• hummelhonung

Lacka om köksluckorna

Har fula bruna köksluckor som vi ska måla om. Eller som vi ska låta någon annan måla om, hade vi tänkt.
    Är det någon här som själv målat/lackat om mörka luckor till vita, och fått lyckat resultat? Eller rekommenderar ni att man lämnar in någonstans?
    Om man lämnar in, var kan man lämpligen göra det i södra Stockholmsområdet? Och vad har det kostat för er?

många frågor...

TACK för råd och tips!

• Svar på tråden Lacka om köksluckorna
  • Pikku Enkeli

Om man ska göra det själv så ska man se till att SLIPA ordentligt innan man målar. Dåkan det blir riktigt bra. Köpa dyra/bra rollers och penslar. Rolla på rikligt med färg, men ändå inte för mycket.

[[Winners never quit. Quitters never win.]]
  • hummelhonung

Tjänar man mycket på att göra det själv?

• erimother

här puffar jag direkt.....jag skulle precis starta ett tråd om det. Vi har exakt samma "problem" hemma

Först tänkte jag ersätta de helt med några från blocket men det går aldrig att hitta samma storlekar och köpa nya blir för dyrt för oss, men att låta någon lacka dem skulle vara perfekt.
    Jag står inte ut att se dem fula bruna luckorna mera!!!

• Pikku Enkeli
    hummelhonung skrev 2007-08-28 11:12:14 följande:
    Tjänar man mycket på att göra det själv?
    Vet inte, men det skulle jag tro att man gör.
  • tjärngatan

Vi ska lämna våra Ikea-luckor (björk) till en bekant som har lackverktyg (sprutlackering) hemma och lacka om till vitt, han gör det för 3000:- (svart). Lämpligt pris tycker jag!
    Mamma har målat om sina luckor själv och det blev riktigt lyckat, hon tipsade om att man isf ska använda sig av lite dyrare oljefärg som märket "lady" och rollers.
    Lycka till!

• Pussgurkis

Köksluckor ska allra helst slipas och spraylackas för bästa resultat. Kan bli bra med roller också, men med risk för ränder/pluppar/knottror. Hur långt söder om sthlm bor du?

• Pussgurkis

Ja mena ju självklart sprutlackas

• Pikku Enkeli
    Pussgurkis skrev 2007-08-28 11:14:35 följande:
    Köksluckor ska allra helst slipas och spraylackas för bästa resultat. Kan bli bra med roller också, men med risk för ränder/pluppar/knottror. Hur långt söder om sthlm bor du?
    Vi målade säkert 20st luckor,ingen blev knottrig eller så. Gäller kanske att få till en bra teknik och ha rätt grejer.
  • olleomaxmamma

Vi har precis fått hem våra gamla furuluckor som vi lämnat in på lackning. Han som gjorde det tog 100 kr per lucka o 45 kr per låda. De blev som nya!!
    Jätte nöjda

• MotherOfTwo

Jag har målat om alla köksluckor och garderobsluckor i vårat hem själv.
    Jag använde vattenburen färg och skumgummi-roller och med ett mycket lyckat resultat. Dom flesta tror att det är sprutlackat och det har jag tolkat som att jag lyckats.
    Det gäller att få in rätt teknik och vara snabb, och att inte ha för varmt i rummet man målar i.

• Mia med 4 pojkar

När du ska måla om så stora och släta ytor som en skåplucka ändå är så skulle jag rekomendera att göra så här :
    Tvätta av med målartvätt, finns jättebra vätt som man inte behöver skölja av.

Slipa

Grunda med en oljebaserad häftgrund tex Jotuns heftgrunning.
    Vill du använda vattenburen så skulle jag rekomendera V-slip

Kolla så det inte blivit något fiberesning om det har blivit det så ta stålull av grovlek 00 eller slipduk och slipa ner.

Rolla med moltoprenroller ( skumgummi ) Oljebaserat så tycker jag Lady 40 är överlägset om du vill ha lite glans på luckorna ( rekomenderas )
    Vattenburen kör på Alcros servalack aqua.

Låt torka ordentligt och rolla igen.
    du kommer bli helnöjd :)

Svar på tråden Lacka om köksluckorna