• Anonym (TS)

Jag verkligen hatar min svärmor

Vet inte vart jag ska börja men ska försöka börja med varför jag är anonym. Min svärmor har några av sina barn här på fl samt andra vänners barn. Därav håller jag mig anonym.

Ska försöka hålla mig till rätt ordning i tiden för allt. Säkert kommer jag på saker när jag skrivit klart och postat inlägget.

Ska försöka förklara tydligt från början och jag har även försökt se sakerna ur flera synvinklar. Försökt se saken ur hennes ögon och även försökt förstå. Tips och förslag mottages gärna, kanske är det jag som ser saker på fel sätt. Vad vet jag.

Min man och jag har samma idrottsyssla på fritiden, träffades genom vår idrott. Vi har fortsatt efter vi gifte oss och fått barn med vår idrott.

Redan när vi gifte oss kom jag på min kant med svärmor, dock inte mer än att jag blev irriterad och har inte sagt något om det till henne. Hon försökte på alla sätt få reda på hur min klänning såg ut, vilka blommor i buketten, vilka färger mina tärnor skulle ha på kläderna osv. En dag visade hon väldigt fina kläder hon köpt till bröllopet. Någon dag senare råkade jag försäga mig om mina tärnors färg på klädseln. En vecka senare meddelade hon glatt att hon köpt nya kläder i samma färg som matchar mina tärnor. Hurra vad kul...NOT
    Utöver det hade jag sagt att jag ville inte att någon mer än mina tärnor skulle se mig innan jag kom in i kyrkan. Tror ni att hon accepterade det. Nä. Det här sakerna stör mig än idag.

När vårt barn kom och vi berättade namnet på vårt barn sa hon, nää men det kan det inte heta det låter ju finskt nästan. Sen satt hon i en soffa i vardagsrummet den kvällen när vi var där och satt med sin kalender och läste upp namn efter namn till oss och fråga om vi inte kunde döpa vårt barn till det.

När barnet fyller år så måste vi tydligen numera ha 3 kalas. Senast hade vårt barn för sina vänner på förskolan. Efter det någon dag senare hade vi för våra familje med start en timme tidigare än för våra vänner. Svärmor och svärfar kom 40 min sent. Nu ett år senare fick vi skit för det här kalaset. Svärmor ansåg att dom åkt 30 mil för bara få fika och tårta medans vi pratade med bara våra vänner och inte hade tid med dom två. Dom påpekade så fint att dom åkte 30 mil när vårt barn fyllde år för en dyr fika.

Ska man ordna 3 kalas, ett för hennes kamrater, ett för familjen/släkt och sedan ett för vänner till oss med barn som vill fira vårt barn? Hur gör ni andra? Accepterar era svärföräldrar att fira barnet med andra. Måste ni bjuda svärföräldrarna på mat? Det fick vi höra att vi minsann inte gjort.

I helgen fick vi höra med att vi inte firat svärmor när hon fyllde för ca 3 veckor sedan. Här behöver jag er hjälp, för jag förstår verkligen inte.
    Hon säger, skicka inga blommor med blommogram, det är så dyrt och jag har så mycket blommor. Bor man nästan 40 mil från varnadra är blommor bra att skicka. Man åker inte upp direkt en vardag när någon fyller år en tur på den biten. Helgen efter hade vi tävling i vår idrott och kunde inte åka. Vi hade inte heller fått någon inbjudan om kalas.

Vi ringde när hon fyllde år, frågade om hon önskade sig något. Men hon visst inget hon önskade. Hon brukar säga att hon har allt.
    Nästan 3 veckor senare träffar vi dom då vi åker till dom. Vårt barn är hos dom sen en dag tidigare pga att min man hade konferens med jobbet och jag skulle på kurs, kört ihop sig och vi frågade om barnet kunde få vara hos dom. På helgen kom vi upp. Vi hade då tänkt överraska svärmor med en present vi skulle inhandla där dom bor dagen efter och fira henne. Vi kom inte så långt. Vi kom upp sent på kvällen. Allt var som vanligt. Morgonen efter efter frukost brakade det loss. Hon var skitsur för vi inte skickat blommor eller kommit upp med en present till henne (det är inget barn vi pratar om utan en 60+) och att vi bara bryr oss om alla våra vänner inom idrotten, min sida av släkten får allt presenter jämt och vi träffar dom ofta. (Min syster träffade jag senast i september....) Vi vuxna på min sida släkt ger inte ens presenter till varandra, vi ringer varandra när någon fyller år. Firar inte födelse dag.

