7 år och rund om magen...
Hej!
Min dotter är 7 år och ganska rund om magen. Väger mer än hon borde, i alla fall sist vi vägde på skolan. (tror hon vägde 30-31 kg)
Jag har i ett års tid försökt allt jag förmår att få henne att gå ner i vikt (utan att visa henne det självklart) men jag har verkligen försökt.
Hon är stor i maten och kan lätt äta 3 portioner mat (lika mkt som vi vuxna) om man inte hindrar henne. Hon verkar små sugen konstant och tjatar om något att äta...jag ger henne inget...
Hon får inget onyttigt (bullar, godis, glass etc) på vardagar. på fredagar har vi fredagsmys och då är det ofta lite vaniljglass m. strössel, eller popcorn. Ibland chips men då bara lite grann. På lördagar får barnen välja en tidning, liten leksak eller lördagsgodis. 2 av 3 ggr blir det tidning eller leksak. Alltså sällan hon väljer godis...
hennes kost ser ut ungefär så här:
frukost: rågfras m. lättmjölk. Ev en smörgås (lingongrova) men det är sällan, hon är inte så förtjust i frukost överhuvudtaget.
lunch: vad skolan har att erbjuda alt. rester från dagen innan om vi är hemma.
Mellanmål efter skolan: en frukt och en smörgås. Ibland blir det cornflakes med. lätt yogurt om hennes gluten intolleranta kompis kommer med hem. (Vi har cornflakes hemma bara för det ändamålet.)
Middag: en normal vanlig måltid alltid med både färska (tomat, gurka, paprika) grönsaker som kokta (morötter, ärter etc) hon älskar grönsaker...
Middagen jag serverar är ingen dålig middag i sig, det kan vara köttfärslimpa, kokt potatis och sås gjord på lättmjölk, spagetti m. köttfärssås, kallops, ugnsbakad falukorv m. potatismos gjord på lättmjölk och ägg (en pytteklick smör, men ägget fixar konsistensen bra tycker jag).
Igår åt vi t.ex fullkorns ris, sallad, kokta ärtor, köttfärsfyllda paprikor och tomatsalsa...
Alltid fullkornspasta om vi äter det, fullkornsris, bulgur etc är också något vi äter. Vi äter aldrig "vanlig" pasta/ris utan endast fullkorn...
Jag tror nog hennes största problem är att hon rör på sig för lite men HUR får jag henne att röra på sig mer?
hon simmar 1 dag i veckan, rider en dag i veckan. Sen har hennes bror fotboll en dag i veckan och så jobbar man ju så fler fritisaktiviteter är svårt att klämma in i schemat. Hon cyklar till och från skolan varje dag (visserligen bara 10 minuter) men också till kompisarna som bor en bit bort (10-15 minuter)
Jag hade iskallt räknat med att hullet på kroppen skulle försvinna när vintern försvann och hon började vara ute mer men så har det inte varit någon vidare ute sommar även om barnen självklart rört på sig en hel del ändå.
Hon sa idag att hon är tjock och att hon ska bli smalast på skolan, "hur gör man då mamma?"...det skar i hjärtat
Tydligen har en klasskamrat retats lite för att hon är tjock...
Vad ska jag säga till henne, hur ska jag utan att hon får ätstörningar hjälpa henne att hälsosamt gå ner i vikt? Jag är livrädd att hon redan nu ska få vikthysteri och få problem...
Hennes bror (6 år) som äter samma mat som hon, rör på sig lika mkt som hon är inte alls i närheten av överviktig, han är smal och normalviktig enligt bvc när vi vägde sist.
Jag känner mig utpumpad på ider, vet inte hur jag ska få henne att gå ner i vikt...