• I Cecilia I

Emmaljunga Edge duo vs. citycross

Snälla hjälp! Hur sjutton ska jag kunna välja vagn? Som överskriften säger så står det mellan dessa två, citycrossen med citykorg också då. Men hur är citykorgen? Är den större än en lift tex? Tycker ju alla liftar är så smala!! Hjälp mig med åsikter!!

• Svar på tråden Emmaljunga Edge duo vs. citycross
  • buffybus

jag har hört att citykorgen inte skiljer sig mycket från duo edge.. bara att den smalnar av nere vid fötterna och det gör inte edge.

om jag skulle valt mellan dessa två hade jag tagit duo edge, mest för jag tycker citykorgen ser så dum ut på nått vis..tycker den ser liten ut och passar inte riktigt...

jag tror du får plats med en vinteråkpåse på edge iallafall för den är stor..

hmm jag va kanske inte mycket till hjälp haha...

• kejsarinnan

Såg en citycross igår på ikea och den var som en dockvagn inuti!  Nätt och jämnt att en bebis fick plats. Duo edge är mycket större och robustare!

• pajas01

de skiljer inte alls mycke mellan city cross liggdel och edgen.. funderade också på dessa vagnar..och då visade kvinnan i affären att de va bara som någon sa att den smalnar av ananrs inget så.. men den e ju myycke lättare än edgen... så de beror ju på om du vill ha en lite tngre vagn eller kanske lättare..

• Istadig

Vi valde city cross m city korg. Det som blev avgörande för oss: Edge duo m liggdel- 18,5 kg (inkl hjul). City cross m city korg (inkl hjul)- 12,6 kg... Lägg t en bebis, packning, snömodd... Blir snabbt tungt. Edges liggdel är 4 cm längre än citykorgen, ingen jätteskillnad m.a.o. Och varför behöver liggdelen vara så jättebred nere vid fötterna? Vi har dessutom köpt en åkpåse i fleece till liggkorgen och den går ner alldeles utmärkt! Kan tillägga att vi har en kompis duo edge stående här hemma för "förvaring" och kan jämföra. City cross vinner! Men man måste ju utgå från sina egna behov!

• kejsarinnan
    Istadig skrev 2007-08-27 09:47:11 följande:
    Vi valde city cross m city korg. Det som blev avgörande för oss: Edge duo m liggdel- 18,5 kg (inkl hjul). City cross m city korg (inkl hjul)- 12,6 kg... Lägg t en bebis, packning, snömodd... Blir snabbt tungt. Edges liggdel är 4 cm längre än citykorgen, ingen jätteskillnad m.a.o. Och varför behöver liggdelen vara så jättebred nere vid fötterna? Vi har dessutom köpt en åkpåse i fleece till liggkorgen och den går ner alldeles utmärkt! Kan tillägga att vi har en kompis duo edge stående här hemma för "förvaring" och kan jämföra. City cross vinner! Men man måste ju utgå från sina egna behov!
    Det var inte bara det att crossen var liten vid fötterna, den var mycket lägre på höjden med..
  • I Cecilia I

Jag har varit så övertygad att edgen var den ultimata vagnen, tills jag kom på VAD man faktiskt gör med vagnen! SLÄPAR OMKRING! Därav faller min tro numer på crossen, men som sagt edgen är ju mer estetiskt tilltalande, men det kan man inte gå efter är allt annat är bättre på crossen och den är ju inte FUL direkt.

• kejsarinnan
    I Cecilia I skrev 2007-08-27 10:08:28 följande:
    Jag har varit så övertygad att edgen var den ultimata vagnen, tills jag kom på VAD man faktiskt gör med vagnen! SLÄPAR OMKRING! Därav faller min tro numer på crossen, men som sagt edgen är ju mer estetiskt tilltalande, men det kan man inte gå efter är allt annat är bättre på crossen och den är ju inte FUL direkt.
    Edgen kan man använda en längre tid, om man har ett barn som gillar att sova mycket. Man kan ju faktiskt använda liggdelen i 5-6 månader medans crossens liggdel kanske går att använda i 3 månader.
  • Pyssilullan

Jag har haft Båda....

Hade först en duo edge o den avskydde jag!! SÅÅÅÅ Tung klumpig o stor o ivägen.. Nej fy

Sen köpte vi citycross med citykorg och den är uuuuunderbar, den är inte alls liten innuti, jag har en stoor åkpåse i den med fårskinn o det är samma bäddmått som i edgen