Vi fick skit för att vårt barn (under 5 år) inte skickat kort och grattat farmor och anklagade oss för att vårt barn vet inte ens att farmor fyllt år. Jag funderar än i dag hur det kommer sig att vårt barn inte vet det. Vi har berättat det, vi har ringt och vi sa till vårt barn att vi skulle fira när vi nu kom upp. Svärmor tyckte att vi skulle ha berättat att vi skulle fira henne dagen efter. Då blir det ju en överraskning...NOT. Tänker vi fel här, agerade vi fel?

Likaså fick vi höra att vi inte kommit tidigare, dom åkte direkt 30-40 mil för fira vårt barn. Vi jobbar heltid båda två, idrottar, har vårt barn. Dom är pensionärer och svärmors hobby är att städa. Borde vi åkt upp tidigre? Skulle vi skickat blommor fast hon sagt att vi inte ska göra det? Skulle vi har berättat att vi skulle överraska henne dagen efter vi kom upp?

Hon anklagade mig för aldrig ge något till henne och att dom alltid har någt med till vår barn när dom kommer. Hmm, sopkvasten jag målat, brödkorgen likaså och spelet hon fått, några blommor räknas tydligen inte. Ska man alltid ha med sig något till sina svärföräldrar?

Det finns så mycket jag kan ta upp och kommer med mer saker i tråden vart efter. Man ska alltid skicka kort på någons namnsdag, varken jag eller min man firar det själva eller min sida av släkten. Svärmor sa att man måste faktiskt ta hänsyn och anpassa sig efter sina svärföräldrar. Det har alltid hon gjort. Enligt mig har tyvärr svärmor inget liv heller. Inga vänner, bara sina syskon. Hon älskar skvallra. Har ingen hobby.

Säker undrar någon, din man, säger inte han stopp. Jo han gör det men om vi säger Grädde till henne och det passerar hennes hjärna så det som kommer ut är Hongkong.

På mitt jobb är det ordnat så jag kan ta med barnet om det är sjuk så hon inte kan vara på förskolan ngon timme typ när hon var liten. Berättade det för svärmor och hin sa att barnet kan vara hos henne om det är sjuk. Åker man 40 mil en morgon för lämna sjukt barn? sen hem 40 mil för jobba? Jag gör det inte gör ni det?
    I alla fall, det här blev följden. Någon timme senare ringer min man och undrar vad jag sagt till hans mor. Hon har ringt honom på jobbet, helt upprörd, ledsen. Sagt att jag sagt att hon inte ska få ha vårt barn något utan att jag jämt ska ha det med mig på jobbet!
    Hur i sjutton gick det här till? När sa jag det? Hur får man till det så och ringer man sin son på 30+ och bölar i telefon till hans jobb.

Nu är det här långt och jag ska försöka svara på frågor ni ställer. Bra att veta är att vi träffar dom säkert en gång i mpnaden, ofta har vi frågat om vårt barn får var hos dom pga tävling eller jobb. Ca en gång i månaden under perioden maj-aug.
    Dom har aldrig frågat om att få ha vårt barn själva. Om vårt barn varit hos dom så har vi försökt så ofta det går att stannat en dag extra för att träffa svärföräldrarna.

Men vi har nu fått höra att vi bara utnyttjar dom som barnvakt. Inte träffar dom och att vi träffar min mor oftare. Min mor är jag glad om jag träffar var tredje månad ens. Hon jobbar än och heltid. Även helger, vilket då gör det svårt att ses. Vi bor inte i samma stad.
    Ofta tar vi med vårt barn på tävlingar men ibland vill hon vara hos farmor och farfar. Då frågar vi såklart. Hon vill gärna träffa dom. Tänk om det var så hon inte ville vara hos dom, det tycker jag vore tråkigt. Men nu känns det som jag inte vill träffa dom mer.

