• Tola

När ta in kaninen för vintern??

Vi har en kanin som vi har ute här hos "momma".. förra vinterna ha hon ute men då hade hon en kompis som tyvärr dog nu i sommar! jag tycker det ska bli så ensammt för henne nu en vinter själv och vi har inga planera på en till.. så vi funderade på att ta hem henne över vintern.. går det? graderna sjönk så snabbt nu och helt plötsligt är dte ju nästan kallt!

• Svar på tråden När ta in kaninen för vintern??
  • KisseNova

Nu kan jag inte kaniner. Men jag såpass mycket att om du tar in kaninen nu så får du inte ta ut den igen. För den tapppar vinterpälsen när den kommer in och lär då med största sannolikhet frysa ihjäl.

Jag skulle faktiskt låta den bo kvar utomhus även om den är själv. Så mycket mer sällskap är väl inte ni ??

• Tola

nja.. kaninen bor ju hos min mamma. Där får den inge sällskap alls på vintern..

men jag vet inte alls hur det fungerar

• Ancha

Ta in kaninen är ingen fara bara du inte släpper ut den sen när de är kallt.

• asul

Kaninen klarar sig ute året runt om buren står på ben. Har du en sådan bur så spelar det egentligen ingen roll när du tar in kaninen. Men snällast är att ta in den innan den får vinterpälsen, vilket borde vara snart.

• Orkiden80

Ta in den nu du! När den fått vinterpäls och du tar in den är du snäll ocm du rakar/klipper den. Menta inte ut den igen!! I alla fall inte före våren Men det visste du säkert.

• jocer84

är nog i senaste laget att ta in nu, den kan få en rejäl temp. chock.

• poesi

Mina kaniner bor utomhus på sommaren, och inne på vintern å jag tog in mina igår :)

ღ Ida heter jag. Faster & moster till världens bästa barn! ღ
  • Orkiden80
    jocer84 skrev 2007-08-29 21:58:07 följande:
    är nog i senaste laget att ta in nu, den kan få en rejäl temp. chock.
    Beror ju på vart man bor och vilken ras det är
  • fantasy

det är absolut ingen fara att plocka in kaninen, varesig nu eller mitt i vintern, huvudsaken är ju att du inte efter ett tag släpper ut den igen för då  har demn ju hunnit ställa om sig till värmen..

sen ska du ju tänka på att inte plasera en kanin som är van kyla på det varmaste stället till en början, dvs brevid ett element tx..

• poesi
    fantasy skrev 2007-08-29 23:31:13 följande:
    det är absolut ingen fara att plocka in kaninen, varesig nu eller mitt i vintern, huvudsaken är ju att du inte efter ett tag släpper ut den igen för då  har demn ju hunnit ställa om sig till värmen..sen ska du ju tänka på att inte plasera en kanin som är van kyla på det varmaste stället till en början, dvs brevid ett element tx..
    jag har hört att ifall man har en kanin ute på vintern, å tar in den, så kan dö pga. värmen eftersom dom har vinterpäls å är vana vid kyla då, å får då en chock av värmen..
    så jag skulle inte rekomendera att ta in en kanin mitt i vintern.
    men nu är det absolut ingen fara!
    ღ Ida heter jag. Faster & moster till världens bästa barn! ღ
  • Wildis81

Jag själv hade kaniner som bodde inne på vintern o flyttade in när det börjde bli kallt, tror det var i september någon gång som jag tog in dom, men du känner ju när det börjar bli kallt och som måga andra säger ska du ju inte ta ut dom sen när dom är vana med värmen. Själv tyckte jag att det blev grisigt och jobbigt att ha dom inne så när sommarn kom igen så lät jag dom vara ute året om sen, men byggde då isolerade bon till dom... dom vänjer sig ju vid kylan om dom är ute hela tiden...

• Tola

ok! då ska vi ta in henne så snart som möjligt! blir hon kvar här över vintyersn sitter hos ensammen i buren(riktig ute bur på ben) men får säket bara sällskap vid matning osv.. hemma hos oss får hon bo i vardagsrummet;) jobbigt med lukt kanske.. men det ska nog gå:) det blev ju så himla kallt helt plötsligt.. från 20 och sommar till 12 och höst!

• Orkiden80
    Tola skrev 2007-08-30 18:23:41 följande:
    ok! då ska vi ta in henne så snart som möjligt! blir hon kvar här över vintyersn sitter hos ensammen i buren(riktig ute bur på ben) men får säket bara sällskap vid matning osv.. hemma hos oss får hon bo i vardagsrummet;) jobbigt med lukt kanske.. men det ska nog gå:) det blev ju så himla kallt helt plötsligt.. från 20 och sommar till 12 och höst!
    Lukten blir nog inget problem. Kaniner kissar ju oftast på samma ställe, i ett hörn av lådan. Så det är bara att ha som vana att gräva bort det typ varje morgon och lägga på lite frächt spån. Ett tips! Ha halm på spånet så sprider sig inte spånet på golvet.
Svar på tråden När ta in kaninen för vintern??