• F  L  I  S  A  N

Kan fostervattnet komma "stötvis"?

Ja, som rubriken lyder.. Under kvällen har jag läckt tre gånger, sista gången hann jag till toaletten och det sipprade en tunn stråle som sedan upphörde. Det luktar inte kiss i trosorna utan snarare (ursäkta ordvalet) sperma? Det sistnämda är omöjligt då aktiviteten på det området varit obefintligt den sista tiden
    KAN det vara fostervattnet måntro? Är i v.39+3 idag...

• Svar på tråden Kan fostervattnet komma "stötvis"?
  • Veliga Mamman

Ja det kan vara fostervatten!

Tycker du ska ringa förlossningen och tala om för dem. De kan kolla om det är fostervatten eller ej.

Lycka till!

• Fille Fjonkan

För mig gick det först med ett "splosch" och sedan kom det skvättar på ca en msk lite då och då i ett dygn. Oftast i samband med att Tösen rörde sig i magen. Så ja, det kan komma i stötar.

Med tredje barnet var jag först inte säker på att vattnet gått, för det började bara sippra så stillsamt. Lite, lite i taget. Och sedan mer och i samband med Pysens rörelser. Då visste jag.

/ Fille med Kisen -03, Tösen -05 & Pysen -07
  • F  L  I  S  A  N

Jo, jag funderar på att ringa... Ville bara höra mig för så man inte verkar helt koko Så skumt att man inte känner var det kommer i från...
    Tackar för svaret!

• F  L  I  S  A  N

Fille Fjonkan: Ja när jag har kännt rörelser har det kommit! Jag ringer och hör efter... Åh vad spännande!!

• Missnööjd

Det är bra om du ringer. Om värkarna inte satt igång inom ett dygn vill "de" sätta igång dig pga infektionsrisken.

Lycka till - du ska bli mamma!

Alva - Min skatt!
  • E1981

Det händer ju att det läker istället för att allt kommer ut samtidigt, man bör dock inte gå och läka alldelens för länge har jag läst, ta på en binda så vet du ju hur mycket det är som kommer. Min kompis läkte i flera dagar men de trodde henne inte (frågade om hon kissat ner sig!) så hon ångrade att hon inte tagit med bevis när hon åkte in efter 2 dagar.

• Fille Fjonkan
    F L I S A N skrev 2007-08-26 23:22:09 följande:
    Fille Fjonkan: Ja när jag har kännt rörelser har det kommit! Jag ringer och hör efter... Åh vad spännande!!
    Hoppas värkarna kommer igång snart också då! Sååå spännande!
  • F  L  I  S  A  N

De trodde att det var fostervattnet på förlossningen. Skulle ta på mig en binda och röra mig lite för att se hur mycket som kom. Helst ville de att jag skulle komma dit men det är inte så lätt när man har en treåring som ligger och sover, så därför vandringen med binda .

• Missnööjd

Spännande, spännande!

Nu ska jag gå o sova, hoppas du får lite sömn o att värkarna sätter igång sen!

Alva - Min skatt!
  • F  L  I  S  A  N

Har varit på förlossningen, det är fostervattnet. Men inga värkar.... Om jag inte fått värkar om tre dygn blir det igångsättning. Fram till dess får jag åka på kontroll varje dag plus kolla tempen 2 ggr/dag så det inte blir några infektioner. Tack alla för era svar!

• Triple Trouble

vad spännande. Kan säga att jag åkte in när vattnet gick. fick ligga kvar för det var tvillingar. Inga värkar, de serverade mig mat å allt. Sen fick jag rätt så ont helt plötsligt och var öppen 9 cm..! Tvillingarna föddes två timmar senare.

Så du har väl packat bb-väskan.. det kan gå fortare än man tror

Lycka till nu

• Fille Fjonkan
    F L I S A N skrev 2007-08-27 02:53:12 följande:
    Har varit på förlossningen, det är fostervattnet. Men inga värkar.... Om jag inte fått värkar om tre dygn blir det igångsättning. Fram till dess får jag åka på kontroll varje dag plus kolla tempen 2 ggr/dag så det inte blir några infektioner. Tack alla för era svar!
    Spännande! För mig tog det 2 dygn innan värkarna kom igång (med barn nr 2). Vi kom in samma tid vi fått för igångsättning, men då var jag 4 cm öppen och värkarna var i full gång.

Det bästa med vattenavgång är just det där att man får veta att inom några dygn ska barnet ut även om förlossningen inte startat av sig själv. Ens långa väntan är plötsligt väldigt begränsad. Lycka till!
  • My05

För mig har båda mina förlossningar startat så - att vattnet börjat sippra.
    Med första (för 13 år sedan) skulle de sätta igång mig efter tre dygn om inget hänt, men värkarna satt igång ordentligt bara ett oar timmar senare.
    Med andra(för två år sedan) skulle de sätta igång mig efter ett dygn(verkar vara olika beroende på var i landet man bor) då satt också värkarna igång ett par timmar senare.

