Halkbanan
Vad ska man tänka på när man gör halkbanan? Är det nånting speciellt?
Ska göra det den 18/9 & är smått nervig över det
Vad ska man tänka på när man gör halkbanan? Är det nånting speciellt?
Ska göra det den 18/9 & är smått nervig över det
När jag körde halkan var jag skitnervös och trodde det skulle vara "värsta" svåra testet. men det viktrigaste enligt den "gubben" som jag körde med var att man höll den hastighet som han sa att vi skulle hålla när man utförde de olika momenten.
Halkan gick mest ut på att man skulle få en förståelse för att olika underlag och farter påverkar bilen och att det oftast har större betydelse än vad man tror.
Du är oftast ensam i bilen och har radio kontakt med din lärare.
Du behöver absolut inte vara nervös, inget kan gå fel och det är ingen test. Alla brukar klara banan.
Lycka till!
Jag tyckte halkan va super kul! Skulle gärna göra det igen.
Som solkatt76 sa så var det bara noga med hastigheten.
Fast han va mest nogrann med hastigheten från att vi började åka från parkeringen tills vi kom till banan (200 m).
Vi va 2 och 2 i bilarna. Vi hade jätte roligt.
Mest är ju halkan till för att man ska få känna på vad som händer om man får sladd på bilen osv.
Inget prov på det sättet.
Man fick ju göra om momenten flera gånger oxå om det var så att man gjorde "fel".
Vi var oxå två som körde samtidigt. Killen jag körde med körde först så då fick man ju lite tips på hur man skulle agera/inte agera om man körde som nr2...
Semj - vart körde du halkan någonstans som fick köra själv och bara hade radiokontakt med din halklärare? *nyfiken*
jag gjorde den två gånger (med fem års mellanrum för att jag aldrig kom till skott att köra upp första gången).
första gången var jag själv i bilen med radiokontakt på en "riktig" halkbana som var spolad, i olofström.
andra gången var det på ett flygfält i emmaboda med en speciell anordning med extrahjul på bilen som läraren kunde ställa in för olika scenarion. Det var vi två i bilen, jag gjorde halkbanan privat. skitskoj! och som de andra sa, det är ju inte så mkt test, utan mer att man ska ha känt på det för att veta hur man ska bete sig!
Tack för svaren! Jo alla säger ju att det är så skoj med halkbanan, men jag tycker inte det!
För 2 vintrar sen for jag av vägen när jag övningskörde & landade på taket... det var inte skoj! Efter det har jag haft väldigt svårt för halka & kurvor.
Det har blivit bättre, men jag är så nervös inför halkbanan...
Är nog bra om du nämner det för läraren då som du ska göra halkbanan med så att han/hon är medveten om det ifall du skulle få panik!
Men det går säkert bra! Lycka till!!!
Jo, det ska jag göra.
Dessutom är det min körskolelärare som följer med oss upp & han vet ju åxå om det...
Då förstår jag att det är extra nervigt och inte känns så kul.
Men lycka till!
grejen med halkbanan är ju att du ska misslyckas med att kunna kontrollera bilen. Det är för att du just ska få känna hur det är när det går åt skogen. Det enda sättet som dukan bli kuggad på är om du inte gör som kontrollanten säger. Om han säger att du ska köra i 50 och tvärbromsa men du kör i 70 skulle han nog kugga dig.
/MVH
ung vuxen skrev 2007-09-10 13:35:11 följande:
Halkbanan är bara en riskutbildning. Ingenting man kan kugga på. Man får lära sig hur man hanterar olika situationer som kan uppstå. Skitroligt faktiskt.
Jag tyckte inte att halken var det minsta roligt... men nu är den gjord iaf! Man kan visst kugga på halken, det sa läraren när vi hade teorin före vi for ut & halkade!