Du måste logga in för att svara i en tråd.

• Kickiluren

Krämig laxpasta

Min lille kille (14 månader) är tokig i Sempers Krämiga Laxpasta.. jag har försökt att göra egen men inte lyckats.. är det någon som har ett bra recept på krämig lax?

Även andra recept mottages tacksamt eller om någon har en länk till en bra sida med mat som barn tycker om

• Svar på tråden Krämig laxpasta
  • Kickiluren

Ingen som har lust att bidra med något smarrigt laxrecept?

• plilja

Jag vill oxå ha en bra laxrecept för laxpastan är populär!

• Amacor

Nu har jag ingen aning om hur laxpastan smakar, den fanns inte när mina barn var små (eller inte vad jag kommer ihåg iaf

Men en laxsås som mina barn tycker om är med rökt lax, cremefraish, dill, citron, lite chilisås och philadelpihaost. Sen har jag en fisk och skaldjurskrydda som jag har i oxå.
    Lite grädde i slutet och så reder jag med majzena om det behövs.

Ibland så har jag även i lite bladspenat med vitlök i såsen.

En annan favort är "pizzatorsk"

lägg ett upptinat torskblock i en ugnsfast form

Blanda ihop cremefraish, chilisås, oregano och pasta/pizzakryda, häll blandningen över fisken, strö riven ost uppe på och  sen in i ugnen i 20-25 minuter. Går att äta både till potatis och ris.

Korvgryta
    Skär potatis i mindre bitar, koka i lite vatten och krossade tomater.
    Efter 10 minuter så lägger jag i en påse rotfrukter (tror jag den heter, kan heta rotsaker oxå, fryst från Findus) sen fyller jag på med mer tomater (så att det täcker) låter koka tills det nästan är färdigt, då lägger jag i strimlad falukorv.

• Kickiluren

Någon mer som har lust att bidra.. söker fortfarande efter Krämig laxpasta -recept!!!

• humma

Åhh, vår favorit också! (och jag menar verkligen VÅR!)
    Men det närmsta vi har kommit i receptväg är, risonipasta som när den är klar kokas i en-två msk grädde, delad fryst lax i bitar i och fint hackad broccoli, som sedan får koka ihop. En gnutta vitpeppar också.
    Har ibland inte haft broccoli och då haft i fint hackad färsk basilika.
    Håller ögonen öppna här för vi diggar den verkligen!

• Snusse

Hej!
    Jag brukar göra en laxpasta hemma som är krämig och god! Har aldrig testat den på barn men man kan ju byta ut/ minska eller ta bort någon krydda om man vill!

Steker små bitar av laxfile tillsammans med rödlök och vitlök. När laxen börjar se klar ut häller jag på lite gräddfil och smakar av med gräslök peppar, salt och lite grönsaksfond. Innan servering pressar jag över lite citron.

Godast tillsammans med tagliatelle!

• Kickiluren

Lyckades få ihop ett recept som godkändes av lillkillen

Jag kokade Risoni enl förpackningen. Lät sedan Risoni koka i lite grädde så det blev krämigt.
    Kokade laxbitar i vatten tillsammans med frysta grönsaker (bla broccoli) och lite fiskfond.

Blandade risoni, lax och grönsakerna. Hällde i mer grädde och spadet som fisken kokat i och gav det ett uppkok. Kryddate med citronjuice, riven ost, dill och svartpeppar.

Svar på tråden Krämig laxpasta