• 2rok

Har ni sidoairbags i era V70?

Är ute efter en V70, och har kollat runt på bilfirmans hemsida, men under inforutorna har jag svårt att finna om dom är utrustade med sidoairbags, vilket är ett måste för mig. Vill köpa begagnat, kan tänka mig att börja från 03-modellerna och framåt. Min fråga är hur pass ny V70 jag måste leta efter för att få sidoairbag. Vad har ni för årsmodeller på era med sidoairbags?

• Svar på tråden Har ni sidoairbags i era V70?
  • K J N

Jag hade ju sidobags i en 850 ifrån 1995 - det borde ju finnas på alla dagens Volvo också...??

• Gemini1
    Hannah76 skrev 2007-08-29 20:49:16 följande:
    Vi har en -04 och inga sidoairbags.
    Jo, det har ni. Skyddar även huvudet.
  • Gemini1

Precis som KJN skriver så kom väl sidokrockkudden -95. När sedan V70 modellen kom uppgraderades sidokrockskyddet (SIPS) med en kraftigare B-stolpe samt en uppdaterad (större) sidokrockkude.

//Thomas

• Gemini1

Precis som KJN skriver så kom sidokrockkudden -95. När sedan V70 modellen kom uppgraderades sidokrockskyddet (SIPS) med en kraftigare B-stolpe samt en uppdaterad (större) sidokrockkude.

//Thomas

• Gemini1

Precis som KJN skriver så kom sidokrockkudden -95. När sedan S/V70 modellen kom uppgraderades sidokrockskyddet (SIPS) med en kraftigare B-stolpe samt en uppdaterad (större) sidokrockkude.

//Thomas

• Gemini1

Hehe, ojda blev lite dubbelpostningar sorry!!

• Gemini1

Saxat från EuroNcap (x70):
    "Side impact
    The impact triggered the seat-mounted side airbags on both sides of the car. The driver's airbag protected his chest and abdomen but his pelvis struck the inner door trim, which was supported by a cardboard structure. The car achieved a maximum score in this aspect of testing, an impressive result."

Rätt bra för en så pass gammal konstruktion. Och en generation nyare modell är givetvis ännu säkrare, alla har sidokrockkuddar som sagt.

• Hannah76

Aha! Det visste inte jag. Tänk vad man kan lära sig.*L* Frågade ju t o m mannen*S*

• Gemini1

Ja, men man kan ju inte veta allt =)

Här är ett sido-krocktest på en S80, kan tänka mig att den är snarlik V70:n (V70:n har inte krocktestats):
    www.euroncap.com/Player.aspx&t=1&sel=b54d9d94-0c3f-440d-9541-91698861c7e7

• 2rok

Oj! Redan 1995?! Är Volvo ensamma om att ha haft det så länge? Kör en peugot 01:a nu, och där finns ingen... Har kollat lite på Saab 9 5, och där verkar det som om det bara finns på senare modeller, typ 04. Tycker ju att andra bilmärken borde ha tagit efter...
    Så då kan jag alltså utgå ifrån att det finns på V70, även om det inte står utsatt i annonsen? Tycker det verkar lite konstigt att dom inte vill skylta med det tydligare.

• Gemini1

Saab 9-5 har sidoairbags (även för huvudet) redan från start (runt -98 om jag inte missminner mig).

• Gemini1

Och ja, alla V70 har sidokrockkuddar.

9-5:an har fått mycket bra säkerhetsbetyg i EuroNcap också.

• K J N

"Tycker det verkar lite konstigt att dom inte vill skylta med det tydligare."

Mycket av de säkerhetsprylar som många tillverkare presenterar som nyheter har funnits i Volvo under många år och brukar inte ens omnämnas där.

Det är ingen slump att de Svenska bilarna tillhör världens säkraste.

• raggarn

Ja det är nog inte många som vet tex att volvo 740 har bältessträckare sedan 1988 års modell och att 140:an var den första volvon med sidokrockskydd. Eller att volvo tog fram airbagen redan på 70-talet i en av sina prototyper.

• K J N

Chevrolet hade airbags i serieproducerade bilar redan 1971.

ABS fanns som tillval hos Ford samma år i Lincon Mk III.

Svar på tråden Har ni sidoairbags i era V70?