• denna där

7 år och rund om magen...

Hej!
    Min dotter är 7 år och ganska rund om magen. Väger mer än hon borde, i alla fall sist vi vägde på skolan. (tror hon vägde 30-31 kg)
    Jag har i ett års tid försökt allt jag förmår att få henne att gå ner i vikt (utan att visa henne det självklart) men jag har verkligen försökt.
    Hon är stor i maten och kan lätt äta 3 portioner mat (lika mkt som vi vuxna) om man inte hindrar henne. Hon verkar små sugen konstant och tjatar om något att äta...jag ger henne inget...
    Hon får inget onyttigt (bullar, godis, glass etc) på vardagar. på fredagar har vi fredagsmys och då är det ofta lite vaniljglass m. strössel, eller popcorn. Ibland chips men då bara lite grann. På lördagar får barnen välja en tidning, liten leksak eller lördagsgodis. 2 av 3 ggr blir det tidning eller leksak. Alltså sällan hon väljer godis...

hennes kost ser ut ungefär så här:

frukost: rågfras m. lättmjölk. Ev en smörgås (lingongrova) men det är sällan, hon är inte så förtjust i frukost överhuvudtaget.

lunch: vad skolan har att erbjuda alt. rester från dagen innan om vi är hemma.

Mellanmål efter skolan: en frukt och en smörgås. Ibland blir det cornflakes med. lätt yogurt om hennes gluten intolleranta kompis kommer med hem. (Vi har cornflakes hemma bara för det ändamålet.)

Middag: en normal vanlig måltid alltid med både färska (tomat, gurka, paprika) grönsaker som kokta (morötter, ärter etc) hon älskar grönsaker...
    Middagen jag serverar är ingen dålig middag i sig, det kan vara köttfärslimpa, kokt potatis och sås gjord på lättmjölk, spagetti m. köttfärssås, kallops, ugnsbakad falukorv m. potatismos gjord på lättmjölk och ägg (en pytteklick smör, men ägget fixar konsistensen bra tycker jag).
    Igår åt vi t.ex fullkorns ris, sallad, kokta ärtor, köttfärsfyllda paprikor och tomatsalsa...
    Alltid fullkornspasta om vi äter det, fullkornsris, bulgur etc är också något vi äter. Vi äter aldrig "vanlig" pasta/ris utan endast fullkorn...

Jag tror nog hennes största problem är att hon rör på sig för lite men HUR får jag henne att röra på sig mer?
    hon simmar 1 dag i veckan, rider en dag i veckan. Sen har hennes bror fotboll en dag i veckan och så jobbar man ju så fler fritisaktiviteter är svårt att klämma in i schemat. Hon cyklar till och från skolan varje dag (visserligen bara 10 minuter) men också till kompisarna som bor en bit bort (10-15 minuter)

Jag hade iskallt räknat med att hullet på kroppen skulle försvinna när vintern försvann och hon började vara ute mer men så har det inte varit någon vidare ute sommar även om barnen självklart rört på sig en hel del ändå.

Hon sa idag att hon är tjock och att hon ska bli smalast på skolan, "hur gör man då mamma?"...det skar i hjärtat
    Tydligen har en klasskamrat retats lite för att hon är tjock...
    Vad ska jag säga till henne, hur ska jag utan att hon får ätstörningar hjälpa henne att hälsosamt gå ner i vikt? Jag är livrädd att hon redan nu ska få vikthysteri och få problem...
    Hennes bror (6 år) som äter samma mat som hon, rör på sig lika mkt som hon är inte alls i närheten av överviktig, han är smal och normalviktig enligt bvc när vi vägde sist.

Jag känner mig utpumpad på ider, vet inte hur jag ska få henne att gå ner i vikt...

Vi simmar alla i samma båt.
  • Svar på tråden 7 år och rund om magen...
  • Novus

Ingen allergi mot mjölk? De testade det på min syster då hon var/är väldigt svullen runt magen

• aktuelle

se till att hon aktiverar sig på ett eller annat sätt minst 30 minuter varje dag, vardagliga saker funkar ju hur bra som helst. jag var själv lite mullig kring 11 års åldern men det är enda gången, innan och efter var jag smal som en sticka. bara man rör sig och äter rätt saker så kommer det nog att bli bra ska du se.. hon kanske har växt mindre på längden på senaste och att hon snart börjar "spurta" :)

- du behöver inte resa långt om du reser med någon du älskar -
  • Ovän Med Vågen

Eftersom hon äter bra och rör på sig så tycker jag inte du ska göra så mycket mer än att fortsätta i samma stil, och bara försöka stärka hennes självkänsla istället, så att hon lär sig hantera dem som retas.

Alla barn är olika, endel större, endel mindre, och du ger jättebra mat till henne!

Så tycker jag...

