• Sencha

Välja säng?

Inom loppet av några månader (hoppas jag ) så ska vi ha färdiga sovrum på ovanvåningen och flytta upp. Och i den vevan är det dags att skaffa nya sängar till mig och sambon. Vår gamla säng är en 140 cm säng, och dels tycker vi den är lite väl liten (det är ju knappast ovanligt att vi är tre i sängen ), dels går den ändå inte att få uppför trappan. Så det blir två 90-sängar istället.

Och ja, vi är väl snåljåpar , d.v.s. det är Ikea (eller motsvarande prisklass) som gäller.

Så - vad är det nu man ska tänka på när man köper säng? Vad ska man välja, och varför? Hård, mjuk, typ av resårer o.s.v.? Berätta allt klokt jag behöver veta!

• Svar på tråden Välja säng?
  • Mjuk

jag har bara hört att ju tyngre man är, desto hårdare madrass..

• molly 81

På ikea ahr de bra koll. Det bästa med att ni väljer två mdrasser är att ni kan välja en egen hårdlek på den.. Sn köper ni en mellantjock bäddmadrass så får ni det ni själva önskar=)

• Sencha

molly 81 skrev 2007-08-28 19:33:35 följande:

På ikea ahr de bra koll. Det bästa med att ni väljer två mdrasser är att ni kan välja en egen hårdlek på den.. Sn köper ni en mellantjock bäddmadrass så får ni det ni själva önskar=)
    Ja, precis, lite valmöjlighet och så gemensam bäddmadrass
    Men även om de har koll på Ikea, så känns det bra att ha ett hum innan man kommer dit
  • Sencha
    AnneSophie skrev 2007-08-28 19:39:44 följande:
    Kolla här S, en madrassguide! www.ikea.com/ms/sv_SE/rooms_ideas/mattress_20... Och jag tycker att ni ska köpa Hemnes enkelsängar. Dom hade passat fint i ert gamla hus.
    Ska kolla in guiden.
    Tyvärr blir det nog "bara" frågan om resårbottnar med ben på. Rummet är rätt litet, och allt som kan spara plats... (speciellt på höjden)
  • AnneSophie
    Sencha skrev 2007-08-28 19:49:26 följande:
    Ska kolla in guiden.Tyvärr blir det nog "bara" frågan om resårbottnar med ben på. Rummet är rätt litet, och allt som kan spara plats... (speciellt på höjden)
    Ni får göra en "Ernst".
    Skapa er egen sänggavel genom att måla en på väggen.
    Taking the long way around
  • Sencha
    AnneSophie skrev 2007-08-28 19:54:21 följande:
    Ni får göra en "Ernst". Skapa er egen sänggavel genom att måla en på väggen.
    Då blir vi nog tyvärr tvungna att måla för fönstret
  • Sencha

Hmm... Efter helgens besök på Ikea känner jag mig tyvärr bara än mer förvirrad

Ser man till min vikt och längd, så ligger jag precis över gränsen att ha en som är mellanläget på Ikeas skala (inte medelmjuk och inte fast utan mittemellan). Men så ska man ju ta hänsyn till hur man ligger också, och eftersom jag oftast ligger på sidan och sover, så ska jag ha en något mjukare säng.

Och ja, efter ha ha provlegat så håller jag med: jag ska ha "medelmjuk". Annars får jag - på bara MINUTER - ont i ryggen/höften, eftersom jag inte alls sjunker ner.

Problemet är att Ikea utgår från att bara ungdomar ska behöva sånt. Så de enda sängar som finns i den mjukheten, är de billigare/enklare.

Och visst, det kunde jag väl "köpa" - jag skulle kunna ha en sådan säng. Men sambon (som ligger på gränsen mellan mittemellanmedelmjukochfast och fast) gillar inte sängen som är i motsvarande typ fast fastare. Den funkar inte alls för honom. Däremot gillar han de som är dyrare/bättre.

Problemet? Jo, att de är olika höga Det funkar inte så bra att jag har en säng som är 24 cm tjock och han en som är 33 cm tjock (Vi ska alltså ha ben direkt på resårbottnen, av utrymmesskäl.)

Så jag antar att vi måste leta säng på annat ställe...?

Nu vill jag ha alla tips om var man kan köpa vettiga resårbottnar till rimliga priser (Inga lyxsängar! )

Dessutom är jag nyfiken på att höra vad ni andra som är ca 165 cm långa, väger ca 65 kg och helst sover på sidan har för sängar

• tteessssaa

Mio har även bra sängar.

Svar på tråden Välja säng?