• Felicia6

Hur funkar det med ledighet i samband med dödsfall?

Om någon i ens familj har dött, då får man väl ledigt utan problem va? Får man betald ledighet då lr obetald?
    Hur länge får man vara ledig? Krävs det läkarintyg?

Om det är ens svärförälder, räknas dom som en familj då eller är det andra regler och sånt då?

• Svar på tråden Hur funkar det med ledighet i samband med dödsfall?
  • Nyfiken gul

man får vara ledig med full betalning för begravning av närstående vet jag... hur det är i samband med dödsfall - tex om man måste åka till ett sjukhem o ta farväl o sånt  - det är jag osäker på..

men fråga din arbetsgivare - många arbetsgivare är chyssta med såna här saker..

Själv sjunger jag i kyrkokör o anlitas därför då o då i samband med begravningar o jag har aldrig haft problem att få ledighet...

• Maria40

Det är nog olika beroende på var man jobbar.
    Hos oss får man 2 dagar ledigt (med betalt) vid dödsfall inom den närmaste familjen (föräldrar, syskon, barn) och 1 dag vid svärföräldrar.

• Bakeapple

Hos oss får man max 10 dagar per år ledigt i samband med dödsfall, tex för att ta farväl, ordna begravning, själva begravningen, bouppteckning, städa ur hus osv. Ledigheten gäller för föräldrar, mor och farföräldrar, make, barn, syskon och svärföräldrar. Jobbar inom landstinget och det har varit lika inom alla de olika landsting jag har arbetat inom. Sedan får man ju inte 10 dagar ledigt för en begravning, utan efter vad som är rimligt.

• Bakeapple

10 dagar betald ledighet alltså.

• Poena

När min mormor dog förra året fick jag en dags betald ledighet, dock fick jag veta att det ej var praxis. Egentligen så är det bara praxis på att få betald ledighet om närmsta familjen Mor/far/syskon/make/barn dör. Men detta kan nog skilja ganska mycket mellan företag.

• Spirre

Vilket kollektivavtal handlar det om? Reglerna är olika i olika kollektivavtal.

• EW85

Man får vara hemma några dagar med full betalning, jag ansökte om 3 dagar och fick det. Sen fick jag en dag för begravningen. Inget läkarintyg krävs! jobbade då inom kommunen jag bor i

• Leoella

Det beror på vilket avtal som gäller där du arbetar. De flesta kollektivavtal har regler kring permission som det heter som bland annat kan tas ut vid nära anhörigs död. Vilka som räknas som nära anhöriga brukar skrivas i avtalet (normalt räknas nog egna föräldrar, svärföräldrar, make/maka/, egna barn, egen far-/mor-förälder).

Jag antar att du menar att du behöver vara ledig pga begravning? Om du behöver ledighet pga att du mår psykiskt dåligt efter den anhörigas död så ska du istället gå till läkare och bli sjukskriven.

• hotten

man brukar kunna få upp till 3 dagar för föräldrar & syskon
    om man förlorar sitt barn så brukar man nog bli sjukskriven om man inte kan jobba efter ca 3 dar.
    för mor å farföräldrar har jag väll aldrig hört att någon varit borta mer än begravningen, å vet inte vad som är riktlinjer.

svårföräldrar får man väll ledigt vid begravningen, däremot tex syskons äkta hälft får man inte ledigt ens till begravning..

Sen är det ju som redan sagts.. att allt hänger på arbetsgivaren...

Svar på tråden Hur funkar det med ledighet i samband med dödsfall?