• sheeba

Hur känns magsår?

Det har varit mycket som har hänt nu den senaste tiden och min mage blir bara värre och värre.
    Blir jag stressad eller nervös eller så så får jag så ont i magen(övre delen)
    Det bränner och krampar eller vad man ska säga. Tänker jag på saker som gör mig stressad ( i nuläget) så blir dte bara värre så kommer bränn känslan och det gör ont.
    Jag kan inte äta för stark mat, inte dricka någon med kolsyra längre knappt mm.
    Men det kommer mes som sagt när jag är lite bekymrad över saker.

• Svar på tråden Hur känns magsår?
  • Filippa

Låter som magkattar, början till magsår.
    Jag böjade tillslut spy blod, hade då 3stykna sår i tarmen.
    Inget vidare att göra undersökningen.
    Har provat olika medeciner med det som hjälpte mig mest var att dricka vassla.
    sök hjälp i tid!!!

• tulipanrosen

Undvik det du får ont av, lugna ner det som gör dig orolig runtomkring.
    Ät inte när du är orolig eller arg/ledsen.
    Jag hade magkatarr och fick lov att sluta med kaffe över ett år. Men jag tror det viktigaste är varför du mår dåligt. Lugna ner allt.

• Novemberbirdie

Jag hade magsår tidigare. När jag fick attackrna känns det så här: föreställ dig att man blir spetsad av en stor påle och vänd upp och ner. Det känns alltså lika mycket framifrån och bakifrån. När attacken är i sin fulla blom ligger man i fosterställning i sängen eller nånstans och kan inte göra någonting på grund av smärtan... Magsåret orsakas av bakterien som heter Helicobacter Pylori. I mitt fall berördes magmunnspartiet mellan magsäcken och magstrupen. Bakterien behandlas med antibiotika och man har ca 50% chans att bli kvitt den. Jag tillhörde de lyckliga procentalen som blev kvitt den, men den hade gjort ändå tillräckligt med skada att magstrupen blev ändå skadad vilket gör att magsyran rinner ut från magsäcken ibland i magstrupen vilket ger samma starka smärta. Men skillanden är att jag tidigare hade den smärta ca en gång i månaden men nu får jag den ca en gång i halvåret (om livet leker) ;)

• sheeba

När jag hade problem med gallan så hade jag även lite magkatarr men jag tycker inte detta känns som det riktigt.

Tyvärr är det vardagen som gör att jag känner mig lite stressad och andra problem som inte går att lösa nu precis. Vill inte gå in på för mycket.
    Men när dessa känningar kommer kanske upp mot 20/dag så drar det från ena sidan till den andre nästan under brösten. Känns även en bit ner mot navlen.
    Hur kollar de vad det är, är det då de kör ner kamera?

• Novemberbirdie

Magsåret diagnosticeras med hjälp av gastroskpi ja. Det är en tjock lang med kamera som förs ner i strupen ner till magsäcken och vidare och som videofilmar plus att den har en egenskap som kan ta små vävnadsprover som senare kollas i labb där dessa bakterier antigen kan påvisas eller inte. Undersökningen är frunktansvärd jobbig. Var det för mig i alla fall. Vet ej f-n om jag skulle orka göra om den om inte mitt liv stod på spel. För jag borde kolla statusen på detta partiet nu men jag kommer inte våga göra det i dagsläget...

• middiz

jag har nog nåt sånt, spydde blod för ett tag sen, åkte in till sjukhuset men klarade inte av att göra gastroskopi och kunde inte få lugnande eftersom jag ammar vår dotter. ska till vc den 17, ska få göra utandningsprov och blodprov istället, dom kan hitta bakterien genom det med!

www.sjukvardsradgivningen.se/artikel.asp&Preview

(¯`°?.¸ ღ♥Madde+Magnus=Jouline♥ღ ¸.?°´¯)
Svar på tråden Hur känns magsår?