• Fry

Hur aktiverar ni en 4-åring?

Sambon har börjat jobba igen efter att ha vart hemma sina 10 pappadagar, och har lite panik vad man ska hitta på för att underhålla 4-åringen..Vad brukar ni göra?
    Hon ska börja dagis nästa vecka så då får hon lite stimulans där men annars..?
    Hon har inte direkt jätte många kompisar på området..men brukar åka iväg för att träffa andra..Har man många kompisar när man är 4? Behöver man det?
    Får dåligt samvete om jag inte underhåller henne,tycker synd om henne om hon inte har ngt o göra..Finns äldre barn,7 åt o uppåt här men de är på lite olika nivår ang.lek..

• Svar på tråden Hur aktiverar ni en 4-åring?
  • Helena77

Läs böcker
    Spela spel
    Gå på öppna förskolan
    Lek på lekplatser
    Gå till skogen
    Baka
    Rita
    Bygg pussel
    Bygg lego(stora städer mm)
    Gör lera som hon kan pyssla med

• MARIA99

Alicia som fyller 4 år på torsdag har varit hemma heltid t.om nu så hon börjar allmän förskola snart. Vi brukar gå på öppna förskolan, vara hos en vän med son i samma ålder, vara i lekparken.Sedan har hon alltid varit ett sånt barn som är duktig på att roa sig själv. Leker med Barbie & Dockskåp å bebis dockor i timtal. Ritar en massa, leker med lera & färglägger målarböcker tex. Hon har en 2 år äldre syster & de leker även jätte bra i hop .Lillasyster på 13 mån e med ibland hon oxå.
    Tycker inte du behöver ha nå dåligt samvete! är väll bra om barnet lär sig att roa sig själv oxå =) + det e ju ingen lång period.Kompisar får väll på dagis sen oxå =)

• Klaatu

Instämmer med föregående talare, barn måste få ha lite tråkigt också. Tid att fundera och ta det lugnt. Förr eller senare hittar de på något skoj alldeles själva. När jag var liten hade jag inga som helst planerade aktiviteter (förutom dagis) och "underhölls" nog mycket sällan av föräldrarna, så det blev mycket "dötid" som jag själv fick fylla ut efter eget huvud. Minns att jag satt ensam i sandlådan och spann vidare på fantasilekar från dagis. Och i lågstadiet satt jag ensam med min legostad i timma efter timma, dag efter dag. Allt detta är jag evigt tacksam för, då det hjälpte mig att utveckla en fantasi som gör att jag nu som vuxen aldrig har långtråkigt i mitt eget sällskap.

Så våga sätta dottern ensam i sitt rum eller sandlådan, finns ingen som helst anledning till dåligt samvete. Tycker mer synd om de barn som blir ständigt "aktiverade" och "underhållna" av välmenande föräldrar, och aldrig får en chans att utveckla en egen fantasi. Därmed menar jag förstås inte att man ska lämna barnen helt vind för våg. Prata, läsa en saga eller spela ett spel då och då ska man förstås göra om man känner för det. Dock inte om man är på ohumör och gör det av ren plikt, ty det uppfattas antagligen av barnet.

• Erla

hos oss så kan 20 minuter framför en film eller barnkanlen på morognen leda till en heldags aktiviteter med det tema de har råkat sett, tex dinosaurier, katter, djurpark, rymden!

Tycker tv funger mkt bra på det viset. Men jag menar ju inte hela dagarna framför tvn, utan som en inspirationskälla!

Sedan försöker jag träffa mammor med barn i samma ålder ca en gång i veckan då vi inte har ngt öppen förskola där jag bor.

Svar på tråden Hur aktiverar ni en 4-åring?