• ilalila

Jag är ju absolut ingen expert, men tycker det låter som du gör "allt rätt". Bra att du är noggrann med att inte ge din dotter viktnoja osv. Det enda jag kan komma och tänka på är att ni kanske kan hitta på något skojigt, men med mycket fysik aktivitet på helgen. Tex åka till ett badhus och röja i bassängen. Åka till skogen och bygga kojor eller nåt. Det är ju något hela familjen kan glädjas åt. Man får vara tillsammans, men ändå röra på sig. Men som sagt, jag är ingen expert på området!

• evova

hej.. det skijer sig från barn till barn.
    jag har två små systrar dom rör på sig lika mycket och det skiljer bara något år i mellan dom. och hon som e yngt hon är den smala och den lite äldre lite rundare. men det är bara för att dom inte växer lika fort. och att det kan bro på hur ni föräldrar ser ut. om du kollar på kort från när ni va små kommer ni att se likhetar med kropps formen...

• stekspaden

Hej!

Jag känner igen mig otroligt mycket i det du skriver.... jag har en dotter på 6 år som väger drygt 30 kg.
    har fått massor med skit fråbn bvc om att hon är dör rund och att jag förstör henne och jag forsätter låta henne äta "så där" bli ankklagad för att ge hennen chips kakor godis läsk mmm för jämnan men så är det inte...

vi har bromsat hennen sen hon var tre år, en portion mat, bara lördags godis osv.. presis som du skrev, även tv förbud på dagtid och inget sittande vid datorn utan lek ute i stället...

Vi har försökt stoppa hennen vikt att öka, inte gå ner men det är som omöjligt... fattar inte vad vi gör för fel, har gått i samtal hos en dietist och hon tycker vi gör tillräckligt, får inte "banta" ett så litet barn.

Nu har hon börjat skola... och tycker att hon är för tjock.... dom andra har sagt det osv. hon ser på på sig själv och jämför... så nu vill hon bli smal och platt om magen.... Hjälp känner jag, vet ej hur jag ska tackla det ....

kanske inget råd men jag förstår din känsla....

• SolOchSnö

Jag var ganska rund när jag var 7-9 år men det växte bort. Det är jättebra att du funderar på din dotters hälsa men jag har en känsla av att uppmärksamheten kring barnövervikt har gjort att många oroar sig i onödan.

Som sagt, se till att hon rör sig en stund varje dag och fortsätter med sunda matvanor så ordnar det sig nog. Jag tror att det kan vara vettigt att hålla rimliga portionsstorlekar men jag kan inte tänka mig att ni måste lägga om kosten.

Om hon själv säger att hon är tjock så tycker jag att du kan säga att ja, du är lite rund men det gör inget, du kommer att växa och din kropp kommer att ändra sig, det viktigaste är att du rör dig och mår bra. Och säg till henne att det är klasskamraten som retades som var dum!

• AnneSophie

Alltså hon är inte sååå himla gammal. Kanske kan ni försöka att röra på er mer tillsammans. Tex gå och simma eller kanske åka och spela fotboll på helgen eller så?
    Eller om hon vill börja rida kanske?

Som en parantes så låter det väldigt likt min brorsdotter, som fram till hon var 11 ungefär var lite åt det knubbiga hållet. Men hon åt bra mat, ungefär som din dotter TS. 
    Iallafall, under sommarlovet när hon var 10-11 år så började hon växa än mer på längden och hon blev smalare och smalare. Båda hennes föräldrar är väldigt långa och helt normalviktiga.
    Idag är hon 14 år, 1.80 lång och väldigt smal. Inte ohälsosamt utan naturligt snyggt smal.
    Så kan det gå.

Och ja, hon gick från att bli lite retad för att hon var knubbig till bemött med iskyla på högstadiet från de populäraste tjejerna för att hon är "för snygg och smal". 
    Nu tar hon inte åt sig tack och lov, utan är en stark tjej som inte tar skit, men det visar bara att vikten är...tja...mindre viktig.

