• LeWi

Vad göra med furutak??

Nu behöver jag lite råd...
    Vi har trätak i praktiskt taget heela huset - Furutak anno 1977.
    Jag hatar dem!
    Vad kan jag göra med dessa urfula bastutak??

Måla?

Helvitt känns lite tråkigt...

Kan man vitbetsa eller nått så man får ljusare tak med liite av ådringen kvar?
    Jag har hört att man måste lacka kvistarna... Gäller det även när taket är 30 år gammalt?

Alla tisp och råd uppskattas!
    Som ni förstår är jag total nybörjare på det här

I reject you reality and substitute my own.
  • Svar på tråden Vad göra med furutak??
  • raspberryrevolution

Vi har målat det helvit det tycker jag blev väldigt ljust å fint, men man kan även lasera så att träet lyser igenom...

• LeWi
    raspberryrevolution skrev 2007-08-29 12:45:36 följande:
    Vi har målat det helvit det tycker jag blev väldigt ljust å fint, men man kan även lasera så att träet lyser igenom...
    Tack för ditt svar
    Ni har inte märkt att kvistarna lyser igenom det vita?
    Har hört att det kan bli gula fläckar på det vita om man inte lackar alla kvistar före man målar... vi har måånga kvistar!
  • raspberryrevolution

inte än vi målade för drygt 3 månader, med vanlig väggfärg

• presens konjunktiv

Vi hade tänkt lasera vårt vitt, och ja, kvistarna blir lätt gula. Nu har vi lutat furugolvet, och det blev jättesnyggt, så vi funderar på om det går att göra med taket också.

Give me ambiguity - or give me something else.
  • LeWi

Luta golvet? *flinar* blir det inte svårt att möbler då?

Förlåt, kunde inte låta bli!

Ska kolla upp lasyr och lutning då kanske

presens konjunktiv skrev 2007-08-29 13:37:51 följande:
    Vi hade tänkt lasera vårt vitt, och ja, kvistarna blir lätt gula. Nu har vi lutat furugolvet, och det blev jättesnyggt, så vi funderar på om det går att göra med taket också.
  • presens konjunktiv

Det är svårt att låta bli, jag vet. Min sambo håller på att bli vansinnig på det skämtet efter att jag, min mamma, min svärmor och två kusiner har dragit det.

Kolla upp det. Det blev snyggt.

Give me ambiguity - or give me something else.
  • WhiteTrash

svärföräldrarna målade sitt furutak vitt och det blev inte alls tråkigt! Tvärtom jättefint!!

• LeWi
    presens konjunktiv skrev 2007-08-29 13:43:28 följande:
    Det är svårt att låta bli, jag vet. Min sambo håller på att bli vansinnig på det skämtet efter att jag, min mamma, min svärmor och två kusiner har dragit det. Kolla upp det. Det blev snyggt.
    *Skrattar*
    Inte bara jag som fallit för frestelsen då!
    Han får börja säga att ni har "lutat av golvet" istället - då blir det inte lika roligt.
  • eleena

Vi har målat furupanel vit. Man måste täcka kviskarna med shcellack innan man målar annars har mna det ogjort. Tyvärr. Detta ska man inte göra om man laserar! Däremot ska man tänka på att stryka jämt hela plankan annars blir det flammigt av lasyr. Har bilder på båda taken i mitt galleri.

Vi anlitade en målare til att göra stora taket då det skulle tagit död på våra armar...

Kan du få tag på en lasyr som heter Tripp Trapp så sägs den vara mycket bra!

• Bisquit

Jag har en massa lutade trägolv hemma. ( får hålla i möblerna hela tiden, haha )

Men hur gör ni när ni ska rengöra golven?
    ALLT! fastnar. Spiller du minsta lilla så sugs det upp på nolltid...
    Vågar inte ha middag med rödvin i vardagsrummet.. Tänk om någon skulle spilla..

Svar på tråden Vad göra med furutak??