• Viktoria1

avenbok häck någon?

har någon en avenbok häck? blev rekommenderade det eller liguster till vår tomt då vi vill ha en stram "tunn" häck.Hur länge tog det innan den gav insyns skydd och är den snygg på vintern? Liguster är fint men tar ca 6-7 år att få upp...suck!

• Svar på tråden avenbok häck någon?
  • Jag så klart

Puffar lite här då.. Skulle oxå vilja veta om nån snabbväxande vintegrön häck..

• October

har inte avenbok själv (vi tog tuja iställaet) men väldigt många här i vårt område har avenbok och jag tycker att de växer upp snabbt till en bra häck. Jag tycker dock att de är jättefula på vintern men det är ju en smaksak... jobbigt med alla löv också.

• Viktoria1

hur ser den ut då på vintern, löven sitter visst kvar men vilken färg? när ramlar löven?

• eleena

bruna, torra, skrumpna. om man klipper häcken varje år i samma nivå blir den dessutom konstigt deformerad i stammen. Jag tycker inte att det är en snygg häck, stram - ja, men ful. framförallt på vintern.

• eleena

pil kan man få stram, snabbt och snyggt. inte vintergrön dock, men man kanske kan få pil i olika gren-färg, finns ju bla gul och grön. stick en pinne i marken så rotar den sig över sommaren... kanske kan varva in lite röd kornell...

• ALJO

Jag tror att avenbok är aningen snabbare än liguster, men det är för att liguster skall man klippa varje år medans den växer upp, avenbok skall man inte toppa förrän den är färdig på höjden.
    MEN man skall aldrig plantera avenbok på hösten.

• Mamsing

Avenbok är en av de snyggaste klippta häckarna man kan ha, tycker jag. Smal och smidig samt att man kan ha en rejäl höjd om så önskas. Man väntar med att klippa toppen till önskad höjd är uppnådd. Under tiden kan du trimma sidorna på den. Ska tillägga att oftast är plantorna ganska höga redan vi köp, så redan från början får man lite höjd på sin häck. Sen är den snabbväxande vilket ju är bra. Man måste däremot vara noga med att binda upp stammarna under uppväxt.
    Det fina med avenbok häcken är att löven sitter kvar vilket är himla snyggt samt att det ger insynsskydd. Fast om jag läser ovan inlägg så verkar det ju vara en smaksak Flört

-Anna-

• biaw

jag gillar avenbok. den blir hög, bred (om man vill) och gammal. löven som sitter kvar på vintern och är orangefärgade tycker jag är snygga! det är lite liv i trädgården även på vintern. personligen gillar jag inte tuja, som många har, det är kyrkogård för mig. smaken är som baken..

Svar på tråden avenbok häck någon?