• Lequisha

Celibat! Förbannad lögn och......

Kan en människa leva i celibat hela livet? Eller ljuger alla som säger sig göra det, präster osv?

Skulle du själv kunna leva i celibat om din partner tex av nån anledning inte kan eller vill ha sexuellt umgänge.

Obs att frågan gäller celibat för resten av livet.

• Svar på tråden Celibat! Förbannad lögn och......
  • Hera78

Fast präster påstår väl inte att dom lever i celibat eller? Isåfall är det dags att börja tro på storken...

• Lequisha

Nej, naturligtvis gäller det inte alla präster. Men vissa gör ju det. Och just präster var ett exempel, vilket inte borde vara så mycket att hänga upp sig på.

• Atamon

Präster inom romersk-katolska kyrkan lever i celibat

Hera78 skrev 2007-08-29 18:55:34 följande:
    Fast präster påstår väl inte att dom lever i celibat eller? Isåfall är det dags att börja tro på storken...
  • Atamon

Jag tror nog att de finns de som klarar att leva utan sexuellt umgänge men totalt celibat dvs all slags umgänge med det motsatta könet finns det nog inte så många som klarar.

Jag skulle inte vilja leva i celibat.

Lequisha skrev 2007-08-29 18:48:04 följande:
    Kan en människa leva i celibat hela livet? Eller ljuger alla som säger sig göra det, präster osv? Skulle du själv kunna leva i celibat om din partner tex av nån anledning inte kan eller vill ha sexuellt umgänge. Obs att frågan gäller celibat för resten av livet.
  • lokisse

Att ave ett cölibat löfte är ju ganska sällsynt i dagens samhälle.
    Jag tror att dom som gjör det har andra saker som upfyller dom mer än en sexuel uplevelse.

• Hemliga 72an

Om man lever i celibat får man då onanera/runka? Då har man ju sex med sig själv. Någon som vet?

• Lequisha
    långammare skrev 2007-08-29 19:17:58 följande:
    Om man lever i celibat får man då onanera/runka? Då har man ju sex med sig själv. Någon som vet?
    Ja det får man göra enligt det jag hittat på nätet.

www.vardguiden.se/Article.asp
  • Lequisha

Om nån inte orkar läsa länken så,

Celibatet gäller alltså sexuellt umgänge med andra, inte med bara dig själv inblandad

• Petit Coeur

Finns ju säkert ganska många som lever i ofrivilligt celibat pga vissa handikapp/ sociala problem etc... Inget jag skulle välja kan jag inte påstå! Skulle vara enormt svårt att leva tillsammans med den man älskar och inte få ha sex... Kankse svårare än att leva ensam och inte ha sex?

• Tygtiiger

Jag skulle absolut kunna leva i celibat resten av livet, om det var viktigt för mig. Det är liksom inte DET som skulle hindra mig från att gå i kloster!
    Men det är inte aktuellt jag har det så bra i mitt äktenskap, så!

Men det finns annat som jag skulle ha svårare att avstå ifrån än just sex.

• lokisse

choklad tex!!!

Tygtiiger skrev 2007-08-29 20:34:12 följande:
    Jag skulle absolut kunna leva i celibat resten av livet, om det var viktigt för mig. Det är liksom inte DET som skulle hindra mig från att gå i kloster!Men det är inte aktuellt jag har det så bra i mitt äktenskap, så!Men det finns annat som jag skulle ha svårare att avstå ifrån än just sex.
Svar på tråden Celibat! Förbannad lögn och......