• Toxiclady

Kan man sätta mosaik på en fönsterbräda av marmor?

Hej alla!

Jag har en fönsterbräda av marmor i mitt vardagsrum som är gigantisk ca 1½ m X 1 m och jag är så trött på dess utseende.

Är det nån som vet om man kan sätta mosaik på den för att fräscha upp den lite eller är marmor inget bra underlag?

Eller nån som har nåt annat förslag vad man kan göra för att dölja den?

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Kan man sätta mosaik på en fönsterbräda av marmor?
  • Ameos

Bra idé, så jag hjälper dig att puffa.

• erika86

Jag vet inte men det borde väl gå? Man sätter ju annars mosaik på sten eller betong underlag så varför inte?

• nadja84

Det går!!

*Dylan 2006-03-25*
  • mallte

De ska inte vara några problem eftersom Sten är ett "dött" material...

• Mirva

Jag har själv jobbat med sten. Marmor, granit och kalksten. Visst kan du lägga mosaik, men du kommer att för all framtid förstöra marmorn under, eftersom du måste använda någon typ av lim och det kommer att förstöra marmorn. Det sänker även värdet på lägenheten eller huset.

Marmor kan efter flera år se tråkig ut om den har utsatts för mycket slitning. Antingen så kanske du har polerad marmor, vars polering gått bort eller så har du finslipad marmor som kanske fått vattenskador och fettfläckar. Personligen så tycker jag att en finslipad kalksten eller marmor som är inoljad är oerhört vacker. Polering ger ofta en onaturlig karaktär. Har du någon bild på fönsterbänken?

Mitt förslag är att du tar dit en hantverkare som kan slipa upp ytan och sedan olja in den, och vips! så får du en jättefin och levande fönsterbänk!

• Shadilly

Om du bara vill dölja den kan du såga ut en skiva som passar exakt över fönsterbänken och lägga mosaiken på. Sätt en list i kanten ut mot rummet.

Då är det lätt att ta väck när d utröttnar på färgen och mönstret, och du kan ta ut svängarna lite extra när du inte måste leva med mosaiken i all evighet

• denna där
    Mirva skrev 2007-08-29 04:45:58 följande:
    Jag har själv jobbat med sten. Marmor, granit och kalksten. Visst kan du lägga mosaik, men du kommer att för all framtid förstöra marmorn under, eftersom du måste använda någon typ av lim och det kommer att förstöra marmorn. Det sänker även värdet på lägenheten eller huset.Marmor kan efter flera år se tråkig ut om den har utsatts för mycket slitning. Antingen så kanske du har polerad marmor, vars polering gått bort eller så har du finslipad marmor som kanske fått vattenskador och fettfläckar. Personligen så tycker jag att en finslipad kalksten eller marmor som är inoljad är oerhört vacker. Polering ger ofta en onaturlig karaktär. Har du någon bild på fönsterbänken?Mitt förslag är att du tar dit en hantverkare som kan slipa upp ytan och sedan olja in den, och vips! så får du en jättefin och levande fönsterbänk!
    Oj oj oj
    Du vill inte veta vad jag gjort med alla (6) fönsterbrädor i marmor jag haft här hemma va?
    Dom ligger fin fint på tippen nu och i fönstren har vi fina enkla vita i trä
    Min personliga åsikt är att marmorfönsterbänkar är fula och tråkiga och hundra år gamla
    Vi simmar alla i samma båt.
Svar på tråden Kan man sätta mosaik på en fönsterbräda av marmor?