Ofta ringer vi upp dom minst en gång per vecka mer än jag ringer min mor. Senast nu när jag ringt flera dagar utan fått svar blev jag orolig, dom är alltid hemma. Ber min man även att ringa. Till slut får vi tag på dom. Allt var okej. Eftersom jag fått höra att jag aldrig bryr mig inte gör något fint för dom så undrar jag var det inte att bry sig?

Vad man än gör är fel, hur man än gör är fel.

När vårt barn slutat med blöja även på natten och sov där, tvingade hon vårt barn ha blöja. Trots att jg skickat med plastad frotte till sängen. Men svärmor var rädd att hennes bäddmadrss skulle lukta kiss och bli förstörd, för barnet rör ju på sig under natten och kan kissa utanför plastfrotten. Det var en bit på 1 x 1,60 meter plastfrotte till att lägga i sängen.

Är jag galen, är det jag som ser allt på fel sätt. Eller har jag rätt att känna som jag gör, att jag hatar henne?

Kan nämna en rolig grej. Hon fattar inte hur man kan köpa begagnade saker på blocket. Fy, köpa en soffa där, nä det gör jag aldrig. Men ropa in en offa, en vagn en lampa på auktion är helt okej. Kan någon förklara för mig skillnaden? Är inte dom sakerna med begagnade?

/En trött sonhustru som undrar om det är mig det är fel på och som tänker fel. Är jag otacksam, ger jag inget tillbaka?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-08-28 19:10:53:
    Såg att det är en del stavfel. Trodde jag kunde editera nu i efterhand, men det går tydligen inte. Eller går det? Någon som vet hur man gör?

• Svar på tråden Jag verkligen hatar min svärmor
  • Anonym (TS)

Blev mitt inlägg förlångt för att man ska orka läsa och svara på det. Såg i efterhand att det är lååångt.

• Anonym

är inte heller överförtjust i min svärmor... hon lägger sig i allt och tycker givetvis att hennes åsikt är den rätta... undviker så gott det går allt kontakt med henne, känns ju såklart tråkigt att jag inte "tål" min mans mamma, men nu är det så det är... har nu på sista tiden lyckats ta mod till mig och säga emot när hon kommer med sina "påhopp". kan får tyvärr släkten på köpet.

• mintpastill

Min första tanke är att din svärmor har ett grymt kontrollbehov och att hon manipulerar. Jag tror det viktigast för dig och din familj är att vara tydlig med era behov och gränser. Oavsett hur hon reagerar när du sätter ner foten (hon lär säkert fortsätta tycka du/ni är hemska mot henne/dem) och berättar vad du behöver, stå fast vi det. Du är du och hon är hon. Och säger hon att ni inte ska skicka något och hon sedan ger er skit för att ni gjorde som hon sa, tycker jag ni kan säga det. "Du ville inte ha något, så vi skickade inget", typ. Då får hon lite konsekvenser av sitt handlande.

Du har rätt att känna det du känner! Det har vi alla. Klart du reagerar när du försöker och försöker och hon inte respekterar (eller vad man ska säga).

• Bluescreen

Oooj vad långt! *s*

Det enda jag reagerar på att DU kunde gjort annorlunda är väl att du kunde bjudit in dem till några timmar tidigare på barnkalaset. Att beräkna tiden exakt när man kör 30 mil är inte lätt, och ofta är man trött efteråt och jag hade absolut bjudit på middag i det läget, och suttit och pratat en stund innan gästerna kommer.

Annars tycker jag att hon inte verkar riktigt klok ;0)

• Anonym (TS)

Tidigare försökte vi med men då dom tyckte det var långt att köra så ville om inte ha kalaset tidigare. Vi till och med hade bokat en annan dag först men det passade inte dom, vi bokade om dag för kalaset för passa dom. Sen skulle dom först till ett av sina andra barn först som bor nära oss och vara där ett tag först. Åka med dom till oss.Så tiden att planera resan på var inte så svår.
    vi erbjöd även att dom kan sova hos oss och ta våran säng, men svärmor vill sova i sin säng bara.

