• TKU

vändningsförsök

HEj!
    Har precis fått veta att vår lilla bebis ligger i säte och nu vill läkarna göra vändningsförsök. Vårt första barn blev akut snitt på då de hade missat att hon låg i säte. Har hört endast negativa saker om vändningsförsök och undrar nu om någon vill dela med sig av sina erfarenheter.
    Hälsningar TKU

• Svar på tråden vändningsförsök
  • Teskedsmamman

Självklart hör man bara det negativa om vändningsförsök. Saken är den att ca 50% lyckas faktiskt och att barnet sedan stannar i rätt läge. Man kan bli lite skakig och få hjärtklappning av bricanylen men det går över ganska snart.

Magdis med Totte 0402, Ian 0510 och & Alfred 0707
  • milla2007

Hej tjejen!
    Förstår din oro. Imorgon 08,00 ska jag vända vår baby, om det lyckas vill säga. Kan maila dig efteråt och berätta hur det går till och min upplevelse.
    Kram kram

• TKU

Hej!
    Hoppas allt går vägen - maila gärna och berätta! Lycka till!
    TKU

• ViktoriaHH

Jag vände mitt barn för två veckor sedan och det ligger kvar med huvudet nedåt fortfarande.
    Det lyckas som sagt i 50% av fallen, på mig gick det bra. Mådde lite illa av bricanylen och själva vändningen var lite obehaglig men gjorde inte ont.
    Hoppas att det går bra, ta det lungt och försök att slappna av så hjälper du till så mycket du kan.

• EvilRabbit

Ja, för min del var det plågsamt! Var tvungen att göra det två gånger dessutom! Lyckades dock inte, så det blev KS.
    Hade blåmärken på magen efter första försöket, han låg med ryggraden utåt, så de fick inget "grepp" om honom. Andra gången gick det halvvägs, o då tog de en andningspaus(?) o medan kände de hur han sprattlade tillbaka till sätes... Envis rackare. Men jag kommer aldrig mer göra om det. Får man vägra?

• VeraP
    Teskedsmamman skrev 2007-08-27 13:40:59 följande:
    Saken är den att ca 50% lyckas faktiskt och att barnet sedan stannar i rätt läge. Man kan bli lite skakig och få hjärtklappning av bricanylen men det går över ganska snart.
    Precis som Teskedsmamman säger var det för oss. Ont gjorde det. Lillen skulle runt nästan ett helt varv (låg med rumpan ner o måste göra en kullerbytta framåt), men det går ju över. Vi gjorde det på Danderyds Sjh i Sthlm o personalen var fantastisk.
  • semj

ska på vändning på tisdag morgon. BM har missat att lillen ligger i säte. Hon har sagt hela tiden att lillen låg som lilen skulle.
    Usch känner mig nervös om det skulle bli snitt.
    lycka till med försöket

• shqiperi82

Min lilla låg på tvären... Jag gjorde ett vändningsförsök oxh det lyckades. men efter en vecka när jag var hos barnmorskan igen så kände hon att hon vänt sig tillbaka igen. Jag fick då åka upp på förlossningen ige och vi skulle dikutera hur jag skulle göra. Jag sa då att jag ville INTE försöka vända henne igen, utan ville ha KS. Men en gång kan jag vara med på att försöka vända bäbisen, men inte mera. Skakig blev jag inte, men ont gjorde det på mig i alla fall. Ngt annat kan jag inte påstå..

• shqiperi82

Min lilla låg på tvären... Jag gjorde ett vändningsförsök oxh det lyckades. men efter en vecka när jag var hos barnmorskan igen så kände hon att hon vänt sig tillbaka igen. Jag fick då åka upp på förlossningen ige och vi skulle dikutera hur jag skulle göra. Jag sa då att jag ville INTE försöka vända henne igen, utan ville ha KS. Men en gång kan jag vara med på att försöka vända bäbisen, men inte mera. Skakig blev jag inte, men ont gjorde det på mig i alla fall. Ngt annat kan jag inte påstå..

• TKU

Hej igen!
    Ska göra ett nytt ultraljud på måndag för att se om bebisen fortfarande ligger i säte (inga större förhoppningar om att hon har vänt sig eftersom det känns likadant i magen) har den inte vänt sig blir det vändingsförsök vilket jag inte ser framemot men kanske värt ett försök. Har pratat med många som säger att det ska göra väldigt ont och att inte många försök lyckas tyvärr, vi får se. Dock sa min barnmorska att det är lättare för omföderskor eftersom livmodern oftast är större - har bebisen inte heller fixerat sig så ska det också underlätta så klart.
    Vill helst bara veta vad det blir för slags förlossning så man kan föbereda sig mentalt.
    TKU

• Mamma Lamm

Jag gjorde ett vändningförsök i vecka 37. Hjärtklappning fick jag och snurrig blev jag men ont gjorde det inte. Hon försökte många gånger eftersom hon tyckte att det borde gå. Jag fick när som helst säga till att jag inte pallade mer men hon gav upp först...
    Jag fick tid för kejsarsnitt ev vecka senare och allt blev jättbra. Jag har fött två barn med vanlig förlossning innan men jag tyckte det var, eh, hittar inte rätt ord men det var en kanonupplevelse i alla fall med snitt.

• Flippens mamma

Går oxå och väntar på att bebis ska vända sig. Den har på sig till på tisdag, annars blir det vändningsförsök. Har inte så stora förhoppningar vare sig om att bebis ska vända sig eller att vändningsförsöket ska lyckas.
    Min förra låg i säte och vändningsförsöket misslyckades. Själva försöket gjorde väl inte speciellt ont, utan var mest obehagligt. Tänkte mest på hur stackarn i magen mådde när de slet och drog i magen. De gav upp försöket efter mindre än 10 minuter och jag fick snittdatum istället. Snittet gick fantastiskt bra och vi blev jättebra omhändertagna. Storkillen är nu en aktiv, pratglad filur som blir storebror kring sin 2-årsdag. (Bf på hans födelsedag, men snitt brukar ju bli lite tidigare än Bf).
    Lycka till med vändnngsförsök och förlossning, hur än den blir..!

• kicki p

hej,
    har själv varit uppe idag och gjort ett vändningsförsök som tyvärr misslyckades. Jag skulle ljuga om jag sa att det var en trevlig upplevelse, men det gjorde inte så ont att jag skulle vara rädd att göra det igen. Ett litet tips från mig är dock att gå på toa innan, så slipper du ligga och oroa dig för det! Det känns nämlgen som om dom ska trycka ut hela magen....
    Som sagt, för oss misslyckades det, men det ska gå vägen i ungefär hälften av fallen sägs det....
    Jag/vi tog beslutet att göra ett planerat kejsarsnitt och för mig känns det som ett bra val. Du kommer dock att få information om alternativen!
    Själv går jag och hoppas på att min lilla kille vänder sig inom de fyra veckor som är kvar......
    Lycka till, imorgon och med allt.../Kicki

• kicki p

oj, skrev imorgon.... lycka till när det nu är dags

• FIA1

Jag gjode ett vändningsförsök med min dotter men det misslyckades och det blev KS. Om det skulle hända att nästa barn oxå ligger i säte kommer jag nog inte att göra ett vändningsförsök för på mig gjorde det frukansvärt ont, men det är ju olika från person till person. Eller kanske det var så att det gjorde så ont bara för att hon inte ville flytta sig en mm när de drog och hade sig.

Svar på tråden vändningsförsök