• sandrakristian

Gravid v.7 och jättesvullen mage??

Är i vecka 7 och har börjat må jätteilla. det kommer o går. Min mage är dessutom supersvullen o jättespännd. Hur kan det komma sig så tidigt? Är det livmodern som växer o anpassar sig inför graviditeten el vad beror det på? Kan ju knappt knäppa mina byxor... Tacksam för svar om nån vet. Hör gärna av er ni som har BF i april 08 (gärna ni andra oxå såklart ;)

• Svar på tråden Gravid v.7 och jättesvullen mage??
  • Nettis1975

Ja, det är livmodern som börjar göra plats för sig. Dina tarmar rör sig också mycket och därför blir man svullen.

• Cecka

Jag har samma besvär som dig är också i v 7. Jag svullnar mest fram på em och kvällen. Så det första jag gör när jag kommer hem från jobbet är att ta av mig byxorna.

Det är som sagt tarmarna, muskelaturen förslappas något för att göra plats för livmoderns tillväxt.

• Noklen

Jag var också sjukt svullen i v.7 och värre blev det veckorna efter. Nu är jag i v.12 och magen ser ut som vanligt igen.

♥Moa 051020♥
  • Akrobaten

Livmodern har inte hunnit bli mycket större än den var innan graviditeten, då var den som ett hönsägg, nu är den som en apelsin ca. Men all glatt muskulatur blir förslappade eftersom livmodern inte ska dra sig samman förrän bebben ska ut och matpassagen blir därför lånsammare, tarmarna sväller lite och blir mer gasiga. Det går tillbaka efter några veckor.  

• Sagaform82

Tjenare!
    är i vecka 8 och har varit svullen sen v.6 men det mesta har nog varit att jag själv känt så. ingen annan har sett eller märkt något.

• Tjockomammut

Men en del verkar ju tro att själva fostret och livmodern gör att magen är svullen redan i vecka 8. Livmodern har ju inte ens kommit upp över blygdbenet då. Jag tror att man som sagt blir lite fet helt enkelt. Eller hård i magen mm. Jag är i v 12 och jag är lite svullen, men det beror på att jag är stenhård i magen.

• anderzzon h

Halloj, jag är också i vecka 7+2 och min mage har varit svullen i två veckor får inte igen byxorna så nu har jag flyttat in i mina mammabyxor, puh vilken befrielse.

• Misja

Jga är också i v.7 och svullen. Mest på em och kvällen. Jag är även rapig och har halsbränna och illamående. Är inte hård i magen-tvärtom. Men har läst i böcker att i den här perioden är allt detta bara normalt.

Svar på tråden Gravid v.7 och jättesvullen mage??