• Sastbro

Mina katt ungar stinker i munnen!

Jaaa, har en fråga.. Mina kattungar är precis 14 veckor och dom luktar fruktansvärt illa från deras munnar.

Var ett bra tag sen jag hade kattungar så jag vet inte om det kanske kan vara så att det är dags för dom att tappa sina mjölkisar? (Mjölktänderna)
    Kan det vara saken till att dom luktar illa i munnen?

/Sara

• Svar på tråden Mina katt ungar stinker i munnen!
  • Batseba

Jag har för mig att kattungar brukar stinka i munnen. Tror det har med tänderna att göra.

• Danstroll

dom kan ha fått svamp i munnen med och det kan lukta illa....

• Trinity78

Jag googlade och hittade detta:

Titta din katt i munnen. En del unga katter kan ha ganska fula inflammationer kring tandhalsarna. Vi vet inte med säkerhet varför dessa uppstår. Förmodligen kan en del av kattens vanliga virus bidra till problemet. En del katter blir bättre på antibiotika, där har bakterieinfektioner spelat en roll.

Med tiden lindras inflammationerna för många, de kanske luktar men är inte besvärade själva. Hos ett fåtal katter kan inflammationerna bli mycket besvärande och läker inte förrän tänderna dras ut.

Om kisse inte har inflammationer så kan det vara den bakteriella munfloran som ger lukten. Då återstår inget annat än att ta fram tandborsten! Det går att lära många katter att acceptera tandborstning men man måste gå stegvis och försiktigt fram. Använd en mjuk trasa eller en mjuk barntandborste.  Och använd katt-tandkräm! Genom att man i början bara smeker kattens ansikte och kinder, för att sedan massera försiktigt under en lätt lyft läpp, kan katten vänja sig vid, och till och med uppskatta, pysslet. Ha inte för bråttom!

Fråga
    Min 20 veckors katt har dålig andedräkt? Har provat byta foder, hjälper ej.

Svar: 
    Din katt håller på att byta tänder då samlas det gärna bakterier och matrester runt de dubbla tänderna som luktar. Viss lukt kommer det alltid att vara precis som hos oss. 

Gravity always wins
  • Sastbro

Okej, tack! Har kollat i munnen och så, men det är inte bara en av dom som luktar illa, utan det är båda... Så då tror jag nog hellre på att det är tänderna och inte en inflammation.

• MaineCat

Troligast är att det är tandbyte på gång.. håll koll i ngn vecka

• Sastbro
    MaineCat skrev 2007-08-27 15:08:21 följande:
    Troligast är att det är tandbyte på gång.. håll koll i ngn vecka
    Okej!
Svar på tråden Mina katt ungar stinker i munnen!