• famgiger

Någon med erfarenhet av nattis??

Fråga precis så som rubriken säger.... Min man jobbar natt och jag jobbar dag varannan v. och kväll (senat till 23.30) varannan. Vi har dagmamma idag men måste byta till nattis när jag börjar jobba igen (mammaledig nu). Har tre barn (5, 3 och 1 år när de börjar)

• Svar på tråden Någon med erfarenhet av nattis??
  • SandvikenMamma

Min tös går på nattis... Vad vill du veta?

• famgiger

Min fundering är lite kring hämta lämna tider...Hur har ni det på ert nattis? För oss så känns det som att det kommer bli ett ända springande till och från. Vi håller på att titta på ev. schema nu och usch det ser inte roligt ut. Då vårt "nattis" egentligen är en förskola som är öppet dygnet runt (alla årets dagar utom 4 st studiedagar) så känns det som att vi kommer att ha barnen mycket där eftersom det gäller både dag och natt tid för oss. Hur har ni löst det?

• Mirris

Vi går oxå på nattis!

Nu är jag ensamstående, men jag lämnar sonen runt 18.. börjar jobba vid 21.
    Jobbar till 7, åker hem o sover till 14 och hämtar honom efter mellis vid 15. Sen roar vi oss några timmar inann det är dags att lämna igen (om jag jobbar mer).

Den dagen jag går av, då brukar jag hämta vid 14... så vänder jag tillbaka dygnet för mig själv.

Funkar KANON!!

Jag jobbar
    Vecka 1 ... måndag 8-14... onsdag o torsdag natt.
    Vecka 2... måndag, tisdag natt... fredag, lördag söndag natt..
    Vecka 3.. LEDIG!

• SandvikenMamma

Så är det för oss också, att det är en dygnet-runt-öppen förskola.

Jag får hämta senast kl 20.00 på kvällen, annars får hon sova kvar där. Vi får lämna strax efter kl 5.00 på morgonen, annars får hon komma och gå som det behövs efter mina arbetstider.

Fanny är där rätt mycket. Jag är ensamstående och har ingen som kan ta henne när jag jobbar. Dom dagarna när jag jobbar kväll kan hon vara där från kl 14.00 till 9.00 dagen efter, om jag inte jobbar dagtid dagen efter, då kan hon vara där enda till kl 16-17 (lite mer än ett dygn alltså). Det blir ju så eftersom jag slutar efter kl 20.00 och får då inte hämta henne.

• famgiger

VI har även en annan sak som blir lite knepigt om vi nu måste ha nattis. Vår son måste inhalera medicin (till detta hör att man ska blanda rätt dos) varje morgon och kväll samt vid behov. Är det någon på ert nattis som tar någon sort medicin? Vår son är inte så dålig så att jag eller min man skulle kunna vara hemma med honom (vårdbidrag eller liknande) men samtidigt så ställer kommunen inte upp och vill hjälpa oss på ett alternativ som fungerar. Vårt nattis tycker inte riktigt om att behöva stå som ansvariga för medicin. Det kan man ju dock förstå men är det inte upp till kommunen och hjälpa oss så att vi får en omsorg för våra barn som fungerar....

SandvikenMamma: När jag och min man har pratat om barnomsorg så vill verken han eller jag ha barnen hos dagmamma/dagis/nattis längre än vad som är nödvändigt. Dock så ser man ju också nu när vi tittar på schema att vi inte kan springa och hämta och lämna hela dagarna....ja ja det blir nog bra.

• Scillan

Jag har jobbat på nattis/dygnet runt. Vi hade föräldrar som hämtade/lämnade på nästan alla tider på dygnet. Vi gav mediciner till de barn som behövde det. Va det speciella mediciner så kom BVC eller annan vård personal ut och gav oss den informationen vi behövde för att känna oss säkra i att ge den. Jag tyckte dygnet runt va kanon mysigt att jobba på!!

• famgiger

Scillan: Vi har varit i kontakt med den chef för det nattis som våra barn ska gå på och hon var inte så tillmötesgående vad gäller medicinering. Eftersom vår son även har sin medicin efter behov. Ja det blir väl bara att kämpa vidare.

• Scillan

*Suck* För tråkiga chefer alltså! Stå på er så hoppas jag att det löser sig. Hoppas bara att ni slipper slösa allt för mkt tid å energi på saker som borde vara självklara.

• famgiger

Ja usch. I vår grannkommun har de barnomsorg i hemmet (vilket hade varit bra för oss) så vi funderar på att flytta. Blir dock längre res väg för oss till och från jobbet.

Svar på tråden Någon med erfarenhet av nattis??