Motivera utträde ur facket?
Jag ska gå ut mitt fackförbund och sitter med blanketten framför mig. Där finns en rad där det står "Ange motivet för utträdet" Måste man fylla i nåt där?
Vad händer om jag lämnar den raden tom??
Jag ska gå ut mitt fackförbund och sitter med blanketten framför mig. Där finns en rad där det står "Ange motivet för utträdet" Måste man fylla i nåt där?
Vad händer om jag lämnar den raden tom??
-Det är för dyrt att vara med-
Så kommer jag att skriva.
förr fanns det kollektivanslutning - dvs man var tvungen att vara med. det behöver man inte längre vilket jag tycker är bra då nästan alla fackförbund har en tydlig politisk inriktning. Tex LO betalar ju inte direkt M's valkampanj om vi säger så.
det innebär att vill du gå ut behöver du inte motivera. dom ställer säkert frågan för att antingen avskräcka folk från att gå ur (alltid jobbigt att motivera/kritisera) eller för att dom vill veta vad dom gör för fel eftersom du vill gå ur (och för att kunna förbätta).
kan inte vara möjligt att du måste motivera det. sätt ett strecka bara vet ja!
//Vickan
Facket är inte dyrt att vara med i. Men a-kassan är.
Vad betalar ni i fackavgift??
Räkna ut vad ni skulle behöva betala om ni går ur facket. I bl.a försäkringar. Blir nog dyrare.
Tror att alla fackförbund har relativt samma avgift.
I fackavgiften är ungefär 110:- till a-kassan + 240:- som går direkt till a-kassan. Så sammanlagt betalar du 350:- till a-kassan. resten till facket.
Vilket fack tillhör ni??
Är oxå kommunalare och har precis blivit fackombud på min arbetsplats. Har precis gått minförsta utbildning och har pappren på jobbet. men har sökt lite. Om du ska ha en hemförsäkring ligger den på ca 110:- för en hyresrätt. Antagligen dyrare för bostadsrätt eller villa. Försäring på dig. Drygt 100:-. Har du tänkt att vara med i a-kassan? (antar att du inte vill gå ur den, det är ju en stor risk) Då är det 240:- till. + 100 Är lite osäker på den summan. Det slutar på 550:-/mån. Det är visserligen en hundring billigare. Men vad gör du om det strular sig på jobbet? Då får inte den lönen du har rätt till? Facket förhandlar för dig. Det märker vi ju nu i september och i mars nästa år. Vi som är kommunalare.
www.kommunal.se/index.cfm&o=1657&c=75550
Gäller det bara 100:- i månaden eller mindre så stannar jag hellre kvar i facket. Men det är ju jag. Tycker inte det är så farligt dyrt. Det är tack vare vår nya regering som folk tycker att det är dyrt och det är denna chockhöjning av a-kassan.
TS frågar eg. inte om hon ska vara kvar i facket eller inte utan bara om man måste motivera det, hon verkar har bestämt sig om jag förstår frågan riktig...
//Vickan
Anonym(nej) Jag betalar 572 och inte den tidigare siffran jag nämde. Jag tog fel på en hundralapp men tror ändå att jag vinner på at gå ur, särskillt när jag kommer att vara mammaledig i 1½ år från vintern.
Du behöver inte skriva någon motivering.
Ja jag ska alltså gå ur och undrade om jag MÅSTE skriva motivering, men jag hoppar över det. Tack för svaren.
nej jag tror inte att du behöver skriva någon motivering. annars är det väl bara att skriva att du inte vill vara medlängre=)
Fast om man nu får försöka övertala någon så skulle jag säga att är det nån gång som man bör vara med i facket så är det väl när man är föräldraledig.
Du behöver ju inte betala full medlemsavgift i facket när du är mammaledig. I mitt fall så täcker facket upp en stor del av förlorad inkomst vid ev arbetslöshet så jag skulle inte våga gå ur och bara få lita på a-kassa.
Tack för alla välmenta tips, men i mitt fall tjänar jag ingenting på att vara med, jag jobbar inte längre inom det yrkesområde som jag är med i facket, men är inte heller säker på vilket fack jag kommer att tillhöra när jag börjar jobba igen men det kommer inte att bli samma. Facket kan helt enkelt inte hjälpa mig med något om det skulle strula, har pratat med representanter från facket och de håller i stort sätt med om att det faktiskt inte finns så mycket de kan hjälpa mig med.
Jag har inga försäkringar för något genom facket som jag inte har även på annat håll och
jag förlorar ingenting när det gäller a-kassan när jag inte är med i facket.
Så tack för att ni bryr er men i mitt fall så är det rätt att gå ur.
Nu lämnar jag tråden då jag fått svar på min fråga men ni är självklart välkomna att fortsätta tipsa varandra i alla fall.
Hejsan!
Min rekommendation är att lämna fackförbundet men stanna kvar i akassan.
Jag har bara blivit illa bemött av fackförbundet när jag var med i SEKO. Inte ville dem hjälpa mig i alla fall den saken var klar. Jag arbetade under hemska förhållanden som ingen ska behöva göra i Sverige och jag tog upp detta med SEKO flera gånger men de lyfte inte ett finger för att hjälpa eller förbättra situationen. Betalade tiotusentalskronor i medlemsavgifter till dessa skojare. Nu när jag inte är med i facket har jag mycket bättre lön och arbetsförhållande (i form av bl.a bättre utrustning) samt att jag sparar ca 4000kr/år.
Jag var också arbetslös en period och då fick jag sammanlagt utöver akassan ca 12000 kr från SEKO men det var utbetalat i små portioner. Det motsvarar ca tre års medlemsavgifter och jag var med mycket längre än så.
Fackförbunden lever gott på att lura godtrogna arbetare på deras pengar, ett misstag jag inte tänker göra om i alla fall. Ta hand om er för det är ingen annan som gör det.
Glada hälsningar
Anders
Är oxå kommunalare och har precis blivit fackombud på min arbetsplats. Har precis gått minförsta utbildning och har pappren på jobbet. men har sökt lite. Om du ska ha en hemförsäkring ligger den på ca 110:- för en hyresrätt. Antagligen dyrare för bostadsrätt eller villa. Försäring på dig. Drygt 100:-. Har du tänkt att vara med i a-kassan? (antar att du inte vill gå ur den, det är ju en stor risk) Då är det 240:- till. + 100 Är lite osäker på den summan. Det slutar på 550:-/mån. Det är visserligen en hundring billigare. Men vad gör du om det strular sig på jobbet? Då får inte den lönen du har rätt till? Facket förhandlar för dig. Det märker vi ju nu i september och i mars nästa år. Vi som är kommunalare.
www.kommunal.se/index.cfm&o=1657&c=75550
Gäller det bara 100:- i månaden eller mindre så stannar jag hellre kvar i facket. Men det är ju jag. Tycker inte det är så farligt dyrt. Det är tack vare vår nya regering som folk tycker att det är dyrt och det är denna chockhöjning av a-kassan.
Kommunals a-kassa kostar 105 kr/mån.
Kommunals a-kassa kostar 105 kr/mån.