Författare liknande Jane Austen?
Kort fråga:
Jag älskar Jane Austens böcker. Finns det andra författare som liknar henne, från ungefär samma tidsepok?
Några tips?
Kort fråga:
Jag älskar Jane Austens böcker. Finns det andra författare som liknar henne, från ungefär samma tidsepok?
Några tips?
Brontë systrarna?
Ah! Hade glömt dem :) Tack för tipset!!
Någon annan??
Går svenska författare bra också?
Då har du bla Agnes von Krusenstjerna och Victoria Benedictsson.
Jag gillar också Defoes, Moll Flanders, om du inte läst den.
Jag måste tipsa om Selma Lagerlöfs Charlotte Löwensköld (Tre böcker: Löwensköldska ringen, Charlotte Löwensköld, Anna Swärd)... Hm. Eller heter hon Löwenskiöld? Jag tycker i alla fall att just boken Charlotte Löwensköld är en av de allra bästa böckerna som någonsin skrivits på svenska. (Nu är de inte riktigt så där romantiska som Austen eller Brontë, men VÄL värda en läsning!!!!)
Om du läser böcker på engelska så har Elizabeth Aston skrivit en "fortsättning" på Stolthet och fördom. "Mr Darcy's daugthers" heter den (jag tror inte att den är översatt). Jag läste den för 2-3 år sen, och tyckte faktiskt att den höll (inte Austen-klass då alltså, men lite vanlig hederlig verklighetsflykt, utan att tangera kioskromanen). Tyvärr är Elizabeth och Mr Darcy bortresta hela boken, men det är antagligen lika bra för jag tror att man skulle bli väldigt besviken om man "träffade dem", och det austenska hade försvunnit...
Tydligen gick denna bok i alla fall bra, för Aston har sedan skrivit minst 3 ytterligare böcker om dessa påhittade Darcy-ättlingar. Hm.. Ska kanske beställa dem nån gång.
Däremot en stor VARNING för den bok som heter "Pemberly" (författarens namn har tack och lov fallit i glömska), som kom för ett 10-tal år sen och är en direkt fortsättning på Stolthet och fördom. Åååååååh vad den var dålig!
Hej!
Jag slår ett slag för Georgette Heyer. En oerhört produktiv brittisk författare vars böcker man numera hittar i bibliotekens magasin, på antikvariat, eller på nätbokhandlarna (men då inte på svenska).
Hon var verksam under typ 40-talet (chansar lite nu) och skrev historiska romaner som utspelar sig slutet av 1700- början av 1800-talet. Jag har ofta sett hennes böcker jämföras med Jane Austen. Är själv Austen-fan och tycker väl inte riktigt att jämförelsen håller, men tycker ändå att Heyers böcker är mycket trevlig underhållning.
Se: www.georgette-heyer.com/
De engelska bokomslagen till Heyers böcker är verkligen hemska och för tankarna direkt till Harlequin. Böckerna förtjänar snyggare omslag.
LU
Tillägg:
Jag rekommenderar särskilt "Arabella", "Fredrika" och "Det svarta fåret". De flesta av hennes böcker har jag emellertid inte läst.
LU
Emilie Flygare-Carlén finns ju också. Tämligen bortglömd idag, men oerhört stor på sin tid. Leta på bibiliotek och antikvariat. Sen har ju Alice Lyttkens skrivit en del 1700-tals-romaner. Kolla bibl där också.
Och t ex Farliga förbindelse. Fransk brevroman fr 1700-tal (alltså lite före Austen). Väldigt bra bok!!
Gick förbi bokhyllan idag och såg också E.M. Forsters "Room with a view". Har nyss kommit i svensk översättnign (typ 100 år för sent) "Ett rum med utsikt". Alltså ungefär 100 år efter Austen, men dom har fortfarande långa kjolar och förvirrade känslor. (Finns också "Howards End" i svensk översättning, av samma författare, men riktigt lika bra är den ju inte.)
Ska kolla upp Heyer ovan, och hoppas på att inte bli besviken. Det är alltid roligt att se fram emot läsupplevelser!
Läs Jane Eyre, min favoritbok of all times, läser den, ser alla filmer, läser om den och njuter mer varje gång!
Om man har läst Jane Austens alla "riktiga" böcker kan man ge sig på boken hon bara började på och som sen avslutades av en annan författarinna - "Sanditon". Jag tycker att den är alldeles lysande!
Manlig motsvarighet har du i Thomas Hardy, hans Tess of the D'Aubervilles är helt fantastisk.