• xxJessikaxx

Varför får mina paradisträd flera stammar?

Har ettpar paradisträd som har några år på nacken med mycket fina och fylliga blad, men de har flera stammar som växer upp ur jorden istället för EN lite grövre som jag sett att många har och som är mkt finare enligt mig. Vad har jag gjort för fel då och är det för sent att göra något nu?

• Svar på tråden Varför får mina paradisträd flera stammar?
  • veera

Det är rotskott som har kommit från stammen. Enklast är att ta bort skotten då de är små, dvs genast de börjar växa, men dina är redan stora förstår jag... Du kan försöka ta bort dem så lågt ner du kan men jag vet inte hur mycket du kan ta på en gång utan att trädet tar skada. Om skotten har kommit under ympstället så är skotten dessutom inte samma sort som resten av trädet utan samma sort som grundstammen.

• xxJessikaxx

OK, befarar att det kan vara för sent då, mina fyra träd har grova rotskott som knappt går att rubba och vet inte hur jag ska kunna avlägsna dem på ett snyggt sätt, och sen då utan att trädet far illa. Alla skotten går ju liksom under jorden så hur skall man då bete sig för att få bort dem snyggt och utan att döda trädet, dra upp hela härligheten ur krukan och försöka reda ut vad som är vad?...Tack i alla fall, sen en dum fråga från en oerfaren, var är "ympstället"?

• veera

Nu tog jag för givet att du menade paradisäppelträd, prydnadsäppelträd, som växer ute i trädgården men det finns ju också paradisträd som är en krukväxt... Äppelträden är ympade på en grundstam, men inte paradisträden.
    Va kul om du har fått Paradisträdet, Crassula ovata, att trivas bra och jag antar att det ska gå att klippa ner sidoskotten så att det lämnar endast en stam. Plantan kommer att blöda men det brukar torka ganska fort.
    Hoppas nån annan har mer erfarenhet av stora paradisträd för mina blir inte så långlivade.

• xxJessikaxx

Nej, Veera, det var inte paradisäppeöträn som jag menade, utan "kruk-paradis-träd", men ja, jag tror jag ger mig på sidoskotten på en av dem och ser hur det blir. Jag som inte har så gröna fingrar har fått lära mig att alla "fetbladsväxter" skall vara lättskötta och de får ju inte så lätt torra blad och kräver ju inte så mkt vatten, men jag kanske har haft tur då som har fleråriga sådana

• Ankianka79

Paradisträd kan beskäras rätt hårt och grenar sig väldigt lätt.

Vill du inte ha många stammar så är det bara att klippa av stammen nere vid jorden, men risken finns att de skjuter nya skott, men de är ju bara att ta bort isåfall.

Och du har inte gjort något fel, snarare tvärt om, låter som de trivs bra hos dig. De har detta växtsätt, men som sagt, det är bara att klippa av de stammar du inte vill ha.

Lycka till!

Svar på tråden Varför får mina paradisträd flera stammar?