• Syrènberså

Är fet mat och mycket socker=stor bebis?

Finns det någon här som åt mycket fett och socker under graviditeten? Vad vägde iså fall erat barn?

• Svar på tråden Är fet mat och mycket socker=stor bebis?
  • zanzibar

Jag var et riktigt godistroll. På bf+10 föddes sonen, 3410 gram och 52 cm lång!

• Crazy Baby

jag åt både fett och sockrigt under båda graviditeterna, första dottern vägde 3120g och lillasyster vägde 3010g!

• Dino78

51 cm och 3808 g var min tjej och jag åt en del onyttigt

DIF i själ och hjärta
  • zamihr

Jag missbrukade allt som innehöll socker och fett...
    Min son kom två veckor för tidigt, 51 cm och 3,2 kg

• Syrènberså

Hmm....undra vad det är som göratt vissa barn blir stora då? Kan det vara att man äter "för" nyttigt?

• Gärdvall

Jag har är nu i v 38 och har gått upp 18-19 kg i vikt just pga för mycket socker och fett, men magen ligger under normalkurvan hos MVC. Gick även upp 18 kg i vikt med första barnet och han var absolut inte onormalt stor.

♥ Alvin 060412 ♥ Vilmer BF 070916 ♥
  • Mori
    Syrènberså skrev 2007-08-27 21:19:55 följande:
    Hmm....undra vad det är som göratt vissa barn blir stora då? Kan det vara att man äter "för" nyttigt?
    Hehe, jag är nog ett levande bevis för det. Jag åt så bra så att det var löjsligt. Bakade bröd på grovt mjöl, linser och frön. Åt mängder med grönsaker och frukt. Åt i princip inget socker överhuvudtaget Och dottern vägde 4,1 kg till mina 50 kg Hennes navlesträng var mycket tjockare än den "ska" vara. Hittar ingen länk nu, men det sägs på många håll att fruksocker gör barnet större...
  • Buttelina

vikten på barnet är ofta beroende på föräldrarnas födelsevikt! barnet tar upp det den behöver oavsett vad man äter!

• Mori
    Buttelina skrev 2007-08-27 21:24:48 följande:
    vikten på barnet är ofta beroende på föräldrarnas födelsevikt! barnet tar upp det den behöver oavsett vad man äter!
    Jag vägde 2,4 och dottern 4.1 Precis som du säger tar barnet vad det behöver, men det kan ju inte ta något som inte finns. Allså jag menar, att om man äter dåligt/fel så får man nite i sig alla vitaminer som bebisen behöver.
  • Buttelina

visst finns det undantag, men min barnmorska tyckte att det var "konstigt" att vår dotter inte var större än hon var (3615) med tanke på att jag vägde 4kg vid födseln och pappan vägde 4,6 kg... min son vägde 4kg. jag var godistroll bägge ggr

• nattuggla

JAg åt nyttigt och inte alls nå mycket godis, mina döttrar var 4330 och 4255!

• Valkyriah

Skriver samma som i den andra tråden.

Jag åt som vanligt,varken mer eller mindre dock lite mer frukt och grönsaker-promenerade dagligen.

Ändå gick jag upp 33 kg och sonen vägde 4170 g och va 53 cm lång-ingen jätte bebis men inte litn heller

Innerst inne är vi alla hårdrockare
  • nattuggla

Tillägger: Gick upp 10 kg med första och 9 kg med andra dottern.

• Valkyriah

Jag vägde 333o g och sambon 3,5 (hans tvillingbror lite mindre)

Innerst inne är vi alla hårdrockare
  • FruPuffen

Tror inte det spelar så stor roll så länge du inte får diabetes. Då kan barnet bli storväxt. Men det där håller de ju koll på hos bm om blodsockret skulle vara för högt.

Mamma till Albin 2 år och Kotten i magen, bf 20 aug!
  • AnneSophie

Om mamman intar mycket socker under graviditeten, eller på det stora hela överäter, så kan det definitivt påverka bebisens vikt. Ingen tvekan om saken.
    Det är ju inte för inte som bebisar blir större och större i takt med att gravida äter mer och mer onyttigt och rör sig mindre och mindre.
    Bebisen vikt påverkas också av hur mycket mamman rör på sig under graviditeten.

Finns ju tom läkare som varnar för att kejsarsnitt kommer att bli väldigt mycket vanligare i framtiden eftersom fler bebisar kommer att bli för stora för att födas fram vaginalt.

Man ska absolut inte gå på nån skröna om att man kan äta vad som helst under graviditeten och att bebisen bara får vad den behöver. Så funkar inte vi, och så funkar inte bebis och moderkaka.

Taking the long way around
  • Linda1976

Men ts, detta är ju 3:e tråden i samma ämne!! Varför??

Det finns inga synder, förutom dumhet.
  • mamyleine

Jag åt nyttigare än jag brukar som gravid min last var jordgubbar och päron och citronvatten. Jag kunde dock inte röra mig speciellt mycket inte för jag var stor (låg på nedre kurvan hela tiden) utan för att jag hade sammandragningar och var ordinerad sängläge för hotande förtidsbörd. Hur som helst så vägde sonen 4340 när han föddes, jag vägde 4100 .

~ If you think money can?t buy you happiness, you haven?t been shopping in the right stores ~
Svar på tråden Är fet mat och mycket socker=stor bebis?