• Emeraldy

Urinprov på katt??

Någon som har tagit urinprov på sin katt? Fick det i uppdrag av veterinären och fick även tips på hur jag skulle göra, men tänkte höra om det är nån som faktiskt gjort det och kan ge lite råd?

Barn behöver kärlek, särskilt när de inte förtjänar den.
  • Svar på tråden Urinprov på katt??
  • Rottis77

Gör så här: Töm ur lådan helt och tvätta den så den blir helt ren, ta sen och bara lägg i plastfolie så att det går upp över kanten, detta brukar katterna tycka är lite spännande och kissa på, sen är det bara att fiska upp det i en ren burk.

• iii

Vissa katter vägrar gå på lådan om där inte är sand. På djursjukhuset finns genomskinliga plastkulor som inte absorberar urinen, och man får en tillhörande "pipett" att ta upp det med. Enkelt och smidigt om man har en kinkig katt

• Emeraldy

Ska prova det där med plastfolie i första hand. Veterinären sa bara att vi skulle tömma lådan helt, men det kändes mysko att inte ha nåt alls i den. Får se om Kisse gillar att kissa på plastfolie

• Rottis77
    Emeraldy skrev 2007-08-28 12:20:14 följande:
    Ska prova det där med plastfolie i första hand. Veterinären sa bara att vi skulle tömma lådan helt, men det kändes mysko att inte ha nåt alls i den. Får se om Kisse gillar att kissa på plastfolie
    Lycka till, berätta gärna hur det gick.
  • Emeraldy

Jag lade plastfolie i lådan och stängde in Kisse där vi har lådan, och ta mig tusan om hon inte kissade Så nu har jag en liten mysig kiss-burk i kylskåpet Tack för tipset!

• Rottis77
    Emeraldy skrev 2007-08-28 19:36:47 följande:
    Jag lade plastfolie i lådan och stängde in Kisse där vi har lådan, och ta mig tusan om hon inte kissade Så nu har jag en liten mysig kiss-burk i kylskåpet Tack för tipset!
    Va bra!!
  • Emeraldy

Uppdaterar om nån är intresserad... Det visade sig att Kisse har blod och kristaller i urinen vilket tyder på urinvägsinfektion. Så nu blir det antibiotika och specialkost.

Svar på tråden Urinprov på katt??