Nä klok skulle jag inte kalla henne ;)

Jag kämpar och kämpar för jag vill att barnen våra ska få umgås med farfar och farmor, men jag pallar inte med svärmor mer.

Hur mycket jag än säger mot (ätter ner foten) går det inte in hos henne. Om jag säger att vårt barn inte ska ha mjölk/saft i nappflaska (vårt barn har bara druckigt vatten i nappflaska vid läggdags aldrig annat eller annat i den) Svärmor gv mjölk en gång och jag sa att gör inte det. Hon lovade. En dag hos dom bli vårt barn så argt för den inte får mjölk mitt på dagen i flaska av mig. Jag verkligen nekar. Då kastar sig vårt barn på golvet, skriker, gråter. Ren trots. Svärmor börjar gråta och anser att vi ska ge henne mjölk och att jag förstör vårt barn....

Ofta får jag höra saker jag gör fel. Hon flyttade minsann in i nytt hus och packade upp allt på två dagar, fick även upp tavlor, gardiner osv samt jobbade och hade ett barn. Det fick vi höra när vi hade flyttkartonger och inte satt upp allt ett några månader senare.

Lagar jag middag eller försöker hjälpa till när vi är hos dom så går det bara inte. Man får inte lämna saker framme eller lägga på fel plats. Lagade kötfärssås en gång. Tar fram salt och peppar ur ett skåp, kryddar maten och ställer det intill spisen för efter ett tag se om mer behövs. Smakar av med en sked och sköljer av den och lägger vid spisen. Låtter puttra ett tag (3 min kanske och går på toa) När jag kommer tillbaka har hon lagt skeden i diskmaskinen och ställ undan salt och peppar. Så är det hela tiden. Inget får vara framme.

Bluescreen skrev 2007-08-28 19:55:00 följande:
    Oooj vad långt! *s*Det enda jag reagerar på att DU kunde gjort annorlunda är väl att du kunde bjudit in dem till några timmar tidigare på barnkalaset. Att beräkna tiden exakt när man kör 30 mil är inte lätt, och ofta är man trött efteråt och jag hade absolut bjudit på middag i det läget, och suttit och pratat en stund innan gästerna kommer.Annars tycker jag att hon inte verkar riktigt klok ;0)
  • mammacatta

Jag säger bara
    Vilket tålamod du har! Jag skulle INTE behärska mig. Iallafall inte när jag skriver ner det - det kanske märks i andra tråden...

Seriöst så har hon inte alla hästar i stallet; hjulet snurrar medn hamstern är död.
    Gör som jag: jag säger att min svårbitch ljuger när hon säger sånt. Har inte blivit tillfälle att göra det rakt i ansiktet än, men min man och jag har börjat kalla saker för dess rätta namn. När hon säger "du träffar dem jämt" osv då är det lögn och förbannad dikt. Inte "man måste ha tålamod bla bla bla" för då lurar man sig själv.
    Hon ljuger hela tiden, varför låta det passera? Man måste börja nånstans, att kalla en ljugpotta för ljugare är EN början.

• Bussa

hihihi förlåt att jag fnittrar lite, men det här är ju elände!!
    På Bröllopstorget finns tusen svårmorstrådar och i de flesta fallen verkar det handla om att svärsläkt har svårt för att kommunicera/prata samma språk, men detta handlar om något helt annat!!! Det här skriker ju KONTROLLBEHOVVVVVVVV!!!!!! Fy sjutton!! Jag lider med dig och jag hoppas verkligen att ni hittar ett sätt att umgås med varandra utan att vilja ha ihjäl vederbörande Har inga råd att ge men Mammacatta verkar ha ett bra sätt att angripa det hela på!!

• mom of a son

Det kanske är tur att ni bor så långt i från varandra! Det första jag tänkte var hur din man tycker och tänker om allt detta???

