• Wilowa

Matpaj i långpanna - recept TACK!!!

Jag skulle vilja ha recept på lättlagade pajer som man gör i långpanna eller någon annan stor form och som går att frysa in! Tänkte ha dem som nödmatlådor när middagsmaten inte räcker till matlådor.

29 augusti öppnar IKEA i Karlstad!
  • Svar på tråden Matpaj i långpanna - recept TACK!!!
  • Atamon

det enda som jag har är recept på pajdegen
    200 g smör eller margarin
    6 dl vetemjöl
    1/2 dl vatten

Hacka samman ingredienserna, låt degen vila kallt i 30 minuter. Tryck eller kavla ut degen i en långpanna. Förgrädda pajskalet mitt i ugnen i 225°C, ca 10 min.

Sedan har jag lagt i likadana fyllningar som jag brukar ha i "vanliga" pajer.

• Wilowa

Tack för era tips! Fast pannkakspizzan är nog inget för mig, jag gillar inte pannkakor (men
    barnen gillar det i och för sig!

Nu när jag har fått ett skal, vore jag tacksam på tips om vad jag kan fylla det med. Jag brukar inte göra paj annars heller, så alla tips är välkomna!

29 augusti öppnar IKEA i Karlstad!
  • Atamon

* Köttfärs - krydda med det du tycker om. Tex chilipeppar, tacokrydda osv, champinjoner, lök och paprika, ost
    * Skinka, champinjoner, paprika, purjolök, ost
    * Vegetarisk: broccoli, purjolök, paprika, squash
    * stekt kyckling, grönsaker
    * Kallrökt lax, ädelost

Äggstanning ovanpå, till en vanlig paj brukar jag ta 3 ägg och 3 dl mjölk. Får väl öka på till en långpanna, dubbla kanske?
    Fyll ut med grönsaker

Fler pajrecept
    www.matinfo.se/default.asp

tasteline brukar ha en massa bra recept på pajer

• Atamon

Hittade ett recept på paj i långpanna som verkade smaskens
    Jag skulle nog dock fylla ut den med lite tex lite skinka också, eller servera/garnera med lite italiensk god skinka.

8-10 port

8 dl vetemjöl
    300 g margarin eller smör
    1 dl kallt vatten
    800 g bladspenat
    3 vitlöksklyftor
    20 marinerade soltorkade tomater
    400 g fetaost
    1 burk oliver (à 500 g)
    8 ägg
    8 dl mjölk
    2 tsk salt
    2 krm malen svartpeppar
    2 tsk blandade örter

1. Sätt ugnen på 225° C
    2. Hacka samman mjöl och matfett. Tillsätt vattnet och arbeta snabbt ihop till en deg. Linda in den i plastfolie och låt den ligga i kylskåp ca 30 minuter.
    3. Tina spenaten och krama ur vätskan. Skala och hacka vitlöken. Strimla tomaterna. Skär eller smula osten i mindre bitar. Låt oliverna rinna av.
    4. Vispa ihop ägg, mjölk och kryddor.
    5. Kavla eller tryck ut degen i en långpanna 30×40 cm. Nagga degen med en gaffel. Låt den stå kallt ca 30 min. Förgrädda mitt i ugnen ca 10 min.
    6. Fördela spenat, vitlök, tomater, ost och oliver på pajbotten.
    7. Häll över äggstanningen.
    8. Grädda mitt i ugnen ca 30 min
    9. Servera med tomater eller en sallad.

