var finns kantareller
provar här då, i sandlådan var det inte lätt att få seriösa svar.
jag undrar om det är någon som vet var det finns kantareller , söder om stockholm
provar här då, i sandlådan var det inte lätt att få seriösa svar.
jag undrar om det är någon som vet var det finns kantareller , söder om stockholm
I skogen och i affären...
Annars är det väl bara att ta med sig en korg och lite fika och titta runt! Tydligen gillar de ställen där det är lite fuktigt för det är i alla fall där jag har hittat det i min blandskog strax norr om Stockholm.
Har du en GPS coh hittar ett ställe, markera det så att du hittar tillbaka lite senare eller nästa år!
Lycka till med att någon berättar för dig var de hittar sina kantareller!
Kollade runt lite och det ska tydligen finnas i barr- och bokskog. Bokskogar är ju inte sååå vanligt här i Sthlms-området så du får nog rikta in dig på barrskogen och det finns det ju desto mer av.
kantarellen lever ofta i symbios med björk, så blandskog med inslag av björk är bra.
Södertörn och Nacka är bra ställen
Tipsar om Svampguiden:
www.svampguiden.com/default.asp
Där finns forum och en "rapportsida". Du kan söka bland rapporterna och välja vilket län du är intresserad av. Och så kan du såklart diskutera med andra svampstollar i forumet!
Lycka till!
Alle: vad mysko det är, jag tycker också att det verkar finnas mest i blandskog (ok, jag är absolut ingen erfaren svampletare) men i svampböckerna så står det barrskog.
Jag är uppvuxen i Tullinge (Södertörn) och jag vet att grannarna där kom hem med kassar fulla med svamp av alla de slag.
okej tack så mycket
varit ute ett par vändor i lite skogar runt värmdö velamsund etc men ack aldeles för torrt i skogen just nu :( fanns tidigare massa små löften till att bli kantareller men de hade torkat bort nu sist .
blandskog och nära enar!