Carpe Diem - Fånga Dagen
  • mintpastill

Du får tänka på alternativet till att inte försöka sätta ner foten ännu mer... Du vill inte låta henne trava över er mer än hon gör, det har jag förstått. Då måste fighten tas, helt enkelt. Gå in på varför du/ni vill/inte vill det ni säger till henne. Berätta inte bara ATT ni vill/inte vill, utan säg skälen. Och så kanske du kan överraska henne med uppskattande ord? Att säga vad som är bra kanske gör att ni når henne och att hon tar in liiite i alla fall?

• peez

He he! Din svärmor verkar ju "skojig" på riktigt.... Jag lider med dig!!!
    Jag tycker inte att du har handlat fel. Inte på något sätt. Min svärmor påminner mycket om din. I flera år kämpade jag tappert och gjorde som du: ändrade tider, var till lags och försökte vara smidig med lösningar. DET BLEV ALDRIG BÄTTRE. Nu efter tio år med svärmor har jag antagit en mer passiv roll. Min man får sköta all kontakt med henne. Om svärföräldrarna kommer på besök försöker jag att "hitta på något ärende". Alternativt håller jag god min och är trevlig. Jag lämnar dock inga utrymmen för diskussioner. Mitt råd är: Stoppa in ett par osynliga öronproppar när hon är på besök. Var trevlig men låt din man sköta alla diskussioner. En väldigt tråkig lösning men det går inte att få gamla hundar att sitta....

• mammacatta

Där har du min nuvarande position - fungerar såtillvida att det inte blir bråk. Men jag håller sakta men säkert på att bli galen.

peez skrev 2007-08-28 21:58:02 följande:
    He he! Din svärmor verkar ju "skojig" på riktigt.... Jag lider med dig!!! Jag tycker inte att du har handlat fel. Inte på något sätt. Min svärmor påminner mycket om din. I flera år kämpade jag tappert och gjorde som du: ändrade tider, var till lags och försökte vara smidig med lösningar. DET BLEV ALDRIG BÄTTRE. Nu efter tio år med svärmor har jag antagit en mer passiv roll. Min man får sköta all kontakt med henne. Om svärföräldrarna kommer på besök försöker jag att "hitta på något ärende". Alternativt håller jag god min och är trevlig. Jag lämnar dock inga utrymmen för diskussioner. Mitt råd är: Stoppa in ett par osynliga öronproppar när hon är på besök. Var trevlig men låt din man sköta alla diskussioner. En väldigt tråkig lösning men det går inte att få gamla hundar att sitta....
  • Anonym (TS)

Jo jag kommer ju inte föreslå att vi åker till farmor och farfar för bara träffa dom eller bjuda över på middag. Nu är det om vårt barn vill träffa dom. Låter min man ta den stora delen så jag kan hålla mig borta.

Skönt att det inte verkar var mitt sätt att tänka som det är fel på enligt er andra. I bland undrar man ju om det är man själv som gör fel.

Ska fan i mig kalla henne lögnare nästa gån, rakt ut. Fast jag lovat att inte sjunka till hennes nivå.

När allt skit kom upp senast då vi var där och allt med hennes födelsedag med mera kom upp så kom vårt barn och fråga varför pappa grät. Dom gav min man så mycket dåligt samvete och sa så elaka saker om mig till honom, att vi är otacksamma, att vi inte ger något tillbaka osv. Min man skakade, grät. Jag sa till dom att det här är så fel att ta när vårt barn är där. Ändå skrek svärmor att vi skulle sätta oss ner ochj prata istället för att jag skulle vara omogen som ett barn (för jag packade ihop våra saker, sa till vår dotter att vi skulle åka hem, ville inte vara kvar där när min dotter undra varöfr pappa gråter och farmor bråkar med pappa). Jag var omogen? Var jag det när jag ville åka därifrån när dom anklagade oss så hårt att min man grät och vårt barn själv grät för situationen som var?

Till slut satt vi ner och jag sa inte ett ord. Jag ansåg att jag tänker inte säga ett ord, hon förtjänar att sitta där och undra vad jag tänker. Hon sa till slut att den enda som inte sagt något är jag och om jag inte hade något att säga. Då var jag bara tyst. Skönt var det att se att hon blev nervös av min tysthet. Så klart måste hon då kläcka ur sig, ja en del har ju svårt att prata om känslor och så.