• Atamon

Ett till recept för långpanna
    (receptet är tydligen ursprungligen från Guldkorn/Norrmejerier)

8-10 port

Pajdeg:
    4 dl vetemjöl
    2 dl grahamsmjöl
    200 g Svenskt Smör
    4 msk kallt vatten

Fyllning:
    250 g fryst broccoli
    250 g rökt skinka
    1 burk champinjoner, 425 g
    1 dl hackad purjolök
    1 msk Svenskt Smör
    8 ägg
    8 dl Mjölk
    400 g riven Västerbottensost
    3 msk chilisås
    salt och svartpeppar

Hacka snabbt samman alla ingredienser till pajdegen och låt den vila ca 15 min. Kavla ut pajdegen i en långpanna, 30×40 cm. Nagga och förgrädda i 200° i 10 min.
    Koka broccolin enligt anvisning på förpackningen. Dela den i buketter. Finstrimla skinkan. Fräs champinjoner och purjolök i smör någon minut. Vispa samman ägg och mjölk. Rör ner ost, chilisås och kryddor. Lägg skinka, champinjoner och purjo i det förgräddade pajskalet. Slå äggstanningen över. Grädda i 200°, ca 40 min.

• Atamon

Paj med grönsaker och räkor
    Buffé nr 6 1996, sid 9

Ingredienser
    Portioner: 10

PAJDEG:
    6 dl vetemjöl
    3 dl havrekli
    375 g smör
    1 1/2 dl iskallt vatten

FYLLNING:
    750 g oskalade räkor
    1 blomkålshuvud
    2 små zucchini
    2 gula paprikor
    1 liten knippa salladslök
    200 g färska eller frysta sockerärter
    1 liten knippa rädisor
    150 g körsbärstomater
    persiljekvistar

SÅS:
    300 g fetaost , grekisk eller bulgarisk
    3 vitlöksklyftor
    6 dl matlagningsyoghurt

Tillagningstid: Över 20 min
    Svårighetsgrad: Medel

Gör så här
    Börja med pajdegen. Blanda vetemjöl och havrekli. Skär det kalla smöret i små bitar. Finfördela smöret i mjölet. Tillsätt vattnet och arbeta snabbt ihop till en deg. Platta ut till en stor tjock rundel, slå in i plastfolie och låt ligga svalt minst 30 minuter.

Värm ugnen till 250°C.

Kavla ut ett degsjok så stort att det täcker ugnens långpanna och sticker upp längs kanten. Fodra kanten med folie så faller inte kanten ner.

Grädda i mitten av ugnen i 10 minuter. Ta bort folien, sänk värmen till 175°C och grädda i ytterligare 10 minuter.

Skölj och ansa grönsakerna. Dela blomkålshuvudet i buketter, hyvla zucchinin i breda band, strimla paprikan, dela salladslöken i mindre bitar. Dela rädisorna och körsbärstomaterna i halvor.

Koka blomkålen, zucchinin, sockerärterna, paprikan samt löken någon minut. Häll av vattnet och spola med iskallt vatten tills grönsakerna har svalnat. Rensa räkorna.
    Fyll pajskalet med grönsaker och räkor. Dekorera med persiljeblad.

Kör fårosten till mos i mixer. Pressa vitlöken och blanda snabbt ner yoghurten.

Servera med bröd och ost.

• Atamon

Den där sista blev ju mer kanske som en sallad i pajskal men den lät ju smaskig ändå men kanske inte passar för frysen till matlådor...

• Atamon

Ett långpannerecept till, sedan måste jag gå och göra mig en makrillsmörgås! Blev ju lite hungrig av det här!

Godaste quichen

300 g margarin blandas med 5 dl mjöl och 1 dl vatten. Låt vila svalt och tryck sedan ut den i en långpanna 35*25 cm. Nagga och förgrädda i 225 grader i ca 10 minuter.

Fyllning: Strimla 500 g rökt skinka, grovriv 400 g lagrad grevéost. Tina 1 paker "Ärter, majs och paprika".

Äggstanning: Blanda 150 g Boursinost med vitlök med 4 ägg, ett i sänder, och rör till en jämn smet. Vispa ner 1 tsk salt, 1 krm peppar, 3 dl kaffegrädde och 1 dl mjölk.

Varva skinka, ost och grönsaker och slå över äggstanningen.

Grädda i 225 grader 30-40 minuter

Svar på tråden Matpaj i långpanna - recept TACK!!!