• F  L  I  S  A  N

Fille Fjonkan skrev 2007-08-27 10:15:20 följande:

Det bästa med vattenavgång är just det där att man får veta att inom några dygn ska barnet ut även om förlossningen inte startat av sig själv. Ens långa väntan är plötsligt väldigt begränsad. Lycka till!
    Ja, det känns skönt! Nu återstår lite småplock till BB väskan som vi kom på i natt att vi glömt lägga ner, sen ska jag ut och gå och gå och gå och gå... Har kraftiga sammandragningar som jag inte haft förut så nåt är på gång allafall..
  • Fille Fjonkan
    F L I S A N skrev 2007-08-27 11:08:55 följande:
    Fille Fjonkan skrev 2007-08-27 10:15:20 följande:Ja, det känns skönt! Nu återstår lite småplock till BB väskan som vi kom på i natt att vi glömt lägga ner, sen ska jag ut och gå och gå och gå och gå... Har kraftiga sammandragningar som jag inte haft förut så nåt är på gång allafall..
    Mitt tips är att du sover, sover, sover istället! Det är mycket lättare att föda barn om man inte är utmattad och bara vill få sova.

Och dessutom ska ett visst hormon utsöndras i sömnen som kan sätta fart på värkarna om det är dags för den
  • Bonanza

Åh, jag undrar också!

Det kom en dl ungefär, för några timmar sen. Efter det: ingenting!

Fick veta att jag ska avvakta. Men jag är ju på bf + 5, detkan väl starta nu?

Denna evinnerliga väntan...
  • Fille Fjonkan
    Bonanza skrev 2007-08-27 11:14:11 följande:
    Åh, jag undrar också! Det kom en dl ungefär, för några timmar sen. Efter det: ingenting! Fick veta att jag ska avvakta. Men jag är ju på bf + 5, detkan väl starta nu?
    Om bebis ligger långt ner kan huvudet plugga igen helt, så att det inte kommer mer fostervatten. Så blev det för mig ett dygn efter vattenavgången med 2:a barnet. Först kom det ca 1 dl, sedan kom det skvättar då och då i ett dygn, sedan kom ingenting mer förrän Tösen var ute.

Lycka till du med!

Sov!
  • F  L  I  S  A  N

Fille Fjonkan skrev 2007-08-27 11:24:06 följande:

Om bebis ligger långt ner kan huvudet plugga igen helt, så att det inte kommer mer fostervatten. Så blev det för mig ett dygn efter vattenavgången med 2:a barnet. Först kom det ca 1 dl, sedan kom det skvättar då och då i ett dygn, sedan kom ingenting mer förrän Tösen var ute.Lycka till du med! Sov!
    Hade du värkar under tiden? Jag har värkar men bara var 10:e minut.. Så har det varit sedan eftermiddagen.. Känns som att det kommer bli en låååång natt! Precis när jag slumrat till kommer det en värk..
  • Fille Fjonkan
    F L I S A N skrev 2007-08-27 22:20:06 följande:
    Fille Fjonkan skrev 2007-08-27 11:24:06 följande:Hade du värkar under tiden? Jag har värkar men bara var 10:e minut.. Så har det varit sedan eftermiddagen.. Känns som att det kommer bli en låååång natt! Precis när jag slumrat till kommer det en värk..
    Nej. Mitt vatten gick 23.45 en fredagkväll. Nätterna till lördagen och söndagen hade jag någorlunda regelbundna värkar var 6.e minut, tills jag somnade om. Då slutade de helt igen. På lördagen kände jag ingenting.

På söndag em fick jag plötsligt en rejäl värk. Ett par timmar senare en till. Sedan fick jag en värk i timmen i några timmar (satt då på Förlossningen och väntade på läkaren för undersökning). Tidigt på natten kom de 2/timme, senare 4/timme. När vi åkte in vid 8 på morgonen kom de var 5:e minut.

Enligt min erfarenhet är det alltid är en lååång natt före en förlossning. Det var därför jag föreslog att du skulle sova istället för att promenera på dagen

Försökt att vila så mycket du kan trots att det är svårt. Rätt vad det är kan man känna att man måste stå när varje värk kommer. Då är det bra att ha vilat benen lite extra innan.

Var 10:e minut är inte så bara. När som helst kan de komma tätare (och kraftigare) och så är det igång och det börjar bli dags att fundera på att åka in

Åh, vad spännande! Snart är det dags!
  • F  L  I  S  A  N

Jag hoppas verkligen det! Har suttit i duschen en stund, det var riktikt skönt.. ska lägga mig en stund så får vi se vad som händer!

Svar på tråden Kan fostervattnet komma "stötvis"?