• Mammatilltretroll

Område på höger sida av halsen som vid beröring gör mig jätteyr *orolig*

Ja, det här problemet har jag haft i över 10 år, men ingen verkar känna igen symptomen och läkaren hittar inget fel.

Det är alltså ett område, ganska stort, på höger sida av halsen som det hela handlar om.
    När man berör det området så snurrar hela världen för mig. Ja blir jättejätteyr, men det släpper direkt så fort man släpper trycket där.

Jag har även en känsla av att jag hör min puls på den sidan otroligt högt ibland. Speciellt om jag ligger ner med den sidan neråt (tex om man ska sova på höger sida). Då känns det som att pulsen dunkar så hårt att världen snurrar. Ofta så lugnar det ner sig efter kanske 30 minuter..
    Samma sak händer när jag böjer mig framåt med huvudet neråt. Samma yrsel och dunkande. Vid framåtböjande slutar dock dunkandet ganska omgående när jag reser mig.

Så för detta dunkande (som jag upplever obehagligt och det känns som att min kroppspulsåder ska brista typ, trots att jag bara är stilla...) har jag sökt läkare vid ett par olika tillfällen. Magnetröntgen på huvudet har gjorts utan att hitta något.

Så nu undrar jag bara om någon annan känner igen detta och kanske tillochmed kan berätta vad det beror på?

Jag har länge,i över 10 år!, gått och undrat vad det beror på. Det känns så obehagligt när det händer och då är jag mer eller mindre övertygad om att det är nån tumör eller nått.. Å andra sidan borde det inte vara nått allvarligt eftersom jag haft det så länge....

Mamma till MEJA född 050314 och JUNI född 061126
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-08-28 20:18:23:
    Det lustiga är att själva yrseln och dunkandet inte är lika intensivt om jag håller för näsan och blåser (tryckutjämnar alltså). Så länge jag har lock för höger öra så är det mycket lindrigare. Tyvärr försvinner locket för örat fort så det hjälper bara ett par sekunder...
  • Svar på tråden Område på höger sida av halsen som vid beröring gör mig jätteyr *orolig*
  • Indianica

Övertryck i mellanörat...kan leda till yrsel och det försvinner om man blåser med näsan stängd. Frågan är varför du skulle få ett övertryck där när du trycker vid sidan av halsen. Låter nervrealterat tycker jag. Vi har ju många nerver i kroppen med kopplingar till hjärnan (med medföljande yrsel, att jämföra t ex med strypning) Du verkar dock överkänslig...svårt att sia om när inte ens läkare hittat ngt fel. Men det är iaf ingen tumör som är elakartad för då skulle du ju vara sjukare. Hade tumören suttit vid halsen skulle du ju känt den...så elakartad tumör tror jag du kan utesluta. Likaså skulle du ha en obeskrivlig smärta i kroppen ifall kroppspulsådern brister, hela tiden.

Däremot har man ju artärer som går vid var sida av halsen. Därför är dte inte konstigt om du ibland hör pulsen då du ligger ned på höger sida. Kanske du uckså skrämmer upp dig lite omedvetet så den dunkar hårdare?

Mitt enda råd är att sluta greja vid sidan av halsen och får du inte fler symptom är det säkert ingen sjukdom, utan en nervreaktion.

• Bröderna Bus

Jag har som ett tryck på höger sida av halsen men det är min sköldkörtel som bråkar. Haft underfunktion i många år som "svajar" lite nu.... Ska på ultraljud av halsens mjukdelar om 3 långa veckor så då får vi se vad det är, är orolig & tror det värsta förstås!

• Mammatilltretroll

Indianica: Jag var hos läkaren idag och hon konstaterade att stora blodkärlet på höger sida av halsen ligger väldigt ytligt och att hon kände min puls där ovanligt starkt.. Men hon hade ingen förklaring på det här med lockkänslan.. Alltså jag blir yr vid beröring på högersida av halsen men det släpper direkt när jag inte rör där. SÅ det är inte då som jag tryckutjämnar.. Det är de studner då jag tycker att det känns som att pulsen dunkar så hårt att jag liksom vid varje dunk blir lite yr. Då lättar yrselkänslan av att tryckutjämna.. Men så fort locket släpper så dunkar det lika mycket ändå.. Så krångligt att förklara.. Dte är väl därför ingen läkare fattar vad det är

• Mammatilltretroll

Bröderna Bus: Har du konstaterad sköldkörtelrubbning? Såg man det på blodprov eller hur upptäcktes det?

Jag var hos läkaren idag och hon kände och sa att sköldkörtlen kändes normal. Och när hon kände kände hon mitt på halsen ganska långt ner... Medanmitt problemområde sitter bara två-tre cm under örsnibben....

• Bröderna Bus

Jepp, har medicinerat för underfunktion i flera år. Men det är nu det senaste som jag haft ont/tryck på halsen. Läkaren sa att min sk-körtel inte var speciellt svullen "men det kan ju växa inåt oxå"... Mycket lugnare jag blev när han sa så.... Not! Nu tror jag ju att jag ska kvävas...
    Har läst att vid sköldkörtel-besvär kan man känna upp emot örat, be dem ta prover, det är bara ett enkelt blodprov.

• Trinity78
    Bröderna Bus skrev 2007-08-29 21:04:50 följande:
    Jepp, har medicinerat för underfunktion i flera år. Men det är nu det senaste som jag haft ont/tryck på halsen. Läkaren sa att min sk-körtel inte var speciellt svullen "men det kan ju växa inåt oxå"... Mycket lugnare jag blev när han sa så.... Not! Nu tror jag ju att jag ska kvävas... Har läst att vid sköldkörtel-besvär kan man känna upp emot örat, be dem ta prover, det är bara ett enkelt blodprov.
    Känns det på utsidan då eller kan det även kännas i örat? *nyfiken*
    Gravity always wins
  • Mammatilltretroll

BrödernaBus:Blodprov är taget. Ser man alltid sköldkörtelsfel på blodprov eller kan man missa det med blodprov?

• N81

Jag har broblem m hjärtrusningar o fått rådet av en doktor att stryka, massera, hålla två fingrar vid det område su beskriver, där sitter det närver som lugnar hjärtat o jag kan nästan bli yr om jag masserar för mkt där.. du kanske bara är extra känslig?  

♥♥NOREA♥♥
  • Skuttarn

Clara: Att du blir yr när du berör halsen kan bero på att du kommer åt vagusnerven, en nerv som går från hjärnan och ned till flera organ i kroppen. Bland annat påverkar den hjärtat. Om du stimulerr vagusnerven kan hjärtfrekvensen sänkas, blodtrycket gå ned, och du blir yr.

• Mammatilltretroll

N81: Ja det är möjligt eftersom jag bara behöver nudda för att jag ska bli yr. Och det är bara på höger sida jag har det problemet....

• Mammatilltretroll

Hittade min gamla tråd och tänkte puffa upp den..
    Problemet kvarstår och det är ingen förändring sedan TS skrevs för ett par år sedan..

• Markus

Jag känner precis samma sak, om jag bara nuddar min hals så börjar pulsen att dunka i hela halsen och huvudet så att det känns som att blodådrorna ska spricka. samma sak om jag böjer mig framåt med huvudet neråt.

Har det blivit någon förändring för dig? har du tagit reda på vad det beror på? 

Svar på tråden Område på höger sida av halsen som vid beröring gör mig jätteyr *orolig*