• Snova

Hur länge ok att ge barnmatsburkar?

Finns väl ingen direkt övre gräns men vad tycker ni - hur länge är det ok att ge sitt barn barnmat?

• Svar på tråden Hur länge ok att ge barnmatsburkar?
  • trollmammsis

ja du...spaghetti o köttfärssås till en 1,5 åring tycker jag e lite väl....

• Lola Jämtland

När de är 1 år så kan de ju käka samma mat som oss vuxna...så gränsen går väl där nånstans tycker jag.....

//Blir det nånsin våran tur.....
  • Kina79

Jag håller med Lola. När de är 1 år ungefär, så kan de ju äta samma mat som vi äter, så då har jag slutat med burkar. När de väl sen vant sig vid vår mat så har de vägrat burkar, annars e de ju bra ibland på utflykter, stan etc.

• Linda1976

Runt 1,5 tycker jag. Sen kan man ju alltid ha med en 15månaders burk som absolut nödmat om det skulle bli panik, men annars... nä!

Hade Alice fått bestämma så skulle hon dock kunnat äta Pasta Carbonara från Nestlé (1års-burk) till myndighetsdagen.

Det finns inga synder, förutom dumhet.
  • Flamma

Melvin äter vid vissa tillfällen ff barnmatsburkar Han är 2,5 snart...
    Ett tag på sommaren var det ofta han fick de färdiga grötburkarna, när man inte var hemma.
    Nu kommer det kanske bli mer barnmatsburkar, eftersom han ska äta speciell kost...

• Valkyriah

När Loke va 1 år slutade vi helt med burkar.

Innerst inne är vi alla hårdrockare
  • Linda1976

Grötburkarna som mellanmål tycker jag däremot är ok längre, bättre än sockeryoghurt eller annat....

Men allergi eller ej - barnmatsburkar till en 2,5åring? Ungen måste ju få använda sina tänder...... Burkarna är ju så smaklösa så det är inte sant...

• TheReLe

min tjej åt burkmat 1 gång om dagen tills hon var ca 2 år, hon vägrade verkligen äta det vi åt. Hon är idag 4 och gillar forfarande fiskrätterna på burk så om vi är iväg någonstans kan hon ibland få det..

• Flamma

Linda1976: Alltså han äter ju vanlig mat oftast hemma Men när vi är i väg är det inte alltid lätt när det ska vara speciell mat... Det här är en redig köttunge ska du veta hehe...

• Linda1976
    Flamma skrev 2007-08-28 10:00:00 följande:
    Linda1976: Alltså han äter ju vanlig mat oftast hemma Men när vi är i väg är det inte alltid lätt när det ska vara speciell mat... Det här är en redig köttunge ska du veta hehe...
    Ok, då fattar jag
  • Snova

Jag tycker själv att det är ok i princip så länge de själva tycker att det är ok även om det såkart finns gränser, skulle inte ge en tioåring barnmat! Burkarna är tydligen väldigt bra mat dessutom (utom ur en ekonomisk synvinkel kanske).

Vårt problem är att vi dels inte är så förtjusta i att laga mat någon av oss och dels inte alltid vill äta middag runt kl. 18 när dottern behöver äta.

Ja, ja, vi får se - någon gång kommer väl även vi ta oss ur burkträsket. Var mest nyfiken på vad andra tycker.

• eyry

vi har i princip slutat ge vår 15 månaders, han kan få vid utflykt eller panikhunger. efter ca 18 mån har vi aldrig gett burk till storebror

Älskar mina 2 prematurer
Svar på tråden Hur länge ok att ge barnmatsburkar?