• Vildvittra

Österrike?

Hej!

Jag har sett att det funnits trådar tidigare om svenskar i Österrike, men dom verkar vara nedlagda?

Hursomhelst, jag, maken och vår 5-åring flyttar ner till Graz, Österrike nu i september, maken har fått ett jobb där vi inte kunde tacka nej till. Och jag skulle jättegärna vilja komma i kontakt med andra svenskar där nere, kanske prata om hur det är, kanske träffas med eller utan barn, och längta efter saltlakrits tillsammans.

Hojta till om ni finns där nere :)

• Svar på tråden Österrike?
  • Oui

Halloj!

Vi bor i Wien. Vi har bott här sedan november -06. Har aldrig varit i Graz dock men fråga du det du undrar över så försöker jag svara

Eller nån annan, vi vet ju att ni finns

• Vildvittra
    Oui skrev 2007-08-29 20:49:27 följande:
    Halloj!Vi bor i Wien. Vi har bott här sedan november -06. Har aldrig varit i Graz dock men fråga du det du undrar över så försöker jag svara Eller nån annan, vi vet ju att ni finns
    Hej Oui :)

Just nu är det massor jag undrar över, så mycket så det snurrar i huvudet..hur mycket tid har du? hehe

MIn man och hans familj är från Österrike så dom vet väl en hel del om allt praktiskt som behövs fixas. Men är det speciella saker som bör ordnas för oss som kommer från ett annat land? Tillstånd, papper, byråkratiska saker? Det är väl det jag funderar mest på just nu.

Har du allmänna tips just runt själva flytten också, så tas det tacksamt emot :)....Kan man ta med sig blomkrukor över gränsen t.ex? O.o
  • Oui

Nu fick vi ju hjälp med det praktiska men jag skall fråga min sambo om han har några tips. Vi är ju utsända från min sambos företag så vi är tex fortfarande kvar i svenska försäkringskassan och så.

Kanske är det annorlunda om man är gift med en österrikare? Då kanske man hänger på honom på nåt sätt?

Man får ju skriva ut sig ur Sverige och lämna sin nya adress. Jag tycker inte adressändringen har funkat så bra, så man skall nog ta kontakt med de viktiga ställena och lämna sin nya adress. Vi har en alternativ svensk adress som post kan skickas till men det funkar inte heller så bra utan post kommer fortfarande till vår gamla folkbokföringsadress.

Var oxå noga med att tala om att A står för Austria och inte Australien, på vår post står det både Schweiz och Australien så det är ett under att den kommer fram ibland.

Vi hade en flyttfirma och de kunde inte garantera att blommor överlevde så vi tog inte med oss några, men det hade ju funkat om man vill. Man får väl packa in dem ordentligt eller så
    Bunkra upp med svenska saker som du gillar, mat och sånt, när ni ändå har ett flyttlass.
    Nu är ju ditt barn stort men vi tar alltid med oss välling och gröt, smörgåsrån och sånt, så har ert barn nån favorit, ta med er det. Visst finns det saker här oxå men det är annorlunda. Fiskbullar tex finns inte här.

Skall fundera lite mera på praktiska saker

Svar på tråden Österrike?