Ja i mina ögon är hon inte klok ett dugg. Tyvärr viker sig hennes barn för henne och även hennes man. Det är väl lätt att göra det när hon hunsat med dom i så många år.

En sak är kul med henne, hon har alltid rätt. Så är det bara.

Vi var på lite finare restaurang en gång, hon åt något med vaniljsås till som efterrätt. Det var sådandär med bruna prickar i av vaniljen. Men hon sa att det är något fel på såsen, gammal för det ska inte var brun skit i den. Vi talade om jag, min man och hennes man att det är från vaniljstången. Men vi hade fel. Senare på kvällen hade hon ont i magen och det var för såsen var gammal....ja vad säger man.

• mammacatta

Den där taktiken att bara åka har jag kört med MIN mamma. Den är bra. Man får ro.

• DIVGRL

Här i världen får man välja att umgås med människor man mår bra av. Stå upp för dig själv o dina/ditt barn. Ni behöver inte åka med och träffa dem. Jag skulle säga stopp, inget mer nu!!!

• Motljus

Jag hade brutit den kontakten. Det foinns INGEN mening att umgås med personer som får en att må dåligt.

• Anonym (TS)

Självklart ska man inte må dåligt. Men jag kommer aldrig kräva att min man ska bryta kontakten med sina föräldrar och jag kommer inte vara den som väljer att mitt barn inte får träffa sina farföräldrar. Den dag hon själv inte vill träffa dom är det okej.

Vill gärna att dom har kontakt, men min kommer vara minimal nu.

Motljus skrev 2007-08-29 18:20:12 följande:
    Jag hade brutit den kontakten. Det foinns INGEN mening att umgås med personer som får en att må dåligt.
  • Anonym

JAg håller med peez. Ta inga disukussioner med tanten, och överlämna kontakten med henne till din man.
    De där "osynliga öronpropparna" används flitigt här.
    När man har barn ihop med någon kommer ju svärmor helt plötsligt mycket närmare, före en del på både gott och ont. Ibland mest på ont. Svårt är det, för man vill ju att ens barn ska ha en bra/normal relation till sin farmor.
    Min egen farmor var en riktig svårmor mot min mamma, och där sköttes kontakten med tanten ifråga via min pappa. Men det var först nu i vuxen ålder jag la ihop 2 och 2 och insåg hur tanten var och hur illa hon behandlade folk i sin omgivning. Men när jag var liten var hon ju ändå bara farmor.
    Lycka till.

• Gable

Jag tror att det är helt rätt strategi för dig gentemot din svärmor. Vad än du gör kommer du aldrig att få henne att förstå din syn på saken. Det är nämligen bara du som gör fel.

Jag försökte i början att vara tillmötesgående, snäll och omtänksam mot min svärmor. Det slog genast tillbaka på mig själv. Desto mer jag gav, desto mer krävde hon. Hon försökte verkligen ta över vårt liv.

Sedan satte jag stopp för det. Det är slut med att berätta exakt allt som händer i våra liv, vi berättar inte om saker vi köper eller får. Vi berättar inte om våra resor eller vänner. Får vi direkta frågor så svarar vi båda lite lagom svävande.

Hon är skitirriterad på det, men vad ska hon göra?! Sätta en kniv mot strupen och tvinga oss??

Det som är oerhört viktigt är att du och din man har samma inställning och kör på samma linje. Minsta spricka och hon kommer att märka det och utnyttja det till max.

Anonym (TS) skrev 2007-08-29 18:33:25 följande:

Självklart ska man inte må dåligt. Men jag kommer aldrig kräva att min man ska bryta kontakten med sina föräldrar och jag kommer inte vara den som väljer att mitt barn inte får träffa sina farföräldrar. Den dag hon själv inte vill träffa dom är det okej.Vill gärna att dom har kontakt, men min kommer vara minimal nu.
Svar på tråden Jag verkligen hatar min svärmor