• Anonym

Vad svarar man?

Ska snart på anställningsintervju och är osäker på vad jag ska säga. Har ni några bra tips på vad man kan svara på frågor som "vilka är dina starka/svaga sidor" och vad kan du tillföra den här arbetsplatsen. Känner mig mycket nervös nu! Behöver verkligen ett jobb för att få ekonomin att gå ihop.

• Svar på tråden Vad svarar man?
  • Henrik31

Vad är det för arbete?

• Anonym

säg bara som det är . Skäms inte för att tala om vad du är bra / dålig på .. var bara dig själv så ska du se att det går bra
    lycka till!!

• Anonym

Ja men jag vet inte riktigt vad jag ska svara på dessa frågor! Har ni inga klyschor att komma med.

• Anonym

Vad man kan tillföra arbetsplatsen: t ex att man har vissa specialkunskaper, men annars att man är glad, trivs med att jobba, sällan sjuk (om det är sant), att man är driftig, påhittig och social.

Dåliga sidor: det här är en sån klyschfråga, men det handlar ofta om att dels vara någorlunda ärlig (dvs inte säga at tman är dålig på att passa tider, utan snarare formulera det som att man kanske skyndar sig lite för mycket) och att man kan omformulera sina dåliga sidor till bra, gynnsamma sidor.
    T ex har man lätt att ta på sig för mycket så kan man säga det men också att man jobbar med det, eller att man trivs med många bollar i luften.

• Ilse

På frågan om dåliga sidor svarade jag att jag visst har dåliga sidor så som alla har, men att det inte är några som påverkar mig i arbetet

Man måste inte sitta och hitta på dåliga sidor man inte har, bara för att inte verka självgod. Det gäller trots allt att försöka sälja in sig själv så bra som möjligt.

Något du absolut INTE ska säga är att du inte är bra på att avsluta saker....Då ryker du direkt.

• Anonym

Sätt dig och fundera lite i lugn och ro, ingen annan kan ju ge dig "dina" svar. Var inte så nervös, utan ta det lugnt sätt dig ner med penna och papper och spåna lite, funderar du igenom varför du vill ha jobbet (mer än att du måste ha en inkomst) och varför du skulle vara bra på det kan du säkert komma på några bra saker att säga om dig själv. Sen börjar det bli mindre vanligt att få just den frågan (i alla fall på de jobbintervjuer jag varit på) så häng inte upp dig på att just den frågan kanske kommer.

• Aunt Molly

Dåliga sidor kan man ju alltid föra fram som att det är något man jobbar med; t.ex. att man har svårt att pratat inför stora grupper men att man gärna skulle vilja förbättra sig på det. Eller t.ex. att man har lätt för att bli nervös för saker (som t.ex. en anställningsintervju) för att man ofta ser allvarligt och seriöst på saker och noga tänker igenom allt.

• Schnauser

Jag är också i jobbsökartagen och har funderat på dessa frågor.

Ursvårt att komma på bra saker att säga.

Skulle en intervjuare fråga mig: Nämn tre starka sidor hos dig själv, skulle jag säga att jag är noggrann, bra på att samarbeta och att jag försöker se lösningar på en uppgift eller en fråga, istället för ett problem, när jag ställs inför den. Detta ska du kunna backa upp med exempel. Helst i en arbetssituaton, men jag tror man kan ta ett exempel ur privatlivet också. (Håller själv på att fundera ut detta i relation till en arbetssituation - inte lätt) Är det ett arbete där man träffar mycket människor kan du säga att du är bra på att bemöta människor på ett professionellt och respektfullt sätt. Detta har jag lärt mig genom tidigare anställningar jag haft (ge exempel här).

Svaga sidor skulle jag säga att min noggrannhet ibland har hämmat effektiviteten (överarbetar), men att det är något jag lärt mig jobba på. Tex genom att be om hjälp när jag fastnar på något (se att jag faktiskt är färdig med upgiften). För mycket stress kan märkas något i mitt humör, men jag gör allt jag kan för att motverka detta. Kan ibland ha svårt att "sjunga ut" när jag har en åsikt eller en idé. Försök att hålla diskussionen kring de svaga sidorna kort och som ngn annan sa: För fram de svaga sidornas positiva motsats om du kan och om det blir en naturlig del av diskussionen.

Jag har en bra bok som ställer upp 53 intervjufrågor. Den heter Jobbguiden. Skulle rekommendera dig att leta på nätet efter vilka intrevjufrågor man kan tänkas få. Då kan du i lugn och ro fundera över dessa hemma och vara väl förberedd inför en intervju.

Cibi condimentum fames
  • Anonym

Det är lättare att försöka tipsa om du berättar vad det är för arbete.
    (Vi vet ju inte var i landet du bor, så du riskerar ändå inte att röja din identitet genom att berätta vad för jobb det är )

Svar på tråden Vad svarar man?