• Masv

När började era barn sitta framåtvända i bilen?

HAr en pojke på 2,8mån och en liten på 8mån, undrar om jag kan byta till en framåtvänd barnstol till den äldre, så att min yngsta kan ta den andre? Hur gjorde ni som har 2 år i mellan?

• Svar på tråden När började era barn sitta framåtvända i bilen?
  • Fille Fjonkan

Vi köpte en till bakåtvänd stol till 2:an. Sedan när 3:an kom efter ytterligare 2 år köpte vi en bältesstol till 1:an. Han var alltså drygt 4 när han började åka framlänges. Man rekommenderas inte att vända dem förrän tidigast då.

/ Fille med Kisen -03, Tösen -05 & Pysen -07
  • vårsol

Aldrig i livet att jag skulle riskera min tvåårings liv genom att sätta honom framåtvänd två år för tidigt. Risken att dö är fem gånger högre om de är framåtvända och det tycker jag inte att det är värt även om det är krångel med två bakvända stolar.

• Masv

Säkerhetne går naturligtvis först.... Köper mig nog en till bakåtvänd stol, vill inte ha på mitt samvete att abrnen åker osäkert!

• Noti

Har 2 år mellan mina och båda sitter bakåtvänt (1,5 år och 3,5 år). Vi köpte en ny stol till stora tjejen som både går att ha framåt o bakåt så att hon kan ha den även när det är dax att sitta framåt till våren.

• Masv

Nej ALDRIG i livet skulle jag vilja riskera något sånt, ville bara höra hur alla ni andra löst det? Givetvis tar man det säkra före allt annat....2000 kr mer är ingenting när det gäller ens barn! TAck för era inlägg!

• SaramedM

Bra beslut!

Tidigast vid 4 år

• petsod

Vi köpte en bilbarnstol på Blocket för att ha en extra när mormor/farmor ska hämta/lämna osv. Betalade 900:- för den så det kan ju vara ett alternativ.

• miss chilli

Vi har 2 år och 4 månader mellan våra och vi köpte en till bakåtvänd när store killen var 3 år. Han är 4 nu och sitter fortfarande bakåtvänd och kommer göra det ett bra tag till.

• Maggiepuh

Min sons stol kan man ha åt båda hållen, så han ska ha den tills han inte får plats i den längre. Det är en akta 0-25 kg.

• Ireth of Dorthonion

Kan ni inte ha två bakåtvända stolar? Så ska vi ha. Vår dotter är snart 3 och sonen är 10 månader.

Svar på tråden När började era barn sitta framåtvända i bilen?