• niska

Amningspositioner - hur gör ni? Själv får jag ont i ryggen...

Min dotter är 13 dagar. Amningen har pågått hela tiden men nu börjar det göra ont i nacken/axlarna. Förmodligen är amningspositionen fel. Har provat att både ligga och sitta.

Hur gör ni när ni för att inte få ont i nacken och axlarna? Tacksam för tips.

Amningskudde är bra som stöd men hjälper inte mot ryggont.

• Svar på tråden Amningspositioner - hur gör ni? Själv får jag ont i ryggen...
  • Cantina

Tänk på att ha en kudde bakom ryggen om det känns bättre. Själv hade jag en hela arsenal med kuddar för att få stöd så jag kunde slappna av och inte spänna mig.

Tänk på att inte spänna axlarna. Lätt att man sitter med axlarna uppe vid öronen!
    Kanske är hela du spänd under amningen. Det är ju en omställning och man vill ju bebisen så väl att man glömmer bort sig själv.

• Cantina

Just det - tänk på att inte hänga med huvudet och titta på bebisen hela tiden. Det får man skitont av. Man får nog slå på TVn eller nåt för att räta upp nacken också!

• niska

Tack för tipsen! Är det någon som vet om det finns någon guide med olika positioner, på nätet?

• MiniFröberg

Jag pallade upp med en massa kuddar. Under bebisen, bakom ryggen och under armen. När jag ammat någon annanstans än hemma hade jag riktigt ONT efteråt! (man släpar ju inte med sig en massa kuddar på stan precis)

• troll69

Jag provade mej fram med olika positioner och kuddar och fåtöljer,soffor och stolar och tycker att allt eftersom tiden gick så kändes det bättre tror att jag nu varierar mej mer och framför allt INTE spänner mej längre. Efter 6 veckor kan jag stå, ligga, sitta hur som helst utan att känna något i ryggen..........

Prova dej fram, slappna av, och variera dej, sträck ut ryggen med, och be om massage på axlarna och ryggen

Någon sa till mej att slappna av och ta dt lugnt så skulle jag snart kunna amma och dammsuga samtidigt ( är väll inte riktigt där ännu dock......)

• Oliwa

Jag har en megastor amningskudde med små kulor i, han ligger direkt på den, alltså inte på min arm. Superbra!

• JeanneDArc

Jag fick också jätteont i början.. men det kan ju vara "bara" träningsverk om du har tur. Du har ju bara ammat i 13 dagar och du är inte van vid att sitta i de ställningarna så mycket.försök hålla ryggen rak.. det hjälper för mig. Sitter jag och hänger får jag ont.

Svar på tråden Amningspositioner - hur gör ni? Själv får jag ont i ryggen...