• bäbis längtan

hur kollar man kvaliten på äggen?

Hej!
    Har läst en del om att vissa verkar ha dålig kvalite på äggen.
    Jag undrar hur man får veta det?
    Är det bara om man gör ivf som det syns?
    Tacksam för svar.

• Svar på tråden hur kollar man kvaliten på äggen?
  • Lakritstrollet75

Hej!

Kvalitén kan bara kollas vid ivf tyvärr.

• LitenMeg

Nej, nej det stämmer inte alls att det bara kan kollas i samband med ivf. Beställ tid till din gyn och berätta om dina problem med att bli gravid (som jag antar att du har eftersom du frågar om äggkvalitét)och begär en fertilitetsutredning för dig och din partner. I samband med den tas ett antal prover som visar hur dina värden ligger.Den delen av en fertilitetsutredning kan man göra gratis hos landstinget, oavsett om det rör sig om en sekundär infertilitet eller naturligtvis "förstagångare". Lycka till!

• bäbis längtan

Tack för svar!
    Ja d e ju så att vi redan påbörjat utredning
    men vi har inte tagit ett enda blodprov??
    Läkarn gjorde ett vul å skickade remiss för sperma prov
    för mannen och kontraströntgen för mej..
    Jag har läst att dom flesta tar prover i början av utredningen
    så nu börjar jag undra om jag skall begära att jag vill ta d mä???
    Jag tänker att det ändå värkar så lätt att kolla så då borde väll man göra det?

• Future

"fsh" värdet indikerar hur många ägg du har kvar i ägg reserven. Det anses av många läkare vara en indikation på om man håller på att gå in i klimakteriet. Men även om fsh är högt (dvs inte så många ägg kvar) så kan kvaliten vara hög. Och jag som har bra värden på fsh har ändå lägre kvalité på äggen.

Lycka till!

• bäbis längtan

Jaså d va nåt nytt för mej..
    Men har du fått reda på kvaliten genom
    ivf då?
    Vet du vad man gör mer för blodprover?
    Tack!
    MVH (=

• Future

Ja, jag har gjort 5 IVF'er och 2 av de blev avbrutna pga av för få ägg och ingen av de ledde ju till graviditet, så läkaren drar slutsatsen att det är kvaliten på mina ägg som är problemet. Så vi har gått vidare till äggdonation. Tyvärr fick jag ett minus idag på det också, men man får väl kämpa vidare.

Lycka till!

• bäbis längtan

Jag lider värkligen med dej!
    Jag har försökt bli gravid i 2 år nu å de har varit ett kännslomässigt helvete enligt min mening..
    Men jag har ju just påbörjat utredning å så,så jag har ju inte kommit långt där än..

Måste säga att varje gång jag läser om nån som kommit såpass
    långt som ivf och står ut är hellt beundrandsvärda!!
    Jag önskar värkligen all LYCKA i fortsättningen!
    KRAMmm (;

• Future

Tack, vad gullig du är! Jag önskar dig all lycka till i framtide och att du förhoppningsvis inte behöver vandra riktigt samma väg som oss utan att det smäller till med ett plus tidigare. Men vi kämpar på, antingen blir vi föräldrar via ÄD eller adoption. Jag tror att det finns en mening med allt, så vi håller ut så länge. Kram.

• Lakritstrollet75

Får nog förtydliga mig! ÄGGENS kvalité kan man bara se vid en ivf, när man plockar ut dem och ser hur de beteer sig tillsammans med spermierna, alltså inte genom blodprov. Däremot kan man se ÄGGSTOCKARNAS kvalité vid blodprov (man gör ett test med pergotime för att se hur de reagerar). Med andra ord kan man via utredning o blodprov se om man fortfarande har äggstockar som kan producera ägg eller om man närmar sig klimakteriet.

Själv har jag jättebra värden på äggstockarna och är inte i närheten av klimakteriet men har värdelös äggkvalité vilket visade sig vid vårt ivf, tyvärr

• Lakritstrollet75

Oj såg precis att Future hade svarat samma sak. Läste bara Litenmegs svar (skäms på mig).

• bäbis längtan

Tusen tack future!!
    Värkar som vi tröstat varann lite..

ALL Lycka ännu en gång med allt!
    Ps. Skriv gärna å berätta hur det går.
    KRAM.

• Future

Tack sötnos. Jag ska hålla dig uppdaterad. Hoppas nu att allt går vägen för er!

• LitenMeg

Jag får väl oxå förtydliga mig då...När jag läste TS fråga uppfattade jag att det var fsh-värdet (vidare Clomifem och AMH) hon var ute efter. Det brukar ju vara det i inledningen av en utredning. Det är lätt att blanda ihop grejerna när man är ny på banan.Så f ö jag kan bara hålla med andra insändare: är det enkom kvaliteten du är ute efter så är det ivf som gäller.

Svar på tråden hur kollar man kvaliten på äggen?