• FinaLina

Barnböcker om HBTQ?

Är det någon som vet någon bra bok för mindre barn (2-6 år) om HBTQ? Allt är så mycket lättare att förklara genom att läsa böcker.
    Vet det ska finnas flera men kommer inte ihåg vad de heter.

• Svar på tråden Barnböcker om HBTQ?
  • teambe

puffar för detta, men vet inte. Har också sett målarböcker på detta temat, men i usa. Skulle gärna beställe om jag visste vad de hette.

• auglar

Ja, det vore super med fler tips! E så trött på alla heteronormativa böcker. Om nån har tips på feministiska barnböcker så tages det tacksamt emot också. Så länge barnen inte kan läsa kan en ju göra alla böcker till bra böcker, då kan barnet ha 2 pappor och tjejen hjälten. Men jag har iaf ett tips på HBTQ-barnbok. klistrar in lite info från en barnboks-sida nedan. ett plus med denna boken e att den e billig, 28 kr på adlibris, men den brukar finnas på bibblan oxå!

Den heter: Malins mamma gifter sig med Lisa
    skriven av: Annette/ Tollerup-Grkovic, Mimmi Lundborg

här är lite om dess innehåll:

Malin är 5 år och bor tillsammans med mamma och hennes nya fru Lisa. I Malins närhet finns också pappa, hans kille Niklas och farfar och mormor.

Boken skildras utifrån Malins perspektiv med upplevelser av glädje och trygghet tillsammans med människor som tycker om henne. Språket är genomgående vardagligt och enkelt, och boken genomsyras av värme, öppenhet och humor. Det återspeglas också mycket tydligt i de härliga, livfulla illustrationerna. De fångar på pricken det som texten uttrycker! Denna bilderbok kan vara en bra utgångspunkt för samtal och funderingar, tillsammans med barn, om hur olika familjer kan se ut.

• FinaLina

Tack för tipset!

Har fått reda på en bok som heter "Lill-Zlatan och morbror Raring". Den handlar om Zlatan som älskar sin morbror men en dag är det en annan man hos morbror som vägrar gå därifrån...

Sen har jag tips på böcker där det är en tjej som är hjälten, Rakel. Finns en bok som heter "sjörövar-Rakel" sen ska det finnas en som heter "Rakel och draken" tror jag, skrivna av Martin Widmark.

Svar på tråden Barnböcker om HBTQ?