• KisseNova

Ni som pendlar till jobbet

Ni som har långt till erat jobb hur mycket lägger ni ut varje månad i kostnaden för att åka tur och retur dagligen till jobbet.

Hur långt har ni till jobbet? Vill gärna ha svar ifrån er som har mer än 1 timmes enkel resväg.

• Svar på tråden Ni som pendlar till jobbet
  • Mi corazón

Skall snart börja pendla. Jag har 7,5 mil enkel väg. Eftersom jag skall pendla till stockholm så tillkommer en trängselskatt på ca 500 kr. Så totalt kommer det väl hamna på runt 3500 kr/mån.

• Juliasmamma

Maken har pendelkort på SJ för 2* 1300 kronor. Och sen tillkommer bensin för ungefär 1000 kronor...

• KisseNova

OJdå, det var inte billigt att pendla. Tror jag struntar i det och väljer städer i närheten istället.

• Pumpkin

Fast det beror ju verkligen på var i Sverige man bor och om man väljer kollektivtrafik eller bil... Jag har 1 timmes resväg till jobbet, men i och med att jag åker kollektivt så betalar jag bara 620kr/månad.

KisseNova skrev 2007-08-28 18:15:22 följande:
    OJdå, det var inte billigt att pendla. Tror jag struntar i det och väljer städer i närheten istället.
  • Fru Filur

Kostar åt h-sike för mycket egentligen, men samtidigt är det svårt att beräkna exakt hur mycket(och tur är väl det, för i så fall skulle man nog sluta gå ur sängen på morgnarna)

- Måste ha en nyare bil (det är förvisso mycket billigare att pendla i en Toyota starlet från -87, men ruskigt osäkert och obekvämt) som då tickar mycket värdeminskning
    - Kör man mycket måste man ha fria mil på bilförsäkringen, kostar multum
    - Man sliter mycket däck, och det blir täta servicebesök (jag hamnar på 2-3 ordinarie servicebesök per år, där "normalbilisten" hamnar på knappt 1 per år)
    - Drivmedel

Om man lämnar alla andra faktorer därhän och bara ser till drivmedelskostnaden (vilket ju är den som man märker av varje månad) kostar det mig 2700 i månaden att åka till jobbet, vilket är ca 17% av min nettoinkomst...

8½ mil till jobbet, bilpendlar

• Jag är den bästa mamman dom har

Jag och min man har en bensinnota enbart för jobbet på 6000 kr i månaden vi pendlar ca 25-30 mil om dan i jobbet

mamma till tre 0212, 0408, 0701, 08 ?
  • jerseyko

Min sambo får milersättning direkt på lönen Skrattande
    Han jobbade på ett annat ställe förut och då försökte vi samåka så mkt som möjligt, har haft från 6 mil till nu 2,5 mil till jobbet och det har väl blivit ca 1 tank/vecka ~3.000:-

Men så får man ju tillbaka lite på skatten i alla fall (Har fått mellan 10-16.000

• Ickan

Jag pendlade tidigare med buss mellan Växjö och Ronneby (8 mil). Ett månadskort kostade 750 kr. Om jag istället hade valt att köra bil så hade det väl kostat ca 4000 kr/mån bara i bensinkostnad.

• Mi corazón

En fördel för min del är just skatteavdraget. Det är helt kanon. Eftersom avdraget görs på inkomsten innebär det att jag kommer slippa betala statlig skatt. Så till midsommar blir det många extra tusenlappar i fickan.

• Bisquit

hur mycket kan man egentligen dra av på skatten?

Vi har 12 mil enkel väg, det betyder 24 mil per dag...

Tror jag räknade sist att vi skulle få tillbaka en bit över 200000kr. Går det verkligen?

Svar på tråden Ni som pendlar till jobbet