Taking the long way around
  • denna där
    Novus skrev 2007-08-28 14:58:42 följande:
    Ingen allergi mot mjölk? De testade det på min syster då hon var/är väldigt svullen runt magen
    Nej det testade vi när hon var liten då hon hade andra problem (bland annat motsatta! Hon var underviktig mellan 0-4 års ålder)
    ilalila skrev 2007-08-28 15:04:12 följande:
    Jag är ju absolut ingen expert, men tycker det låter som du gör "allt rätt". Bra att du är noggrann med att inte ge din dotter viktnoja osv. Det enda jag kan komma och tänka på är att ni kanske kan hitta på något skojigt, men med mycket fysik aktivitet på helgen. Tex åka till ett badhus och röja i bassängen. Åka till skogen och bygga kojor eller nåt. Det är ju något hela familjen kan glädjas åt. Man får vara tillsammans, men ändå röra på sig. Men som sagt, jag är ingen expert på området!
    Jafamiljeaktiviteter är väl inget som är direkt vanligt i den här familjen...men vi försöker ta promenader, åker och simmar ofta för att träna simningen...
    stekspaden skrev 2007-08-28 15:05:55 följande:
    Hej!Jag känner igen mig otroligt mycket i det du skriver.... jag har en dotter på 6 år som väger drygt 30 kg.har fått massor med skit fråbn bvc om att hon är dör rund och att jag förstör henne och jag forsätter låta henne äta "så där" bli ankklagad för att ge hennen chips kakor godis läsk mmm för jämnan men så är det inte...vi har bromsat hennen sen hon var tre år, en portion mat, bara lördags godis osv.. presis som du skrev, även tv förbud på dagtid och inget sittande vid datorn utan lek ute i stället...Vi har försökt stoppa hennen vikt att öka, inte gå ner men det är som omöjligt... fattar inte vad vi gör för fel, har gått i samtal hos en dietist och hon tycker vi gör tillräckligt, får inte "banta" ett så litet barn.Nu har hon börjat skola... och tycker att hon är för tjock.... dom andra har sagt det osv. hon ser på på sig själv och jämför... så nu vill hon bli smal och platt om magen.... Hjälp känner jag, vet ej hur jag ska tackla det .... kanske inget råd men jag förstår din känsla....
    Skönt att höra att man inte är ensam med dessa problem! Hoppas även du kan få tips i tråden!
    SolOchSnö skrev 2007-08-28 15:11:45 följande:
    Jag var ganska rund när jag var 7-9 år men det växte bort. Det är jättebra att du funderar på din dotters hälsa men jag har en känsla av att uppmärksamheten kring barnövervikt har gjort att många oroar sig i onödan.Som sagt, se till att hon rör sig en stund varje dag och fortsätter med sunda matvanor så ordnar det sig nog. Jag tror att det kan vara vettigt att hålla rimliga portionsstorlekar men jag kan inte tänka mig att ni måste lägga om kosten.Om hon själv säger att hon är tjock så tycker jag att du kan säga att ja, du är lite rund men det gör inget, du kommer att växa och din kropp kommer att ändra sig, det viktigaste är att du rör dig och mår bra. Och säg till henne att det är klasskamraten som retades som var dum!
    Vi håller stenhård koll på portionsstorlekarna här hemma...
    Jag sa när hon sa det där idag att ja lite rund om magen är du men vet du vad? Alla är olika och tur är väl det? Tänk om alla såg likadana ut vad konstigt det skulle vara...Visste inte vad mer jag skulle säga...
    AnneSophie skrev 2007-08-28 15:11:54 följande:
    Alltså hon är inte sååå himla gammal. Kanske kan ni försöka att röra på er mer tillsammans. Tex gå och simma eller kanske åka och spela fotboll på helgen eller så?Eller om hon vill börja rida kanske? Som en parantes så låter det väldigt likt min brorsdotter, som fram till hon var 11 ungefär var lite åt det knubbiga hållet. Men hon åt bra mat, ungefär som din dotter TS. Iallafall, under sommarlovet när hon var 10-11 år så började hon växa än mer på längden och hon blev smalare och smalare. Båda hennes föräldrar är väldigt långa och helt normalviktiga.Idag är hon 14 år, 1.80 lång och väldigt smal. Inte ohälsosamt utan naturligt snyggt smal.Så kan det gå. Och ja, hon gick från att bli lite retad för att hon var knubbig till bemött med iskyla på högstadiet från de populäraste tjejerna för att hon är "för snygg och smal". Nu tar hon inte åt sig tack och lov, utan är en stark tjej som inte tar skit, men det visar bara att vikten är...tja...mindre viktig.
    Rider gör hon ju redan Om 2 timmar står vi där i stallet hela familjen och hejjar på
    Jag var ju också rund när jag var barn och smalnade av rejält i tonåren för att nu i vuxen ålder gått upp i vikt igen. Men min viktuppgång beror ju på allt det jag trycker i mig när hon inte är vaken men det hör ju inte hit

Tack för alla svar!
    Vi simmar alla i samma båt.
  • vildabebbe

jag tycker inte du ska oroa dig för mycket. finns många barn som är lite halvrunda.

sen behöver man inte alltid gå på aktiviteter för att få motion, långa promenader fungerar också och gör en inte trött på en gång, det gäller bara att vara konsekvent och "orka" gå ut... ta en runda i skogen efter middagen tre ggr i veckan t.ex. man har alltid tid för en promenad plus att det stärker bandet mellan föräldern och barnet.

Svar på tråden 7 år och rund om magen...