• Coccolina

yngretonåringar och piercing...?!

Jag trodde det fanns åldersgränser för det där med piercing...
    Men ser ofta i mitt jobb ungdomar så unga som 11år med piercing i ansiktet (näsa, läppar och ögonbryn) Jag vet deras ålder med säkerhet... Det jag undrar är hur föräldrarna tänkte? Var de övrens med Stina 13 att hon behövde en piercing i läppen? Och när Holger 12 ville skaffa sig en ögonbrynsring så fick han genast deras välsingnelse?
    För dessa ungdomar kan ju knapast tas för att var myndiga... och nej inte ens för att vara 16 år.. Och hur har de betalat? Har verkligen Anna 11 år de pengar som behöv för att pierca näsan? Eller de som jag sett som faktiskt har två tre piercingar?? Har sett en tjej som enligt hennes pass var 13 hon hade en ring i underläppen, en kula på överläppen och en sten i näsan...
    Jag är mest förvånad över det faktum att föräldrarna tillåter det...ade skolkompisar som piercade sig under klass resan i nian... 15 år gamla...föräldrarnas reaktion då var att tvinga av dem piercingen... När jag piercade ögonbrynet som 19 åring fick jag väldigt mycket skäll av mina föräldrar men ok som myndig kunde de ju inte göra något åt det...

Jag undrar väl kanske mest hur det kommer sig att dessa föräldrar tillåter det? Och vilka piercare som med gott samvete piercar "småglin"?

Jag är själv inte emot piercing även om jag kan tycka att det ser fel ut på för unga människor... tycker prsonligen att 18 är en ba gräns och 15 md förälders tillstånd (men det måste hållas hårt typ som en studio jag vet där de kräver att föräldern är med och kan legitimera sig...) Har även i vissa trådar sett disskutioner angående 11-12 årinar med piercad navel!!!!!!!! Är det bara jag som tycker det verkar helt fel?? Att en 11 åring inte bör pierca sig??
    Jag kan tycka ok om örhäge men även där tycker jag att man inte bör vara för ung...

Life's a bitch get used to it!!!
  • Svar på tråden yngretonåringar och piercing...?!
  • Majsan70

Det finns en åldersgräns o den bör hållas för just såna piercingar. Jag har pratat mycket o längemed mina kids om detta o de vet att jag gladeligen bokar tid samma dag de fyller 18 för att göra det. Hoppas på att de tycker att det är OK o håller sig till det. Dock har jag inte fått några konstiga önskningar ännu.

• blonde redhead

Seriösa piercare gör det inte på ungdomar under 18, dom kan sträcka sig till 15 åringar om föräldrarna är med.

Jag gissar på att dom gör det själv (det gjorde jag som tonåring) eller bara går till en frisör och gör hål med pistol.

• Peura

Jag håller med dig till punkt och pricka. Jag är själv tokig i piercingar jag älskar dem...MEN på äldre 15 år är OK men igentligen tycker jag nog att det borde vara 18 år...

Jäkla Hiss Asså!!
  • blonde redhead
    Majsan70 skrev 2007-08-27 15:01:06 följande:
    Det finns en åldersgräns o den bör hållas för just såna piercingar. Jag har pratat mycket o längemed mina kids om detta o de vet att jag gladeligen bokar tid samma dag de fyller 18 för att göra det. Hoppas på att de tycker att det är OK o håller sig till det. Dock har jag inte fått några konstiga önskningar ännu.
    Det finns ingen direkt åldersgräns, men seriösa håller oftast på 18 års gränsen (men det finns dock ingen lag). Däremot så gör ju "frisörpiercare" det på barn under ett t o m.
  • Coccolina

Skönt att jag inte är ensam

Nja de som jag har sett har vissa sett hemagjorda ut men andra har varit helt klart studio gjorda... eller som grabben på 13 som hade svårt att prata för hans tungpiercing och mamman som stod bakom honom som skrattade gott och sen sa till honom "du vänjer dig snart" Mamman i detta fallet var själv piercad (är dock inte alla föräldrar som är det) och verkade som hon varstolt över sonens piercing..

