• Lyckanmin

ständigt hungrig och sugen 9-åring

Min dotter är 9 år och är ständigt hungrig och sugen på nåt gott. Jag har haft lite problem med att hon både äter hemma och hos grannen, men jag har nu satt stopp för henne att äta hos grannen. Jag känner att jag inte har någon kontroll alls över vad hon får i sig under en dag. Hon har börjat klaga på att hon har stor mage, men för övrigt är hon absolut inte överviktig.Jag känner självklart att det är mitt ansvar att hjälpa henne då hon säger att hon ibland får kommentarer i skolan om sin mage, MEN hur ska jag kunna göra det? Hon tjatar jämt om att få äta något och hon sitter länge och äter och tar ibland lika mycket som min man.... Jag känner att jag går balansgång, för jag vill inte att hon ska få någon ätstörning eller så, men jag måste ändå sätta stopp när hon vill ta sin tredje eller ffjärde macka osv... Hon kan aldrig känna att hon är mätt, det finns liksom inget stopp. Vad ska man göra? Någon som har något tips?

• Svar på tråden ständigt hungrig och sugen 9-åring
  • Dino78

Har ni varit hos läkare? För det finns ju faktiskt en del som inte kan känna mättnadskänsla, nån slags sjukdom av nåt slag. Vet en påmin pappas jobb som "lider" av det. Nåt med hormonerna eller nåt sånt.

DIF i själ och hjärta
  • Therese6699

Så blir vår son också när han har lite att göra.. det första han tänker på då är mat. Men om han är sysselsatt med något så blir han aldrig sugen utan äter ordentligt när han äter... (ibland för mycket iofs)

tess

• Lyckanmin

Ok, kanske skulle ringa någon då? Jag är så rädd att folk ska tycka att man skapar ett problem som inte finns, men hon behöver hjälp, annars kommer hon snabbt bli överviktig. Hon är jättefin nu, men med en liten mage........

• Therese6699

Är hon aktiv? Tränar hon något eller leker hon aktiva lekar?

Tess

• Lisa 74

Se till att inte ha "vita" produkter hemma dvs vitt bröd, vit pasta osv. Det är ju bara tomma kalorier (kort mättnad). Fullkornsprodukter och bröd med frön och fibrer mättar ju bra, eller exvis bran flakes. Frukt, morötter, paprika att snacksa på kan det vara något?

Blir det mycket halvfabrikat hemma kan ni ju prova att undvika det ett tag, det brukar mätta dåligt. Hemmagjorda köttbullar tex mättar exvis bättre med sitt 100 procent kött ist för köpta som innehåller lite kött och resten druvsocker potatismjöl osv...

• Lyckanmin

Jag försöker tänka på vad vi äter hon äter grovt bröd till frukost, fullkornspasta och sällan halvfabrikat. Men hon tycker att jag är jättetråkig, så nu har jag sagt att vi kan köpa vitt bröd till fredagsmyset tex, men grannflickan går och äter chips när hon vill och glass och fika och det ser ju hon. Det är så jobbigt att liksom alltid vara den som säger till henne att hon inte ska äta det. Jag önskar att hon kunde känna sig mätt efter middagen tex. Hon rider tränar tae kwon do och hoppa mycket på vår studsmatta, så hon rör sig inte för lite, men i perioder ligger hon helst i soffan och läser och myser....

• Lyckanmin

Hon äter fort och tuggar dåligt, kan det vara en del av problemet tro?

• Lisa 74

Vad jobbigt, då har jag nog inget mer tips . Hoppas att du får hjälp iaf.

• Therese6699

Vår son äter också fort och tar megastora tuggor. Vi försöker få honom att äta saktare så han hinner känna att han blir mätt. Dessutom har vi börjat med att han får äta en halv tallrik sallad (kan vara frukter han tycker om också) innan han äter maten. Sedan får han en normal portion. Vill han ha mer så får han först käka en hårdbrödmacka, mer sallad och är han fortfarande hungrig så får han mer. Det har bidragit att han nästan aldrig har tagit mer, men ändå känt sig mätt eftersom det går lite saktare när han ska äta grönsaker :) Det kanske är ett tips?

Tess

Svar på tråden ständigt hungrig och sugen 9-åring