• MajaLinnéa

Kattungen bits - vad göra?

Har precis skaffat katt, en kattpojk på ca 4 månader. Han är gosig, rumsren och mysig, men han har en tendens att börja bitas när man busar med honom.

Vad gör man åt det?
    Är det okej att ta honom i nackskinnet (inte hårt alltså) och fösa bort honom, samtidigt som man säger "nej" eller liknande?

Har aldrig haft katt innan så jag är total gröngöling på det här...

• Svar på tråden Kattungen bits - vad göra?
  • Zaria

De flesta djurungar leker ju med munnen och det brukar växa bort,biter han däremot hårt (en del kattungar kan göra det även på lek) har jag brukat ge en "time out" dvs att jag sagt "Nej" och avbrutit leken. Men som sagt det är fullt normalt att en kattunge använder munnen när de leker när de är så små.

• Birgitta2

Fullständigt normalt. Men att ta i nackskinnet behöver du inte göra. Fös bort honom bara. Ett tips är att inte leka med händerna, utan att ha en leksak i handen. Handen skall vara smeksam och vänlig. Leka kan man göra med leksaker typ tygmöss och fjädrar och liknande.

Sen så kliar det i tänderna när kissen är 4-5 månader. De tappar mjölktänderna, precis som bebisar, och har en tendens att gnaga och gärna bita på det mesta. Men det är ingen idé att banna katten, den blir bara osäker och rädd.

• MajaLinnéa

Okej, så att han bits nu betyder inte att han kommer att fortsätta vara bitsk när han är vuxen?

• MajaLinnéa

Finns det nån bra bitleksak man ska skaffa då, som han kan gnaga på när det kliar i tänderna?

• Birgitta2
    MajaLinnéa skrev 2007-08-27 08:49:15 följande:
    Okej, så att han bits nu betyder inte att han kommer att fortsätta vara bitsk när han är vuxen?
    Nej då. Både småbarn, valpar och kattungar bits. Och om du inte använder händerna till att vara dum med katten så kommer den sluta bitas. De använder tassar, klor och tänder i lek. Och använder du händerna enbart vid lek så är det ju självklart att du blir biten. Använd någon leksak istället.

Omm du använder händerna även när katten är vuxen kommer den använda sina tänder då också. Och då gör det ont, även om katten inte alls menar att vara elak. Den leker ju bara.
  • Birgitta2
    MajaLinnéa skrev 2007-08-27 08:52:27 följande:
    Finns det nån bra bitleksak man ska skaffa då, som han kan gnaga på när det kliar i tänderna?
    Gå till närmaste zoo-affär. De har hur mycket som helst att välja på. Men tro inte att den enbart kommer bita i leksakerna. Min egen fyramånaders kattunge biter även i mattor, bordsben, mina tår, mina fingrar och allt annat som finns i närheten. Inga hårda tag men ändå. Det får man stå ut med. Men små katter behöver leksaker i alla fall. Så stick du iväg och köp några små bollar, och lite tygmöss.
Svar på tråden Kattungen bits - vad göra?