• aabb

Oro för missfall...OK att flyga i tidig graviditet?

En del påstår att det är farligt att flyga under graviditeten. Stämmer detta... Ska nämligen flyga i vecka 8 (i jobbet) - oroar mig! Kanske är det farligt just i början - allt är ju ostabilt i början, det är då risken för MF är stor... Vad tror ni om just flygning...

(Har just haft ett MF bakom mig i år, dock inte pga flygning...)

• Svar på tråden Oro för missfall...OK att flyga i tidig graviditet?
  • Mayen

Jag har inte hört nåt om att det ska vara farligt att flyga. Flög själv när jag var i 2:a månaden. Ska du flyga långt är det bra om du promenerar runt lite i planet och inte sitter stilla för länge (alltid bra - inte bara för gravida).

Lycka till!

• AnneSophie

Nej.
    Tidigare har man misstänkt att tryckskillnaden som uppstår vid start och landning skulle kunna påverka fostret och även öka risken för missfall. Men i dagsläget finns ingen forskning som talar för det.
    Varken karbintryck eller syrehalten i blodet på hög höjd påverkar fostret skadligt. Risken för att få missfall är störst fram till vecka 12. De har nästan alltid genetiska orsaker och inträffar oavsett vad kvinnan gör.

För kvinnor som har en okomplicerad graviditet och inte väntar tvillingar, haft blödningar eller andra komplikationer, är det säkert fram till vecka 32. Därefter ökar risken för tidiga värkar och andra komplikationer såsom blödningar.
    Däremot rekommenderas inte kvinnor som haft komplikationer i någon form, som kraftiga sammandragningar eller blödningar tidigt i graviditeten, att flyga.

Har skrivit mer om att flyga som gravid på nedan länk om du vill läsa vidare (för lång för att klistra in här):
    http://www.niomanader.se/content.asp?ID=56

Taking the long way around
  • miababia

inte farligt att flyga,
    flygbolagen vill inte att man flyger senare i grav om något skulle hända, de vill ju inte ha en förlossning på planet.
    trevlig resa

• Tossitoss

Jag frågade min barnmorska om det. Hon sa att det inte är nån fara för fostret att flyga. Anledningen till att man inte ska flyga är att inte flygbolaget vill nödlanda för en passagerares skull, och försäkringsbolaget vill heller inte betala för det. jag flög i v. 11. Gick bra, förutom att jag kräktes på vägen ner... Ska flyga igen på måndag (v. 16).

• Annica med A 03 och L 05

Jag har flygit sökert 5-6 gånger under båda mina graviditeter och jag har aldrig hört att det ska vara nån fara med det.

• Två paddlar och en svans

Flyg! Jag har flygit fram och tillbaka mellan Sverige och Asien sedan dag ett och bebisen mår fina fisken i magen. Den kickade mycket under senaste långflygningen och det gör den bara när jag vilar och slappnar av. Din egen kropp kan däremot ta en del stryk men först senare.

• Cacca81

Jag har fått två missfall tidigare men flög med den lilla bebisen jag har idag i magen. Både innan de första 12v och i v.21. Gick jättebra! =)

Trevlig resa!

• Taniqua

Jag har hört historier åt båda håll...mammas kompis är flygvärdinna o hon har varit med om att folk får missfall när dem flygit...men lyssna med din barnmorska.
    Jag har haft missfall innan.. skulle till Libanon i jul o fira med släkten, men nu när ja e gravid så skippar vi nog det! Vi åker dit efter lillen kommer ut.
    Man ska tydligen upp o röra sig i planet... o inte sitta med bena i kors..men det ska man aldrig göra när man flyger! D e lättare att få proppar.
    O kolla upp med flygbolaget vilka regler som gäller för dem...i vissa flygbolag kan man flyga till v36.. (om man inte haft komplikationer).
    Men ja tror inte att d e nån fara =)  Ha en trevlig resa! Kram.

• Fjärilvinga

Flög till Österrike när jag var i vecka 9. Inga bekymmer förutom att jag mådde illa, men det var inget nytt. Må illa hade jag gjort i par veckor redan....

• SnyggEric

Jag flög då jag var i 5:e månaden och det gick bra.

Ett tips är att ha stödstrumpor dock.
    Life is not how many breaths you take, it's how many moments that takes your breath away
  • Rosa Kitty

Hej jag flög fyra gånger nu i augusti månad (är i V 19), igår var vi på Ul och allt såg fint fint ut.

Oroa dig inte, flyg och ta det lungt...

Lycka till med bebisen i magen

• milli80

Jag funderar också på detta.
    Är i v24 nästa vecka och ska då flyga till Spaninen.
    Genomgick en blindtarmsoperation för en vecka sedan.
    Allt har gått bra och jag har läkt som jag ska, vill inte
    ringa till min barnmorska och verka nojig.
    Svärmor tycker absolut inte jag ska utsatta mig för denna nöjesresa som hon kallar det.....

Finns jättebra sjukhus i Spanien. Du har väl försäkring? I så fall är det bara att åka. Svärmor verkar ha taskig koll.

Det var till milli80

Och milli, igen: Just en nöjesresa borde du väl verkligen vara värd, nu när du har gått igenom operationen?

Svar på tråden Oro för missfall...OK att flyga i tidig graviditet?