• Miss Lau

Fråga till er med golvvärme

Vi har nyss flyttat till ett hus med golvvärme på nedre planet, och nu började jag fundera över hur många grader ska man ha det inställt på? Jag förstår att det varierar men jag har verkligen noll koll.

• Svar på tråden Fråga till er med golvvärme
  • Axels och Annies mamma

Vi har våra inställda på strax över 20 grader året runt, eftersomde går på termostat i resp rum så går de ju inte om luften i rummet är över 20 grader.

Lev livet nu, imorgon kan det vara för sent!
  • Joonas

Vissa har ju rumsgivare, alltså termostat som känner av rumstemperaturen. Andra har bara golvgivare så det är lite olika hur man ställer in dem. Har man andra värmekällor eller är golvet den enda värmekällan? Har man golvet som komfortvärme bara så har man nog inte så många grader där...

Det är en hel vetenskap. Vi har golvvärme med rumsgivare, kasettspis som vi eldar i på vintern och luft/luft-värmepump. Haha, har ingen aning ännu om hur man optimalt ska ställa in allt!

festlig, funktionell och fryntlig
  • Venusmannen

Som sagt, ett antal faktorer påverkar.
    Vad för typ av golv och vad som finns under, elektrisk eller vattenburen?

Man får helt enkelt testa sig fram.

Är det elektrisk golvvärme i betongplatta, så håll koll på elmätaren också..

• Miss Lau

Tack för svaren, även om jag inte blev så mycket klokare

Vi har golvvärmen som enda värmekällan i kök och hall.  På väggen sitter en liten dosa där man ska knappa in hur många grader man vill ha och då trodde jag att det var vilken temp. man vill ha på golvet, fast det kanske är vilken temp. man vill ha i rummet?

• Venusmannen

Ja, hänger den på väggen så är det ju en rumstermostat.

Står det något namn på termostaten?
    Vad värmer ni huset med? Panna?

• Venusmannen

Korrigerar mig själv lite..

Det behöver INTE vara en rumstermostat bara för att den sitter på väggen. Den kan ju också ha en separat givare i golvet.

• Miss Lau
    Venusmannen skrev 2007-08-28 13:12:09 följande:
    Ja, hänger den på väggen så är det ju en rumstermostat.Står det något namn på termostaten? Vad värmer ni huset med? Panna?
    Det står heatcom på grejen och så är det lite knappar och en display i mitten.

Resten av huset värms med direktvekande el och luftvärmepump. Jag har verkligen noll koll men nu börjar det bli kallt här inne
  • Venusmannen

Då låter det ju som om det är elektrisk golvvärme. Då sitter troligen givaren i golvet. Är det inget under, så håll koll på elmätaren..

• Miss Lau
    Venusmannen skrev 2007-08-28 13:19:37 följande:
    Då låter det ju som om det är elektrisk golvvärme. Då sitter troligen givaren i golvet. Är det inget under, så håll koll på elmätaren..
    Ska göra det. Misstänker att det inte är det billigaste sättet direkt....
  • Joonas

Fast vi har elektrisk golvvärme med rumsgivare. Oftast är de termostater som anger grader digitalt reglerade med rumsgivare. Golvgivare brukar vara numrerade från 0 - 5...

festlig, funktionell och fryntlig
  • Miss Lau
    Joonas skrev 2007-08-28 13:36:20 följande:
    Fast vi har elektrisk golvvärme med rumsgivare. Oftast är de termostater som anger grader digitalt reglerade med rumsgivare. Golvgivare brukar vara numrerade från 0 - 5...
    Tack för svar. Och ja, vår "grej" är digital. Jag blir bara mer och mer förvirrad tror jag.....
Svar på tråden Fråga till er med golvvärme