Kan man få munherpes där nere?
Jag har hört att man kan få munherpes i underlivet om man har oralsex när man har munsår. Stämmer det eller inte?
Jag har hört att man kan få munherpes i underlivet om man har oralsex när man har munsår. Stämmer det eller inte?
Såvitt jag förstått kan munherpes smitta till underlivet.
Osäker1 men det e nog troligt! jag har munherpes (får en blåsa och sen ett sår på samma ställe varje gång och det återkommer typ var tredje år), men iallafall....jag hade nog början till munsår denna gången, lite pisrr sådär, och jag och sambon hade oralsex och han fick sen herpes på snoppen som kommer ibland.
jag hade en pojkvan som hade mun herpes (en liiten blasa) men det resulterade i att jag fick bade mun herpes och kons herper och det var INTE roligt. han sa ju inget och jag visste inte att han hade herpes!fy faaan vad jag fick lida,jag var hemma fran jobbet i tva dagar!
En tjejkompis till mig fick munherpes i underlivet i våras. Hon fick stora blåsor som sprack, men ändå så sa dom på ungdomsmottagningen att munherpes i underlivet blir lindrigare än underlivsherpes..
"Viruset kallas herpes simplex, och finns av två typer. Typ 1 är det som vanligen orsakar sår runt munnen, och typ 2 orsakar ofta herpes i underlivet. Men båda sorterna kan ge besvär även på andra delar av kroppen.
Om man har oralsex kan typ 2 av viruset, som vanligen ger blåsor i underlivet, också smitta till munnen. På samma sätt kan munsår smitta till underlivet."
Källa: sjukvårdsrådgivningen.se
Har själv problem med köns herpez. Fick det första gången -00. Sen har det varit både upp och ner... Som min läkare sagt så ska det inte kunna smitta varken från mun till underliv eller tvärtom. Men däremot ska man vara medveten om att män som bär på smittan "ofta" inte vet om det... Jag blev smittad på det viset.. Tänker på alla er därute som också drabbats!!!!
Men visst är det så att har man en gång fått det så återkommer det oftast? Så om man blir smittad där nere med munherpes så är det kört sen? Eller får man det bara en gång?
Jag läste att det kan försvinna från kroppen efter 10-15 år, om man inte fått några utbrott...
Herpes försvinner väl aldrig? Det är ett virus som kommer tillbaka, ofta när immunförsvaret redan är lite dåligt, som vid mens, förkylning, stress osv.
Jodå är du drabbad för resten av livet.. Jag hade det svårast de tre första åren å blev då säng liggande i två dagar med feber och hela underlivet en enda stor sår skorpa... Men efter två graviditer så har det blivit mycke bättre!!:)
Det kan räcka med att man blir nervös så kan det blomma upp
Det här var ju iallafall positivt:
Har man en gång blivit smittad med munherpes så har man ett visst skydd mot att få underlivsherpes senare. Men de olika virustyperna ger inte någon fullständig immunitet mot varandra.