LYCKA TILL

• kejsarinnan
    Pyssilullan skrev 2007-08-27 10:21:54 följande:
    Jag har haft Båda....Hade först en duo edge o den avskydde jag!! SÅÅÅÅ Tung klumpig o stor o ivägen.. Nej fySen köpte vi citycross med citykorg och den är uuuuunderbar, den är inte alls liten innuti, jag har en stoor åkpåse i den med fårskinn o det är samma bäddmått som i edgenLYCKA TILL
    Ja, smaken är ju som sagt som baken Själv gillar jag robusta vagnar och jag tycker inte edgen är tung. Modet nuförtiden är så litet som möjligt, men vad är bekvämast för barnet?
    Har inte sagt att crossen är obekväm för barnet, men många tänker helt fel när de köper en barnvagn.
    Jag gillar edgen iaf
  • annaw1982

jag har en citycross å tycker den är perfekt. mindre å smidigare än edge, ryms in i bilen utan att man måste plocka isär den. har en audi 80 avant å hade jag köpt en edge tror jag inte den rymts dit bak utan att man plockat isär den. min bebis är 4 mån, väger ca 8 kg å är ca 65 cm lång å han ryms hur bra som helst i vagnen fast jag har ett fårskinn också. så jag rekommenderar crossen helt klart :)

• kejsarinnan

Edge Duo Combi är en av marknadens allra bästa, mest rymliga och fullutrustade Duo Combi. Högsta krav på kvalitet, säkerhet och funktioner gör denna vagn till en genuin Emmaljungavagn.

Edge Duo Combi har allt som behövs från födseln upp till 3-årsåldern: liggdel med vaggfunktion, madrass, huvudskydd, en sufflett som enkelt kan skiftas mellan ligg-och sittdel, integrerad stretch-komfort 5-punktsbälte, lång vändbar sittdel (90 cm), en fotsack till liggdelen och en fotsack till sittdelen, vändbar fotstödsklädsel, regnskydd samt integrerat sol- och insektsnät.

Välj mellan tre olika prisbelönade chassiutförande: Classic Chrome, Classic Cryptonite eller Sport Chassi. Alla tre chassi levereras med våra egentillverkade kullager-lufthjul.

Classic Chassit är ett mycket stabilt och smalt chassi med vändbar sittdel och varukorg i stål. Styret är ställbar i höjdled och den patenterade ställbara fjädringen E.A.S.T. kan anpassas till barnets vikt och underlag.

Sport Chassit är ett robust chassi med svängbart teleskopstyre som är både steglöst justerbart på höjden samt svängbart när sol eller vind stör ditt barn. Rymlig varukorg i textil.

Utdrag från emmaljunga.se

• kejsarinnan

City Cross har varit en otrolig succé sedan den introducerades tillsammans med City Korgen. Det visar att allt fler föräldrar uppskattar den låga vikten och de kompakta måtten som vagnen erbjuder.

Med nya superlätta, sportiga fälgar väger vagnen endast 11 kg när du använder vagnen med City korg.

City Cross levereras som lätt sittvagn med lackerat aluminiumchassi vilket ger låg vikt, komfort, styrka och säkerhet. I vagnen ingår lång vändbar sittdel (90 cm) för enkelt byte av barnets färdriktning, ställbart styre i höjdled, patenterat ställbar fjädring E.A.S.T., integrerad stretch-komfort 5-punktsbälte, sol- och insektsnät i suffletten och regnskydd.

Vill du använda vagnen till ett nyfött barn kompletterar du med något av följande tillbehörs-alternativ:
    - City korg i någon av de 22 färgmatchade kombinationerna, som du de första 6 månaderna klickar fast istället för sittdelen
    - Hårdlift
    - Duolift

Som tillbehör kan du även köpa en enfärgad basic fotsack i navy eller black eller en exklusiv fotsack i matchande färg.

• I Cecilia I

Ja för och nackdelar.....men tror ändå inte att barnet kan ligga "längre" i edgen. Som någon sade, så mycket skiljer det inte mellan liggdelarna.

Såååå jäkla svårt det här med barnvagn!!! Har någon av er tänkt i andra banor, andra märken??

• kejsarinnan
    I Cecilia I skrev 2007-08-27 10:08:28 följande:
    Men du har ju svaret själv på din rubrik!
  • Familjen Karlsson
    kejsarinnan skrev 2007-08-27 10:19:40 följande:
    Edgen kan man använda en längre tid, om man har ett barn som gillar att sova mycket. Man kan ju faktiskt använda liggdelen i 5-6 månader medans crossens liggdel kanske går att använda i 3 månader.
    Jag hade liggdelen i 6 månader på min city cross innan det var för liten. Jag kan tom lägga ner min snart 16 månaders i liggdelen, men då fylls hela liggdelen ut av kroppen.

Liggdelen är 73 cm på liggdelen på city cross.
    Det är långt till mars, v.11+0
  • kejsarinnan
    Familjen Karlsson skrev 2007-08-27 17:58:31 följande:
    Jag hade liggdelen i 6 månader på min city cross innan det var för liten. Jag kan tom lägga ner min snart 16 månaders i liggdelen, men då fylls hela liggdelen ut av kroppen.Liggdelen är 73 cm på liggdelen på city cross.
    Ja, inte var vår son 73 cm då han var 16 månader
  • kejsarinnan

Mätte edgen nu och den är 80 cm.

Svar på tråden Emmaljunga Edge duo vs. citycross