Japp,det var ett surt äpple att bita i, att föräldraledigheten inte är som i Sverige..
Jag födde båda mina barn i Nederländerna, där man har totalt 16 veckor. (Bara mamman, pappan har två - eller tre dagar beroende på hur man räknar).Och av de 16 veckorna är man skyldig att ta ut 4-6 veckor före bf, så att man har 10-12 veckor kvar efter förlossningen. I vissa yrken (inom vården t ex) måste man ta 6 v före bf också, och då minskas ju tiden efter födseln till 10v.
Ibland har man (båda föräldrarna var för sig) också rätt att under ett halvårstid gå ned till halvtid. Obetald. Och det är bara 15 % av alla föräldrar som gör det, så regeringen har glunkat om att det inte verkar finnas något behov av föräldraledighet och att den kanske borde tas bort då. Jag hade inte rätt till denna ledighet, men min man hade det (och tog också ut den). Hans arbetsgivare lät honom jobba 4 dagar i veckan och själv gick jag ned till 80%, så vi fick ordna barntillsyn för 3 dagar i veckan. De dagarna blev rätt långa för dem, vi lämnade dem kl. 9 och hämtade runt 18. Nu har vi flyttat till Sverige och det blir ungefär lika långa dagar nu med, men nu jobbar vi båda 100 %. Ändå känns det som en bättre lösning, för det blev väldigt hattifnattigt att ena dagen vara hemma, nästa på dagis, nästa hos dagmamma, nästa hemma hos pappa osv..
Dagis är förstås snordyrt därnere, så vi kunde inte ha dem på dagis mer än 1 dag i veckan - och det var svårt att kombinera dagmamma och dagis (dagmamman kunde bara vissa dagar).. Det gjorde också att barnen aldrig kände sig riktigt hemma på dagis, tyvärr. Vilken skillnad mot här! Här gillar de dagis och trivs - det gör att vi kan lämna dem där med ett lätt hjärta. Det blev aldrig någon optimal lösning i Nederländerna, tyvärr. Men att vi jobbade 80% vardera blev riktigt, riktigt lyckat. Vi storsaknar våra mamma/pappadagar! Det var jättemysigt att vara bara vi tre så där en gång i veckan - och min man har samma saknad. Vi mådde faktiskt rätt bra av att jobba 80%.
Efter första barnet blev jag av med jobbet (nej man får inte sparka gravida i Nederländerna heller, men tror ni någon bryr sig?), så då kunde jag vara hemma med min lilla bebis i hela 7 månader innan det blev dagis och dagmamma. Med nummer två tog jag ut mina 12 veckor och lade till 3 veckors semester, så när hon blev 16 veckor så började hon på dagis och hos dagmamma. Det gick riktigt bra, däremot var det jobbigare för min äldsta när hon då var 7 månader. Delvis var det ålder och utveckling som gjorde det, men även personligheten - hon är den blygare och räddare av dem och har ett stort behov av trygghet, så det var bara jättejobbigt att lämna henne på dagis. Dagispersonalen tyckte heller inte om att få "så gamla barn", för det blev mycket svårare att skola in dem. Och, vad kan jag säga, det gick mycket enklare med minstingen..
En annan sak vi gjorde var att strunta i vad omgivningen tycker om t ex läggningstider. Om vi skulle lagt barnen i säng vid 18-19-tiden skulle vi inte ha träffat dem under veckorna och det var fullkomligt oacceptabelt för oss - samtidigt som "folk" tyckte illa om att vi lät dem sova middag.. Vi låter dem(fortfarande)sova middag och de går i säng vid 20-tiden och det funkar bra.
Räkna med att det tar lite tid att hitta just eran rytm - men det kommer! Lycka till!