• jollydolly

Niferex, ska ta två tabletter om dagen. På en gång eller en morgon och kväll..??

Som rubriken lyder...

Sen en sak till, bm sa åt mig att äta 1 kapsel om dagen i en vecka sen 2 kapslar om dagen i 2 veckor och sen gå tillbaka till en om dagen. Hur länge ska man äta dessa då...? Hela graviditeten eller??

• Svar på tråden Niferex, ska ta två tabletter om dagen. På en gång eller en morgon och kväll..??
  • SoFo89

Jag tar båda mina samtidigt!
    Jag har fått äta två om dagen i minst tre veckor i alla fall och lär få äta dom ett tag till för mitt järnvärde är fortfarande alldeles för lågt..

• gbgumman

Det kan nog bli så att du måste äta hela grav. Det har jag måsta göra. Två om dagen i ca 20 veckor. Denna unge suger järnet ur mig. Min son var inte lika girig. Inte kul och dyrt dessutom men vad ska man göra. Den där saften en del dricker klarar jag inte av smakar blod tycker jag. Men snark kommer nog ungen och då är det väl över.

• jollydolly

Okej, då vet jag... spelar kanske ingen roll om man tar två samtidigt eller inte. Men varför ska man bara äta 2 st om dagen i två veckor och sedan återgå till en???

Man blir ju så himla kass i magen oxå...Isch!

• Mary the fairy

Jag har visserligen bara ätit en om dagen själv men jag har hört andra som har ätit två som har tagit dem vid olika tillfällen pga magen. Hört att om man har problem med magen kan det kanske vara bättre att sprida ut dosen.... men jag vet inte. Har inte hört det här av nån barnmorska eller annan "som vet" utan av privatpersoner så det kanske är bäst att du hör efter med din bm. Hoppas att du får nåt bra svar

• Crazymadde

jag tog mina, en på kbällen å en på morgonen, kroppen tar ju bara upp så mkt järn den behöver just då, sen åker resten ut.

• jollydolly

Okej, får kolla med min bm nästa gång jag ska dit!

• Sejrla

Jag tar Duroferon 100mg en gång per dag och det verkar som att jag kommer få fortsätta med det resten av graviditeten. Pratade med dem på apoteket om det eftersom jag provat Niferex tidigare och den var inte alls snäll mot magen på mig. De tipsade då om Duroferon.

Tips för magen är också att skaffa något bulkmedel på apoteket, tex Vi-Siblin eller lunolax. Smakar inget vidare men magen blir lite snällare i alla fall, man måste hålla på ett tag med dem men efter en knapp vecka märkte jag en tydlig förbättring

• jollydolly

Okej, tack för tipset!

• Nihao

Jag tar en Niferex på morgonen och en till lunch, för att min BM sa att jag skulle sprida ut dem för att bäst tillgodose mig järnet (jag äter nämligen fil/yoghurt på morgonen och kan då ta upp mindre del av järnet). Tvärtom vad min BM trodde blev jag lös i magen, vilket iofs inte är det sämsta när man väntar dubbla barn - skulle verkligen inte vilja ha förstoppning!
    Jag började med en om dagen, men eftersom barnen tar all min näring måste jag äta dubbelt hela graviditeten, har hållt på i flera månader och äntligen stannat på ca 120 i HB-värde! :) Kommer fortsätta tills barnen är ute.

• Limpet

Jag har ätit niferex sen v. 15 och fått öka dosen från en tablett till två om dagen. Man kan bli väldigt illamående av att ta en direkt på morgonen så vänta till lunch. Drick juice till, jättebra. Sen tar du andra tabletten på kvällen. Ta inte båda samtidigt. Och drick inte mjölk till. Detta är mitt tips.
    Elin. Lycka till (är iv. 40).

jollydolly skrev 2007-08-27 08:22:11 följande:
    Som rubriken lyder...Sen en sak till, bm sa åt mig att äta 1 kapsel om dagen i en vecka sen 2 kapslar om dagen i 2 veckor och sen gå tillbaka till en om dagen. Hur länge ska man äta dessa då...? Hela graviditeten eller??
  • blipblop

När ni skriver att Niferex inte är snälla mot magen, menar ni då att ni får ont imagen? För jag åt en och hade magknip i två dagar. Det går inte. Knaske ska prova det där andra medlet Duroferon.

Nu har jag köpt paltbröd som ser ut som tunnbröd fast är svart och ska äta det tänkte jag.

• solstråle84

jag tar oxå båda sammtidigt, tycker att magen får vila lite mer då... Lyck till!!!

• jollydolly

Okej då kanske jag ska börja med att ta en till lunch istället. Jag svimmade av nu för en stund sen. Kan det ha ngt med tabletterna att göra? Blev stört-illamående sen helt plötsligt så låg jag på golvet. Vaknade till och då spydde jag... Otäckt!

Svar på tråden Niferex, ska ta två tabletter om dagen. På en gång eller en morgon och kväll..??