• Anonym

Vad har hänt med mina tänder?!

Nu mår jag skut vill bara gråta. Mina tänder känns inte bra. Ska försöka förklara mitt problem. Det började för några veckor sedan. Jag var i slutet utav min graviditet då jag känner hur tandköttet mellan mina frmtänder känns konstigt. Det känns svullet på nå vis. Tänkte inte så mycket på det då jag vet att man kan få dåligt tandkött när man är gravid. Men det blir inte bättre. För några dagar sedan så har jag fått svårt att bita ihop det känns som om någonting tar emot. Vänster tand på underkäken tar i baksidan utav tanden på överkäken. Jag har inte ont eller så det känns bara väldigt konstigt. Jag har ju hål att laga och ska dra ut en visdomstand. Hur ska jag ha råd med mer problem i munnen. Usch va psykiskt dåligt jag mår utav det här nu. Jag ammar inte och mitt barn är 6 veckor nu!!!

Någon som känner till mitt problem?!

• Svar på tråden Vad har hänt med mina tänder?!
  • Ninso

Mina visdomständer (har inte dragit ut dem) kan trycka på ibland och då svullnar tandköttet upp, dock inte framtill utan bland de bakre tänderna. Troligtvis är det något sådant, men om du ändå har tandläkartid snart så ser ju h*n vad det kan vara. Är det en infektion torde antibiotika hjälpa.

• Anonym (ibland)

Sådär kan jag få ibland, det beror på svullet tandkött och att jag legat och bitit ihop käken på natten, för mig brukar det släppa efter några dagar. Superobehagligt tycker jag också. Fråga tandläkaren, det är ju inte säkert att det är någonting mer än svullet tankött.

(irriterad över att fina tänder ska vara ett klassproblem, alla skulle ha råd att gå till tandläkaren utan att behöva känna ångest inför ett besök)

• Anonym (borsten)

Mitt tandkött kan oxå svullna upp ibland. Borsta noga, använd corsodyl kräm eller flytande (läs först om man kan använda det om man ammar, om du gör det) Mitt tandkött bakom framtänderna kan göra ont när det svullnar upp, men borsta nog ändå. Vinkla tandborsten så du borstar med kortsidan av stråna närmast handtaget  så att säga.. Köp en vanlig tandborste på apoteket, inte en sådan ny modern tandborste de gör reklam för på tv, utan en vanlig hederlig sådan. Mjuk/medium.

Vänta inte för länge med att söka hjälp! Jag gjorde det och det slutade med besök hos speciallist tandvården för min del + pencillin.. inte najs.

• Anonym

Tack ni gav mig faktisktlugnand svar. Hoppas det är nått sånt då. Känns så läskigt när man inte kan bita ihop riktigt.Är livrädd för tandlossning... Mår så illa utav det här. Ska ringa min tandläkare nu på eftermiddagen och höra vad dom säger...

Säger desamma. Hade jag haftråd så hade jag gått till tandläkaren ofta. Har inte varit där på flara år innan jag var där förra året och fick veta att jag hade hål och borde dra ut visdomständerna. Men nu börjar nya problem. Man vill ju ha fina tänder.

• Anonym

Måste fråga er en sak till. Har det känntsbättre i munnenom ni tuggat på något som tuggummi tex. Detgör det för mig då känns änderna på samma "nivå"

• Anonym (borsten)

Upprepat inflammerat tandkött kan leda till tandlossning så det är bara dumt att inte ta tag i borstningen

• NadiaMi

"Hemmaapoteket" rekommenderar en tandkräm som är speciellt gjord för att vara bra för tandköttet. Använder själv Sensodyne och den smakar dessutom gott.
    En munskölj är också ett billigt sätt att minska risken för problem.

Och gå och få munnen kollad.
    Ju tidigare du fångar upp problemet desto billigare blir det att rätta till ifall det inte räcker med bra tandprodukter och egenvård i hemmet.
    Förhoppningsvis är det bara visdomständerna som bråkar...

• Anonym

Borstar gör jag. Brukar aldrig ha problem med tandköttet annars.Blödde lite när jag var gravid men inte annars...

• Anonym (borsten)

Ni som tycker tandläkaren är dyr. Det behöver inte vara dyrt att gå till tandläkaren om man sköter sina tänder! Endast en undersökning går ju sällan på över 1000 kr och hur mycket lägger ni ut på att tex. klippa/ färga hårtet på ett år...??

• Anonym

jag lägger inte ner speciellt mycket på det heller. Problemet hos mig r nog att jag varit mammaledig ganska länge nu efterom jag fick tvåan tätt... Men har iallafall ringt nu och fick en tid nästa onsdag. Hoppas tänderna sitter kvar då.Men det är väl inye så vanligt att tappa tänderna vid 25 eller?

• Anonym

usch tycker tänderna på underkäken tar i massor nu i tänderna på överkäken. Kan det inte bara bli bättre. Usch va drygt..
    Hoppas verkligen det blir bättre innan onsdag. Orkat inte tänka på detta en vecka till

• NadiaMi

Det är inte helt ovanligt med svullet tandkött och det behöver inte vara något farligt.

Försök behålla lugnet och kom ihåg att om man är lite öm eller extra känslig i tandköttet kan det kännas som det finns besvär som egentligen inte finns där för att tandköttet "överreagerar" på sådant som är fullt normalt i vanliga fall.

• Anonym

Tack för ina lugnande ord. Läste precis här på internet. Det är antagligen ett käkförändring jag fått man kan tydigen få det om man sover dåligt är stressad eller gnisslar tänder. Får se vad dom säger hos tandläkaren.

Svar på tråden Vad har hänt med mina tänder?!