• Diddlmuffin

Streptokocker UTAN penicillin?

Jag misstänker att min son (3 år)har streptokocker därför att det förekommit på hans dagis och han har haft feber (inte så hög ca 38,5) sedan lördag kväll (d v s 3,5 dygn nu). Pratade med min bvc-sköterska igår och hon tyckte att jag kunde avvakta så länge han äter och leker lite. Det gör han och feber pendlar lite fram och tillbaka under dagarna. Ibland svarar han ja på frågan om han har ont i halsen, ibland nej. Jag har svårt att se ner i halsen, för han är inte så duktig på att gapa.

Kan det vara streptokocker ändå (trots att han inte har så hög feber)?

Kan det läka ut utan penicillin och hur lång tid tar det i sånt fall?

Någon som vet?

• Svar på tråden Streptokocker UTAN penicillin?
  • hug me

när min dotter hade streptokocker så hade hon inte feber, man var röd i halsen. fick göra ett halsprov som visade att det var streptokocker  så hon fick penicillin.

ღ mamma till 2 prinsessor ღ
  • Diddlmuffin

Hur märkte du att hon var sjuk då? Du såg det i halsen bara, eller?

• hug me
    Diddlmuffin skrev 2007-08-29 09:59:15 följande:
    Hur märkte du att hon var sjuk då? Du såg det i halsen bara, eller?
    hon fick även prickar i munnen, glömde skriva det.
    ღ mamma till 2 prinsessor ღ
  • frittepillan

Det kan ju vara så att det bara är ett virus.
    Men om det är halsfluss/ streptokocker så kommer det att visa sig.

Oftast så visar det sig genom att barnen inte vill äta/dricka för att det gör ont. Kan även bli hög feber.

Man kan få vita beläggningar på tungan och på halsmandlarna. Slemhinnorna i halsen blir röda och svullna. Kan även lukta lite mysko ur munnen.

Hoppas att det var till ngn hjälp!

När det gäller just halsfluss så är det bättre att vänta några dagar extra då det annars kan vara svårt att få bakterierna att fastna på halsprovet och att man då kan få ett falskt negativt prov.

Kram Pilla (mammaledig sjuksköterska barnakuten)

• LIVochLinnea

Det är troligt att det är streptococker om det går på dagis men det går mycket virus också. Beställ tid på VC drick eller ät inte på en 40 minuter innan och gör ett strepA test. Mina barn har haft positiv strep A med ganska lite feber för att sedan få jätte hög feber. Krya på er!!

Svar på tråden Streptokocker UTAN penicillin?