• Plitta

HJÄLP!! Lupin och Akleja..

Jag fullkomligt älskar växter. Och har lyckats sno åt mig en massa fröer som jag inte har en aning om vad jag ska göra med.
    Det är fröer från flera olika aklejor och så en torr dag så plockade jag även mogna lupinkapslar(ärtor).
    Hur ska jag göra med dessa? Ska jag plantera dom under jord NU? Ska jag vattna? Ska jag låta de ligga kvar i mina plastburkar i väntar på våren och börja så dem inne i såjord? När i sånna fall? Hjälp hjälp!! Har hört att det är lätt att förgro inne, men jag är inte så bra på det..
    Tack på förhand!

• Svar på tråden HJÄLP!! Lupin och Akleja..
  • Sara Li

Kolla in på www.odla.nu, där finns alla möjliga trädgårdstips.

Mamma älskar Tove född 06-10-06
  • Plitta

Fick tips på odla.nu om att man kunde kasta ut fröna (Akleja) där man ville ha dom.. Låter FÖÖÖR enkelt!

Ska man vattna någe på dom eller bara låta dom ligga??
    Är det för sent att lägga ut dom nu??
    När kommer dom att blomma om man lyckas??

• veera

Strö ut fröna nu bara. Många aklejor behöver en köldperion före fröna gror, dvs fröna drar åt sej fukten av höstregnen, vilar där ute under vintern och gror sen till våren.
     Jag tror inte de blommar första sommaren utan du får nog vänta minst till andra sommaren på blommor.

• Plitta
    veera skrev 2007-08-28 09:35:10 följande:
    Strö ut fröna nu bara. Många aklejor behöver en köldperion före fröna gror, dvs fröna drar åt sej fukten av höstregnen, vilar där ute under vintern och gror sen till våren.  Jag tror inte de blommar första sommaren utan du får nog vänta minst till andra sommaren på blommor.
    OKEY.. Låter ju super enkelt! Men ska jag strö ut såjord över dom? Eller vanlig blomjord? Eller ingen alls? =) (Bara strö ut där jag skulle vilja ha dom altså) =) Önskar de något speciellt läge? 1000-frågor :) Tack
  • Thursday

Aklejor sprider sig ju som ogräs själva genom att sprätta iväg fröna, så de verkar inte så kinkiga.

• Love4cats

Aklejor är väldigt lätta växter. Det är bara att lägga ner fröna så sköter de resten själv med lite vatten :). Vi har våra både i mer sandblandad jord och i en mulligare rabatt.

Lupiner är också väldigt tacksamma. De blir ganska stora och om du inte vill ha de överallt Skrattande så kom ihåg att klippa ner blomstänglarna för de sprättar frön lite här och var.

Svar på tråden HJÄLP!! Lupin och Akleja..