• Kristin24

Cellprov strax efter förlossning?

Hej, idag fick jag kallelse för att ta cellprov, är bara 10 veckor sen jag födde barn och kommer vara  12 veckor då provet ska tas. Jag har inte ens varit på efterkontroll ännu.

Ska man verkligen göra cellprov så tidigt efter en förlossning?
    Är det ngn mer som har gjort det?

Ska försöka få tag i ngn i morgon på vårdcentralen, nu har de stängt för telefontider.

Go och glad Kexchoklad
  • Svar på tråden Cellprov strax efter förlossning?
  • jummie

Fick oxå en kallelse för cellprov snart efter förlossning o jag ringe dit o förklarade hur det låg till o fick skjuta på det.

Det ska gå en viss tid efteråt för att det ska vara nån idé (kommer inte ihåg hur länge dock)MEn ring o fråga så bokar de om dig om det blir för tätt inpå!

Gör du cellprovet på VC? Det är inte på nån annan avdelning som den görs då?

• appius81

Jag fick också en kallelse för cellprov ganska nära inpå förlossningen. Ringde då och fick boka en ny tid och gjorde cellprovet samtidigt som jag var på efterkontrollen. Så ring du och boka om tiden

♥ (¯`°?.¸ ♥Olivia ♥¸.?°´¯) ♥
  • Kristin24

Gyn ligger på vårdcentralen...ja jag ska ringa och boka om tid. Förra gången jag fick kallelsen så var jag gravid.  Dålig tajming....

Go och glad Kexchoklad
  • 3 hjärtan

jag ska också ta cellprov efter förlossningen, var precis nygravid när jag fick första kallelsen, så jag skulle göra mitt när jag är på efterkontroll sen hos BM.

• Jessi25

Hej Hej!!! Fick oxå en kallelse när jag var nyförlöst. Då sa dom til mig att man inte skulle göra cellprov förrän mensen hade kommit tillbaka.

• Kristin24

men man tycker ju att det borde finnas info att man nyss fött barn...onödigt o skicka ut till alla nyförlösta lixom.

Go och glad Kexchoklad
  • Mamsingen

Jag har precis gjort cellprov, det hade då gått 3 månader sedan förlossningen.

The way I see it we´re all on the Hindenburg, so why argue for a windowseat...
  • Galatea

Min BM sa till mig att det ska gå minst 3 mån mellan förlossningen och cellprovet.

• Millenium

Jag fick kallelse innan jag fick dottern men BM tog bort den tiden och jag bad om att få göra efter kontroll och cellprov samtidigt för jag skulle slippa åka gick jätte bra.

Svar på tråden Cellprov strax efter förlossning?