Life's a bitch get used to it!!!
  • Neeemi

Jag tillhör själv mammagruppen med massa piercingar.

Men min dotter kommer inte under några som helst omständigheter få lov att göra piercings före 15års ålder minst.

Jag vet ju själv att ta man sen ut dom så efterlämnar d fula ärr.
    Sånna konsekvenser tror jag inte att ett barn i den åldern vill förstå.

Stolt mamma till underbara Felicia 060602
  • Neeemi

Tillägger att jag tycker att barn ska vara barn. Å inte mindre kopior av vuxna..

Stolt mamma till underbara Felicia 060602
  • Majsan70

blonde redhead skrev 2007-08-27 15:03:49 följande:

Det finns ingen direkt åldersgräns, men seriösa håller oftast på 18 års gränsen (men det finns dock ingen lag). Däremot så gör ju "frisörpiercare" det på barn under ett t o m.
    De seriösa jag har kontakt med har satt en åldergräns på just 18 år. O det finns ju en anlöedning till det.
  • blonde redhead
    Majsan70 skrev 2007-08-27 15:11:22 följande:
    blonde redhead skrev 2007-08-27 15:03:49 följande: De seriösa jag har kontakt med har satt en åldergräns på just 18 år. O det finns ju en anlöedning till det.
    Jo jag vet och jag skrev det innan
    Men det finns alltså ingen lag så det finns gott om oseriösa som gör det på alla oavsett ålder.
  • Majsan70

blonde redhead skrev 2007-08-27 15:12:38 följande:

Jo jag vet och jag skrev det innan Men det finns alltså ingen lag så det finns gott om oseriösa som gör det på alla oavsett ålder.
    Har inte skrivit nånstans att det finns en lag på det heller.
    Därför jag har pratat så mycket mina om hur viktigt det är att de går till en seriös. Oavsett om det gäller piercing eller tatuering.
  • blonde redhead
    Majsan70 skrev 2007-08-27 15:15:14 följande:
    blonde redhead skrev 2007-08-27 15:12:38 följande: Har inte skrivit nånstans att det finns en lag på det heller. Därför jag har pratat så mycket mina om hur viktigt det är att de går till en seriös. Oavsett om det gäller piercing eller tatuering.
    Det håller jag absolut med dig om

Jag skulle personligen aldrig själv gå till någon som gör det på barn, hade mina barn gjort det så hade jag anmält dom som gjort det helt enkelt
  • Niinii

Jag var 12 eller 13 när jag tog hål i näsan och det var ok för båda föräldrarna eftersom det skulle vara någon kulturell grej. Öronen tog jag när jag var 3.
    Men i naveln fick jag tjata och tjata för att få ta och min mamma gick till slut med på det, men jag tror inte hon gillade det och min pappa gillade dt inte alls..
    Sen så tog jag i läppen när jag var 16 och då kunde de inte säga någonting...
    Jag skulle inte låta min dotter pierca sig förrän hon är 18, bara öronen..

• Niinii
    Niinii skrev 2007-08-27 16:09:00 följande:
    Jag var 12 eller 13 när jag tog hål i näsan och det var ok för båda föräldrarna eftersom det skulle vara någon kulturell grej. Öronen tog jag när jag var 3.Men i naveln fick jag tjata och tjata för att få ta och min mamma gick till slut med på det, men jag tror inte hon gillade det och min pappa gillade dt inte alls..Sen så tog jag i läppen när jag var 16 och då kunde de inte säga någonting...Jag skulle inte låta min dotter pierca sig förrän hon är 18, bara öronen..
    Jag hade inte ens fyllt 14 när jag piercade naveln och jag vet inte vad min mamma tänkte med..:S
  • m00nfl0wer

Jag var 14år när jag piercade både tungan och läppen. Mamma gick med på sånt, varför vet jag inte.. men som 14åring utnyttjar man det om man verkligen vill ha någonting.

Jag tatuerade mig 2mån innan jag fyllde 18år, dessutom.

Svar på tråden yngretonåringar och piercing...?!