• snuttan 66

ang handleds besvär

hej finns det fler än jag som har problem med handlederna ? jag får ont av att bara prata telefon borsta tänder diska mm ja sådana saker som är självklara att göra har oxå värk när det blir kallt de domnar o sticker i dom men mest jobbigast är värken när jag gjort något sitter i båda händer vad kan det vara ? snälla någon som vet ?

• Svar på tråden ang handleds besvär
  • Fam Hejman

Kan vara en åkomma som kallas för karpaltunnelsyndrom. Då får man ont i handlederna och händerna domnar. Anledningen är att nerverna kommer i kläm. Gå till vårdcentralen så kan de skicka dig vidare till en ortoped som kan avgöra huruvida du ska opereras eller om det räcker med att bara använda handledsstöd. Lycka till!

• Kaldorei

hm, har inte domningar eller s¨, men får ofta ont i handlederna, och när jag rör dem från sida till sida, liksom rullar runt dem, så knakar det som bara fan...knäpper å har sig.

Kan inte luta mig mot handlederna dvs ex göra armhävningar... då känns det som att dem ska hoppa ur led eller nåt...gör inte ont men känns obehagligt.

• MosterMaja

Jag har också grymt ont i mina handleder, fast heller inga domningar.. Min syster pratade om att man kan vara överrörlig i lederna, vilket kan leda till smärta (eftersom man t.ex. bär kassar & så "fel")

Jag har kollat upp mitt en gång för 3-4 månader sen (då jag fick ont första gången)..då sa de att det var överansträngning & jag trodde det var av att jag bowlat mycket. Men nu har jag det igen, haft ont ca 2 veckor i sträck nu & tror inte på överansträngning längre, då jag inte gör något ovanligt.. VC sa att jag skulle prova Ipren 400 mg i 7-10 dagar, för att veta om det är en inflammation/infektion eller inte..

• Teskedsmamman

När man har CTS så behöver händerna nödvändigtvis inte domna, det gjorde de inte så mycket på mig efter förlossningen... Däremot så hade jag ont, det kändes som elektriska stötar osv. Hur man upplever smärtan är personlig, även de andra problemen/symtomen.

Man kan söka på vårdcentralen för det och då testar de om det är CTS genom enkla böjprov... jag opererade både mina händer för CTS förra sommaren och har inte haft ett enda problem sedan dess.

Magdis med Totte 0402, Ian 0510 och & Alfred 0707
  • krinzon

Hej! Nu vet jag ju inte om TS har en lien hemma...? Men jag hade också ont i hendleden för ett tag sedan. Trodde inte att det var nåt speciellt men en dag kunde jag inte lyfta min dotter! Bara tappade allting jag ville lyfta för att det gjorde så ont. Jag gick till min läkare och det visade sig att jag hade skenhinneinflammation. Fick gå till handrehab och fick skena som skulle sitta på. Innan dess hade jag fått en kortisonspruta och inflammationshämmande piller. Varken sprutan eller pillren hjälpte. Men efetr sjukgymnastik och att jag använde skenan dygnet runt i ca 2 månader så har nu problemet försvunnit. Hade det inte gjort det hade dom fått operera mig för att få musklerna rätt igen. Ingen större operation, men ändå...
    Så jag tycker verkligen att du skall kolla upp det!!! Det kan ju vara nåt allvarligt! Om inte så vet du iallfall vad det är. Lycka till!

• glassen

Jag har karpaltunnelsyndrom. Min händer domnade jäteofta bort och jag hade värk innan jag gick till sjukgymnasten. Har nu skena på nätterna som hjälper en hel del. Ena handen är nästan bra. Ska operera, men vill vänta eftersom jag har en bebis och efter operation får man inte lyfta på 4-5 veckor.

Svar på tråden ang handleds besvär